Gåen turbo, oljesøl?
Moderator: Moderatorer
- Timon
- 2.0 bar
- Innlegg: 646
- Registrert: 20 des 2007, 16:59
- Medlemsnummer: N1234
- Navn: Kristian Selås
- Bil: M95 9000 CS 2,3t
- Sted: Vestfossen
- Kontakt:
Gåen turbo, oljesøl?
Har en 9000 CS med gåen turbo (den virker, men lekker) og det er olje på innsiden av det røret som går fra luftfilteret til turboen.
Når jeg putter i den nye turboen, hvilke deler bør jeg ta ut å rense? Alt sammen kanskje? intercooler og hele pakka.. går det an å rense intercooleren?
Når jeg putter i den nye turboen, hvilke deler bør jeg ta ut å rense? Alt sammen kanskje? intercooler og hele pakka.. går det an å rense intercooleren?
Alt MÅ renses. Når det gjelder turbo så er "renslighet en dyd". Plukk av trykkrøra, slangekoblingene, intercooleren og oljerøret(retur). Spjelhus og innsuget får gjerne ta med om du har tid.
Fyll en balje eller noe med lunket vann blandet med såpe, fks Zalo. Først så sprayer du alle delene med motorvask, lar dette virke litt og så skyller du igjennom, gjerne med høytrykk(ikke cooleren). Deretter skyller du i balja for få ut filmen som motorvasken legger igjen. Cooleren må gjerne tas noen ganger pga alle cellegangene. Har alltid funket for meg!
Alle trykk/oljerørene kan du i tillegg rense ved at du slipper en hyssing igjennom røret med en tøybit festet i den ene enden. Trekk så tøybiten igjenom!
Fyll en balje eller noe med lunket vann blandet med såpe, fks Zalo. Først så sprayer du alle delene med motorvask, lar dette virke litt og så skyller du igjennom, gjerne med høytrykk(ikke cooleren). Deretter skyller du i balja for få ut filmen som motorvasken legger igjen. Cooleren må gjerne tas noen ganger pga alle cellegangene. Har alltid funket for meg!
Alle trykk/oljerørene kan du i tillegg rense ved at du slipper en hyssing igjennom røret med en tøybit festet i den ene enden. Trekk så tøybiten igjenom!
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1571
- Registrert: 23 sep 2004, 01:00
- Medlemsnummer: n434
- Navn: Arvid Nesse
- Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
- Sted: Bergen
trenger ikke rense noe som helst egentlig.Sett på ny turbo og ta deg en lang prøvetur.For da "spiser" motoren opp oljen.renser seg fint selv.vil være en del røyk men forsvinner fort.ingen grunn til mye unødvendig demontering.
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Er det sunt for katalysatoren?saab9000aero skrev:trenger ikke rense noe som helst egentlig.Sett på ny turbo og ta deg en lang prøvetur.For da "spiser" motoren opp oljen.renser seg fint selv.vil være en del røyk men forsvinner fort.ingen grunn til mye unødvendig demontering.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1571
- Registrert: 23 sep 2004, 01:00
- Medlemsnummer: n434
- Navn: Arvid Nesse
- Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
- Sted: Bergen
Er ikke helt enig at det ikke skal gjøres rent for "oljesølet" av to grunner! For det første så kjøler ikke cooleren like godt med olja inne i cellekanalene. Det andre er at den olja som blir med fra cooleren kan legge seg på bla. spjelhuset og følere og føre til feil måleverdier og "koksing". Ville også tro, som nevnt over at olja som blir forbrent over lengre tid er skadelig for "katten". Men som sagt, det er hva jeg mener.
- Timon
- 2.0 bar
- Innlegg: 646
- Registrert: 20 des 2007, 16:59
- Medlemsnummer: N1234
- Navn: Kristian Selås
- Bil: M95 9000 CS 2,3t
- Sted: Vestfossen
- Kontakt:
Bør kanskje nevnes at bilen har brukt masse olje et års tid.. Har hvertfall helt på seks liter siden sist oljeskift. (15000 km siden). Dvs. jeg har sikkert sendt over seks liter olje inn i intercooleren.
Hvis dette kan legge seg på følere o.l. over tid, kanskje det er noe mer jeg bør rense?
Skal forresten bytte til sportskat.
Hvis dette kan legge seg på følere o.l. over tid, kanskje det er noe mer jeg bør rense?
Skal forresten bytte til sportskat.
Oljeforbruket KAN komme av defekt turbo men kan også være generell slitasje også. Som sagt tidligere så anbefaler ihvertfall JEG at du rengjør cooler og rør, spesielt med tanke på at du skal bytte "katten" også!
synes det dumt å spare seg for ca 1,5 times jobb når du tross alt setter inn nye deler for 8-10 K. Uansett hva du gjør - GOD JUL
synes det dumt å spare seg for ca 1,5 times jobb når du tross alt setter inn nye deler for 8-10 K. Uansett hva du gjør - GOD JUL
- kristianur N1169
- 2.0 bar
- Innlegg: 795
- Registrert: 26 sep 2007, 22:16
- Medlemsnummer: 1169
- Navn: Kristian Strømstad
- Bil: 1987 900 t16 2d
- Sted: Trondheim
- Audun N346
- 1,5 bar
- Innlegg: 447
- Registrert: 09 apr 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 346
- Navn: Audun
- Bil: 9-3 TiD 2002
- Sted: Trondheim
Olje mellom luftfilter og turbo på en OG kan vær fra veivhusventilasjonen også...kristianur N1169 skrev:Hmmm.
Jeg har også noe olje mellom luftfilter og turbo.
Er det et tegn på at turboen ikke er helt god?
Den virker veldig tight og fin. får omtrent ikke rikka på kompressorhjulet så lagrene skulle være i orden.
Audun, N346
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor)
If it aint broke, modify it!
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor)
If it aint broke, modify it!
- Timon
- 2.0 bar
- Innlegg: 646
- Registrert: 20 des 2007, 16:59
- Medlemsnummer: N1234
- Navn: Kristian Selås
- Bil: M95 9000 CS 2,3t
- Sted: Vestfossen
- Kontakt:
Re: Gåen turbo, oljesøl?
Har endelig fått skrudd ut alt av deler etter evig lang ventetid på div. nye deler..
Men et spm, på spjeldhuset sitter det to slanger, en før og en etter spjeldet. Begge to går til en liten dings under spjeldhuset med en ledning på. Hva er den dingsen? Vurderer å rense den også, men greit å vite hva det er først.
Men et spm, på spjeldhuset sitter det to slanger, en før og en etter spjeldet. Begge to går til en liten dings under spjeldhuset med en ledning på. Hva er den dingsen? Vurderer å rense den også, men greit å vite hva det er først.
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Gåen turbo, oljesøl?
Det er tomgangsmotoren
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Timon
- 2.0 bar
- Innlegg: 646
- Registrert: 20 des 2007, 16:59
- Medlemsnummer: N1234
- Navn: Kristian Selås
- Bil: M95 9000 CS 2,3t
- Sted: Vestfossen
- Kontakt:
Re: Gåen turbo, oljesøl?
Lurt å rense? Tåler vann? Tror det har kommet litt olje i den også.
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro