Side 1 av 1

9-5 98' check engine

Lagt inn: 08 des 2007, 19:42
av oddi N108
Hei
nifemmen min har fått lysende check engine-lampe:(
symptomene er som følger: bilen er treg å starte, og jeg må gasse litt for å holde den i live. Etter å ha kjørt litt (kun snakk om noen hundre meter) fungerer den omtrent som normalt, kanskje litt lav tomgang. Ikke noe jeg merker spesielt ihvertfall. Har prøvd å ta vekk minuspolen på batteriet for å "nulle ut" feilkoden. Kan da starte bilen som normalt, men når jeg begynner å kjøre igjen merker jeg at det rykker litt ekstra i gasspedalen, og check engine-lampa begynner å lyse igjen. Merker ingenting på bilen ellers. ingen ulyder eller dårligere drag. Kan heller ikke kjenne at gasspedalen blir tyngre når lampa lyser, kun i starten hvis jeg har nullet ut feilen. Skal på verksted å lese ut koder på mandag, men det ville vært kjekt med noen stalltips herfra først:) Kan jo også nevne at jeg har åpent filter (skal bytte tilbake), td04-turbo og 3" eksosanlegg, men standard software foreløpig.

mvh oddi

Lagt inn: 08 des 2007, 20:06
av Ingvar N629
Spjellhus.

Følg denne framgangsmåten, så kan du kanskje avbestille verkstedtimen:
viewtopic.php?t=16039

Om feilen kommer igjen så må spjellhuset byttes, dersom det ikke er feilkode for intern feil i styreboksen. Spjellhus har jeg et par av hvis du trenger.

Lagt inn: 08 des 2007, 20:21
av utengen
Hei

Du kan enkelt se om spjellhuset er i limp home mode på følgende måte, se bildet som Ingvar linket til og drei den svarte plast skiven som gass wire er festet på så du liksom gir gass, se så at den blanke/grå delen ikke følger med når du gjør dette, gjør den det er den i limp home mode.

Du burde ogsà sjekke etter luftlekkasjer pà slanger og rør, har bilen gått langt er det kanskje mulighet at luftmengde màleren bør byttes, viser feil data, (skitten, olje mm) du kan jo ogsà prøve og sette tilbake std luftfilter boks for og se om dette hjelper.

Eller så får du ev oppsøke et verksted.

Ps vær nøye med og sjekke etter luft lekkasjer, da dette er en feil som du enkelt kan finne selv, istedet for et dyrt verksted besøk.

Mvh

Tommy Utengen

Lagt inn: 08 des 2007, 23:17
av Jørgen N237
Bilen din høres allurat ut som min var Oddi, var 3 min å fikse dette på måten som står beskrevet i linken.. :D

Lagt inn: 10 des 2007, 20:29
av oddi N108
Da har bilen vært på verksted. De resatte spjellhus og feilkode, og feilen kom visst tilbake. De brukte 3 timer på å feilsøke og måle seg fra pedalgiver (?) til spjellhuset. Konklusjonen var at spjellhuset måtte byttes. Da jeg skulle hente bilen var det imidlertid ingen check engine. Har også kjørt noen kilometer nå, og det har fremdeles ikke dukket opp noen lampe. Hvor lang tid skal det ta før spjellhuset evt. resetter seg og feilkoden kommer igjen? da jeg nullstilte sid'en dukket check engine opp med en gang jeg ga litt gass.. Tror kanskje jeg skal gå for nytt spjellhus, just in case. Hva skal du ha for et slikt, Ingvar? ta det evt. på pm;)

mvh oddi

Lagt inn: 10 des 2007, 20:34
av Ingvar N629
Pedalgiveren sitter i selve spjellhuset, og jeg lurer på hva de egentlig brukte tre timer på?? Er mange feilkoder som trigges av spjellhusrelaterte feil, så det er jo bare å lese av for så evt å måle...

Lagt inn: 10 des 2007, 20:39
av oddi N108
Det gjør jaggu jeg også. Heldigvis virket ikke bankterminalen dems, så det kan nok være greit å ta en tur i morra for å få en fornuftig forklaring. Ihvertfall siden bilen tilsynelatende er helt ok. Trøsten får være at jeg i det minste har 2 nøkler som fungerer ordentlig da, + to der kun tenning funker..:)

mvh oddi

Lagt inn: 10 des 2007, 20:53
av Jørgen N237
Ifølge saab verksted i Bergen kan alt funke første gang man starter bilen etter resetting, men andre gang man starter kommer feilen tilbake.. Skjønner ikek disse 3 timene i det hele tatt, du betaler nok for lunch++ :lol:

Lagt inn: 10 des 2007, 20:56
av oddi N108
Jørgen N237 skrev:Ifølge saab verksted i Bergen kan alt funke første gang man starter bilen etter resetting, men andre gang man starter kommer feilen tilbake.. Skjønner ikek disse 3 timene i det hele tatt, du betaler nok for lunch++ :lol:
Vel, jeg var innom butikken på vei hjem, så bilen har vært startet 2 ganger...

mvh oddi

Lagt inn: 10 des 2007, 20:59
av Bent N208
oddi N108 skrev:Da har bilen vært på verksted. De resatte spjellhus og feilkode, og feilen kom visst tilbake. De brukte 3 timer på å feilsøke og måle seg fra pedalgiver (?) til spjellhuset. Konklusjonen var at spjellhuset måtte byttes. Da jeg skulle hente bilen var det imidlertid ingen check engine. Har også kjørt noen kilometer nå, og det har fremdeles ikke dukket opp noen lampe. Hvor lang tid skal det ta før spjellhuset evt. resetter seg og feilkoden kommer igjen? da jeg nullstilte sid'en dukket check engine opp med en gang jeg ga litt gass.. Tror kanskje jeg skal gå for nytt spjellhus, just in case. Hva skal du ha for et slikt, Ingvar? ta det evt. på pm;)

mvh oddi
Hej :wink:

Vi bytter og resetter mange spellhus, noen av våre kunder ønsker først å prøve resetting. Det viser seg at på noen biler holder det med resetting av spjellhuset uten å bytte dette :lol:

Tvi - tvi " Oddi " :lol:

Bænt

Lagt inn: 10 des 2007, 21:01
av oddi N108
Tviler ikke, men det er jo litt mystisk at verkstedet sier at jeg må bytte spjellhuset, også når jeg skal kjøre bilen, starter jeg den flere ganger som normalt uten noen feilmelding. Prisen de ga meg for kun delen, er uansett 110% uaktuelt å betale:)
Bør kanskje prøve en ordentlig langtur, kan jo fremdeles hende feilen kommer tilbake.

mvh oddi

Lagt inn: 11 des 2007, 21:23
av oddi N108
Har bestemt meg for kanskje å prøve å klage litt på verkstedregninga nå, jeg har jo ikke betalt en dritt enda, og syns som sagt 4200 kr er vel mye for et verkstedbesøk der de sier jeg må ut med 10 k til, selvom jeg nå enda ikke har fått noen feilkoder (check engine). Problemet er da, hva skal jeg si? hva kan jeg klage på? legger derfor ved hele beskrivelsen jeg fikk fra verkstedet på hva som var gjort med bilen. Når det gjelder nøkkelopplegget er det ikke noe å sette fingern på. Noen nøkler virker, andre ikke, og sånn er det bare;)

menmen, rapporten fra verkstedet:

Montert sammen ny nøkkel + kodet til bil sammen med gamle nøkler. 2 av de gamle nøklene virker kun i tenning og ikke på fjernkontroll til sentrallås. Feilkode - check engine - resatt feilkoder og spjellhus. Feil kommer tilbake ved akselerasjon, feilsøkt ledningsnett mellom pedalgiver og spjellhus - alt ok. Spjellhus er defekt og må skiftes.

3,00 arbeid 750 2250
1,00 t,sats nyckel 909,31 909,31
verkstedmateriell 213,75
sum jobb: 3373,06
moms 843,27
totalt 4216

latterlig, eller hur?

mvh oddi

Lagt inn: 11 des 2007, 22:44
av Ronny_N169
ledningsnettet (multikontakten) på spjellhuset er 10 ledninger til sp.husgiver 1 &2 + pedalgiver 1 &2 + vel 5v og jord. Ifølge WIS totalt 8 målinger (?). Burde vel ikke tatt mer enn 1/2 time spør du meg.

Re: 9-5 98' check engine

Lagt inn: 19 sep 2012, 20:39
av only1car
hei har samme problem, men kommer ikke in på veiwtopic.php?=16039
kan noen forklare hvordan jeg kan se link
Takk

Re: 9-5 98' check engine

Lagt inn: 19 sep 2012, 22:52
av bullit87
Bilde
06.10.2004: Limp home reset
If you ever need to reset a previously activated limp-home mode, it can be done directly on the car. Move the end of the spring towards the throttle body to release it from the tab on the pedal arm, and then turn the black toothed disc anti-clockwise, about a centimeter, until it clicks. Now try moving the black plastic pedal arm to make sure that the metal throttle body arm (the lever pointing to the right) is not following it anymore.

[..^ up ^..]

Throttle body removal and replacement on a 4-cylinder Saab 9-5.

Tools and supplies:

10 mm socket: throttle body and cable cover bolts;
13 mm or 1/2" wrench: negative battery clamp;
flat screwdriver: delivery pipe boot clamps, limp home mechanism reset;
pliers: coolant hose clamps;
new rubber seal (#9176918) and vaseline;
torque wrench.

KILDE: http://photo.platonoff.com/Auto/