Gåen turbo, oljesøl?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Timon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 646
Registrert: 20 des 2007, 16:59
Medlemsnummer: N1234
Navn: Kristian Selås
Bil: M95 9000 CS 2,3t
Sted: Vestfossen
Kontakt:

Gåen turbo, oljesøl?

Legg inn av Timon » 20 des 2007, 17:20

Har en 9000 CS med gåen turbo (den virker, men lekker) og det er olje på innsiden av det røret som går fra luftfilteret til turboen.

Når jeg putter i den nye turboen, hvilke deler bør jeg ta ut å rense? Alt sammen kanskje? intercooler og hele pakka.. går det an å rense intercooleren?

Brukeravatar
xr4ti
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 40
Registrert: 26 okt 2007, 19:19
Sted: Sandefjord

Legg inn av xr4ti » 20 des 2007, 19:06

Alt MÅ renses. Når det gjelder turbo så er "renslighet en dyd". Plukk av trykkrøra, slangekoblingene, intercooleren og oljerøret(retur). Spjelhus og innsuget får gjerne ta med om du har tid.
Fyll en balje eller noe med lunket vann blandet med såpe, fks Zalo. Først så sprayer du alle delene med motorvask, lar dette virke litt og så skyller du igjennom, gjerne med høytrykk(ikke cooleren). Deretter skyller du i balja for få ut filmen som motorvasken legger igjen. Cooleren må gjerne tas noen ganger pga alle cellegangene. Har alltid funket for meg!
Alle trykk/oljerørene kan du i tillegg rense ved at du slipper en hyssing igjennom røret med en tøybit festet i den ene enden. Trekk så tøybiten igjenom!

Brukeravatar
Timon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 646
Registrert: 20 des 2007, 16:59
Medlemsnummer: N1234
Navn: Kristian Selås
Bil: M95 9000 CS 2,3t
Sted: Vestfossen
Kontakt:

Legg inn av Timon » 21 des 2007, 02:10

Høres ut som våpenpuss på rekruttskolen jo :-/

Jaja takk for råd ;) tenker jeg tar av alt sammen..

Slipper vel oljerøret for skal bytte til aero-turbo og da må jeg ha nye ettersom jeg har skjønt.

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 21 des 2007, 02:34

Enda bedre enn motorvask/zalo er jo diesel, funker som fjell 8)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

saab9000aero
Overload!!!
Innlegg: 1571
Registrert: 23 sep 2004, 01:00
Medlemsnummer: n434
Navn: Arvid Nesse
Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
Sted: Bergen

Legg inn av saab9000aero » 21 des 2007, 09:20

trenger ikke rense noe som helst egentlig.Sett på ny turbo og ta deg en lang prøvetur.For da "spiser" motoren opp oljen.renser seg fint selv.vil være en del røyk men forsvinner fort.ingen grunn til mye unødvendig demontering.
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 21 des 2007, 10:06

saab9000aero skrev:trenger ikke rense noe som helst egentlig.Sett på ny turbo og ta deg en lang prøvetur.For da "spiser" motoren opp oljen.renser seg fint selv.vil være en del røyk men forsvinner fort.ingen grunn til mye unødvendig demontering.
Er det sunt for katalysatoren?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

saab9000aero
Overload!!!
Innlegg: 1571
Registrert: 23 sep 2004, 01:00
Medlemsnummer: n434
Navn: Arvid Nesse
Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
Sted: Bergen

Legg inn av saab9000aero » 21 des 2007, 20:05

har aldri vært noe problem.motoren brenner det reint etter en stund
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.

Brukeravatar
xr4ti
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 40
Registrert: 26 okt 2007, 19:19
Sted: Sandefjord

Legg inn av xr4ti » 23 des 2007, 01:51

Er ikke helt enig at det ikke skal gjøres rent for "oljesølet" av to grunner! For det første så kjøler ikke cooleren like godt med olja inne i cellekanalene. Det andre er at den olja som blir med fra cooleren kan legge seg på bla. spjelhuset og følere og føre til feil måleverdier og "koksing". Ville også tro, som nevnt over at olja som blir forbrent over lengre tid er skadelig for "katten". Men som sagt, det er hva jeg mener.

Brukeravatar
Timon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 646
Registrert: 20 des 2007, 16:59
Medlemsnummer: N1234
Navn: Kristian Selås
Bil: M95 9000 CS 2,3t
Sted: Vestfossen
Kontakt:

Legg inn av Timon » 23 des 2007, 03:27

Bør kanskje nevnes at bilen har brukt masse olje et års tid.. Har hvertfall helt på seks liter siden sist oljeskift. (15000 km siden). Dvs. jeg har sikkert sendt over seks liter olje inn i intercooleren.

Hvis dette kan legge seg på følere o.l. over tid, kanskje det er noe mer jeg bør rense?

Skal forresten bytte til sportskat.

Brukeravatar
xr4ti
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 40
Registrert: 26 okt 2007, 19:19
Sted: Sandefjord

Legg inn av xr4ti » 23 des 2007, 13:12

Oljeforbruket KAN komme av defekt turbo men kan også være generell slitasje også. Som sagt tidligere så anbefaler ihvertfall JEG at du rengjør cooler og rør, spesielt med tanke på at du skal bytte "katten" også!
synes det dumt å spare seg for ca 1,5 times jobb når du tross alt setter inn nye deler for 8-10 K. Uansett hva du gjør - GOD JUL :xmassanta:

Brukeravatar
kristianur N1169
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 795
Registrert: 26 sep 2007, 22:16
Medlemsnummer: 1169
Navn: Kristian Strømstad
Bil: 1987 900 t16 2d
Sted: Trondheim

Legg inn av kristianur N1169 » 27 jan 2008, 19:47

Hmmm.
Jeg har også noe olje mellom luftfilter og turbo.
Er det et tegn på at turboen ikke er helt god?
Den virker veldig tight og fin. får omtrent ikke rikka på kompressorhjulet så lagrene skulle være i orden.
Kristian

Brukeravatar
Audun N346
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 447
Registrert: 09 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 346
Navn: Audun
Bil: 9-3 TiD 2002
Sted: Trondheim

Legg inn av Audun N346 » 27 jan 2008, 23:19

kristianur N1169 skrev:Hmmm.
Jeg har også noe olje mellom luftfilter og turbo.
Er det et tegn på at turboen ikke er helt god?
Den virker veldig tight og fin. får omtrent ikke rikka på kompressorhjulet så lagrene skulle være i orden.
Olje mellom luftfilter og turbo på en OG kan vær fra veivhusventilasjonen også...
Audun, N346
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor) :(
If it aint broke, modify it!

Brukeravatar
Timon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 646
Registrert: 20 des 2007, 16:59
Medlemsnummer: N1234
Navn: Kristian Selås
Bil: M95 9000 CS 2,3t
Sted: Vestfossen
Kontakt:

Re: Gåen turbo, oljesøl?

Legg inn av Timon » 20 feb 2008, 04:02

Har endelig fått skrudd ut alt av deler etter evig lang ventetid på div. nye deler..

Men et spm, på spjeldhuset sitter det to slanger, en før og en etter spjeldet. Begge to går til en liten dings under spjeldhuset med en ledning på. Hva er den dingsen? Vurderer å rense den også, men greit å vite hva det er først.
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"

1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Gåen turbo, oljesøl?

Legg inn av Tor N12 » 20 feb 2008, 04:05

Det er tomgangsmotoren
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Timon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 646
Registrert: 20 des 2007, 16:59
Medlemsnummer: N1234
Navn: Kristian Selås
Bil: M95 9000 CS 2,3t
Sted: Vestfossen
Kontakt:

Re: Gåen turbo, oljesøl?

Legg inn av Timon » 20 feb 2008, 15:28

Lurt å rense? Tåler vann? Tror det har kommet litt olje i den også.
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"

1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro

Svar