Side 1 av 1
Kjente feil på Saab 9-5?
Lagt inn: 10 des 2007, 20:32
av Hobbis N1226
Hei
Kjøpte meg en 95 i sommer 2000 mod gått 152 000. Er en 2.0 se
Kjempebil er storfornøyd....eu kontroll i dag uten feil eller mangler
Lurer på om det er noen kjente feil med denne modellen jeg bør være obs på??
Hva med registerkjede og sånt??
Re: Saab 95
Lagt inn: 11 des 2007, 06:28
av Saab900STCR
Hobbis skrev:Hei
Kjøpte meg en 95 i sommer 2000 mod gått 152 000. Er en 2.0 se
Kjempebil er storfornøyd....eu kontroll i dag uten feil eller mangler
Lurer på om det er noen kjente feil med denne modellen jeg bør være obs på??
Hva med registerkjede og sånt??
Välkommen hit til oss i STCN!
Rassling fra registerkjede er en ting du ska var obs på.
Det samma gäller oil sludge, om du söker på det här på forumet så kommer du att få massa nyttig info.
Mvh
Re: Saab 95
Lagt inn: 11 des 2007, 09:03
av Hobbis N1226
Saab900STCR skrev:Hobbis skrev:Hei
Kjøpte meg en 95 i sommer 2000 mod gått 152 000. Er en 2.0 se
Kjempebil er storfornøyd....eu kontroll i dag uten feil eller mangler
Lurer på om det er noen kjente feil med denne modellen jeg bør være obs på??
Hva med registerkjede og sånt??
Välkommen hit til oss i STCN!
Rassling fra registerkjede er en ting du ska var obs på.
Det samma gäller oil sludge, om du söker på det här på forumet så kommer du att få massa nyttig info.
Mvh
Takker for det har surret litt rundt her og funnet masse info kjempeside spør du meg

Lagt inn: 11 des 2007, 11:02
av Hobbis N1226
rasling i registerkjede ja høres dyrt ut det eller??
er det noe en kan fikse selv eller med litt teknisk innsikt?? eller bør en gå til et verksted
Ser ikke ut til og være den enkleste jobben med tanke på plass og tilkomst.
Noen som har gjort dette selv???
Lagt inn: 11 des 2007, 12:21
av Aleks-ander_N948
Først bør du finne ut om du har rasling i registerkjede, skal vare lenger en 152.000km mener jeg

Lagt inn: 11 des 2007, 14:46
av Hobbis N1226
Ja er enig men føler det er noen lyder der som ikke skal være der, men skal sjekke opp mistenker at det kan være drivreima eller noe i den forbindelsen

Lagt inn: 11 des 2007, 15:16
av Ingvar N629
Editerte topicen din til noe mer beskrivende, samt gjorde om fra Saab 95 til 9-5, da det er to forskjellige biler
For å måle slitasjen på registerkjedet:
Skru ut kjedestrammeren og mål hvor langt ute den er. Først skrur du ut den lille skruen som sitter i enden av selve strammeren, 13mm. Ta ut skruen, fjøra og plastpinnen som blir med ut. Så skrur du ut selve strammeren, 27 mm. Den skal maks være ute 15 mm, da måler du kun den smale delen med tagger på.
Jeg har byttet et par registerkjeder, 9-5 er den desidert verste å bytte på for det er utrolig trangt. Mye må demonteres for å komme til, og motoren må flyttes i side. Neste gang jeg skal bytte på en 9-5 tror jeg at jeg vil vurdere å ta ut motoren. I tillegg til selve kjedet skal det byttes drev, og balanseakselkjede med drev, løpehjul og strammer. Billigste sted å kjøpe dette til 9-5 er hos Saab, tro det eller ei.
Ellers bør du være obs på:
Veivhusventilasjon skal være byttet på kampanje, og dette skal være merket av på kampanjeskilt til venstre i motorrommet, i skjermen. Les mer om det her:
http://www.mitt-eget.com/saab/informati ... ifieringar
DI-kassetten skal også ha blitt byttet. Sjekk at det er nummer TK 3.6 eller TK 3.7, står nummermerking på undersiden.
Trionicboksen skal også ha blitt byttet på kampanje dersom den er produsert før 01 01 2000. Det er en mulighet for at din bil kan ha det da den er en 2000-modell.
Foringer, spesielt framre foringer i bærearmene bak har en en tendens til å slites relativt raskt.
Samme gjelder dempere bak.
Meld deg gjerne inn i klubben vår, den er mye mer enn dette forumet! Vi har verdens beste klubb med mange hjelpsomme sjeler! Les mer om klubben vår på forsiden, trykk "hjem" øverst på siden.
Lagt inn: 11 des 2007, 16:51
av Hobbis N1226
oki takker for masse nyttig info skal sjekke kampanjer o.l senere...sitter på en plattform for tiden
Mail er sendt ang medlemskap
Litt av en jobb med kjede ja..syns det så sånn ut, krysser fingrer for at det ikke er dette som lager lyd.
Selger mente dette var byttet samt turbobytte før han kjøpte bilen for 2 år siden, og dette er vel noe verkstedet har historikk på håper jeg.
Ellers er bilen helt topp hadde eu kontroll i går 10.12 og lista var ren gitt de fant ikke noe noe sted
Er jo nødt til og være kvalitet da og hele bilen ser ut til og være pent påpasset er megafornøyd jeg

Lagt inn: 11 des 2007, 17:31
av Jørgen N237
Rasling fra register høres jo godt hvis man lytter på den siden av motoren. På min ble dette byttet av meg på 219k km, men har vært byttet en gang tidligere også. Jeg byttet selv, mye jobb da. Scanauto i Bergen skulle ha 17k for jobben. Men det burde jo ikek være noe fare ennå. Oilsludge er vel en ting å være obs på, her kan man løfte av toppdeksel som en begynnelse å se hvordan dette ser ut. Ang. oilsludge var min fin.
Lagt inn: 11 des 2007, 19:24
av Ingvar N629
Det var tidlig Jørgen, særlig om det er byttet tidligere også?? Og ingen oilsludge?? Det må den ha hatt tidligere når du har slitt ut to kjeder så fort. Min har det aldri vært bytta på, (har utskrift av all verkstedhistorikk) og den har gått 275k km nå.
Lagt inn: 11 des 2007, 19:53
av Hobbis N1226
Såpass ja skal hjem over helga blir sjekking av merker på skjerm og en liten luftetur på toppdekselet tenker jeg.
Bilen min er forøvrig reg første gang 28.09.2000...hvis det har noe og bety
Verkstedshistorikk er det noe jeg kan få hos hvilken som helst Saab forhandler eller må jeg gå til hvert enkelt verksted??? bilen er reg på østlandet tenker jeg BP skilter
Lagt inn: 12 des 2007, 02:25
av Ingvar N629
Verkstedhistorikk må du få fra det verkstedet/verkstedene der bilen har hatt service. Det finnes ikke noe sentralt register.
Lagt inn: 12 des 2007, 18:20
av Jørgen N237
Ingvar N629 skrev:Det var tidlig Jørgen, særlig om det er byttet tidligere også?? Og ingen oilsludge?? Det må den ha hatt tidligere når du har slitt ut to kjeder så fort. Min har det aldri vært bytta på, (har utskrift av all verkstedhistorikk) og den har gått 275k km nå.
Kjedet var byttet første gang få km før jeg overtok allikavel verre rasling enn noe annet jeg har hørt. Dettefordi bare kjede og ikke noe hjul og mest sannsynlig feil kjede var brukt første gang. Hatt av bunnpanne og toppdeksel og ikke noe tegn til oilsludge..
Lagt inn: 17 des 2007, 20:37
av Charisma
Hobbis skrev:bilen er reg på østlandet tenker jeg BP skilter
Fått deg Bærumsbil du da

Lagt inn: 17 des 2007, 22:36
av Hobbis N1226
Oki kjøpte den på Sola jeg men tidligere eier hadde kjøpt den på østlandet ja
