MSD-tenning og900

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Rusta N832
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 122
Registrert: 24 nov 2006, 05:09
Sted: Trondheim

MSD-tenning og900

Legg inn av Rusta N832 » 28 des 2007, 16:28

Hei !
Har tenkt og montere MSD-tenning i romjula og har lest om dette temaet her på forumet. Er det noen her som vet hva ohmverdien på potmeteret skal være for at tenningen skal bli best mulig ved maks ladetrykk på ca 1 bar. Tenkte da å ha en tenningsinnstilling på ca 18 grader FØD ved tomgang (800 r/min). OG hvordan måle tenningsinnstillingen ved ca 1 bar ???, må man ha bilen i benk eller ?
1984 SAAB 90 SOLGT
1984 SAAB 900 TIC 16V Garaget
2003 KIA Sorento
2009 VW Touran (Firmabil)
1985 Suzuki madura gv1200 (tohjulingen)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 28 des 2007, 23:51

Du kobler jo ikke boksen mot innsuget når du justerer, men trykksetter den med håndpumpe, kompressor e l med manometer mens bilen går på tomgang. Så leser du av tenningstidspunktene med tenningslampe på vanlig måte for hver "belastning".
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Rusta N832
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 122
Registrert: 24 nov 2006, 05:09
Sted: Trondheim

Legg inn av Rusta N832 » 29 des 2007, 00:33

Ingvar N629 skrev:Du kobler jo ikke boksen mot innsuget når du justerer, men trykksetter den med håndpumpe, kompressor e l med manometer mens bilen går på tomgang. Så leser du av tenningstidspunktene med tenningslampe på vanlig måte for hver "belastning".
øhh....ja..of course :oops:
Er det døfødt å ikke koble bort den "mekaniske" tenningsforskyvningen som er der orginalt når MSD skal monteres ??. Har egentli ikke så lyst til å fucke opp den, men hvis den hindrer styringa til MSD'n så må den bort,
og det ser jeg når jeg trykksetter kanskje :wink: ?
1984 SAAB 90 SOLGT
1984 SAAB 900 TIC 16V Garaget
2003 KIA Sorento
2009 VW Touran (Firmabil)
1985 Suzuki madura gv1200 (tohjulingen)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 29 des 2007, 00:37

Du oppnår jo mer forskyving hvis du beholder trykklokka, men om det trengs er vel tvilsomt... men det finner du ut når du begynner å måle. Evt kan du sikkert lodde inn motstander og modde litt i MSD-boksen til du får det som du vil, jeg trodde en del av poenget med MSD-boksen var å slippe den fæle trykklokka??
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Rusta N832
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 122
Registrert: 24 nov 2006, 05:09
Sted: Trondheim

Legg inn av Rusta N832 » 29 des 2007, 00:49

Ingvar N629 skrev:Du oppnår jo mer forskyving hvis du beholder trykklokka, men om det trengs er vel tvilsomt... men det finner du ut når du begynner å måle. Evt kan du sikkert lodde inn motstander og modde litt i MSD-boksen til du får det som du vil, jeg trodde en del av poenget med MSD-boksen var å slippe den fæle trykklokka??
tja..trykklokka funker jo fint den akkurat nå iallefall :) . Poenget i første omgang er å få fjernet tenningsbanken. Blir jeg fornøyd med MSD'n kan jeg koble bort trykklokka senere :wink:

takk for svar ..
1984 SAAB 90 SOLGT
1984 SAAB 900 TIC 16V Garaget
2003 KIA Sorento
2009 VW Touran (Firmabil)
1985 Suzuki madura gv1200 (tohjulingen)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 29 des 2007, 15:59

En ting jeg glemte i går, det kan også være interessant å måle tenningstidspunktet på forskjellig turtall med forskjellig trykk.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 30 des 2007, 11:56

Har selv kjørt med MSD Boost timing master, og synes den fungerte fint etter at jeg moddet den org. trykklokka til å senke kun ca 2-3 grader ved overtrykk og resten fra MSD. Mener å huske at jeg hadde ca 11 grader ved 1 bar overtrykk og 19 grader grunntenning ved tomgang. Mål med ballpumpe!
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
Rusta N832
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 122
Registrert: 24 nov 2006, 05:09
Sted: Trondheim

Legg inn av Rusta N832 » 02 jan 2008, 00:36

Da er MSD Boost timing master montert, og etter noen testrunder i kveld virker det som om jeg har truffet på innstillingenav potmeter. Har nå ca 19 gr FØD ved tomgang, ca 12 gr. ved 0,7 bar og ca 10 gr. ved 1 bar.
ved bånndrag i 4 gir holder ladretrykket seg seg på 0,9 bar.
Fikk litt oversving på trykket ved bånndrag i 3.gir (1,2 bar), men senket seg til 0,9 bar . Dette må kanksje justeres på APC'n
Kjører nå kun med MSD'n.
so far so good :lol:

Tomgangen har blitt lavere når motoren er kald...ca 550 r/min, er dette en normal bivirkning ??
1984 SAAB 90 SOLGT
1984 SAAB 900 TIC 16V Garaget
2003 KIA Sorento
2009 VW Touran (Firmabil)
1985 Suzuki madura gv1200 (tohjulingen)

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Legg inn av Skaten N671 » 02 jan 2008, 01:23

er vel litt merkelig at du har fått lavare tomgång med MSD'en, for du har jo tidlegare tenning på tomgång enn orginalt som er 16. Teoretisk sett skal du då ha litt høgare tomgång.... Det er kje noko anna du har våre borti som kan ha forårsaka dette?


Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Brukeravatar
Rusta N832
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 122
Registrert: 24 nov 2006, 05:09
Sted: Trondheim

Legg inn av Rusta N832 » 02 jan 2008, 11:09

Vegard Skaten skrev:er vel litt merkelig at du har fått lavare tomgång med MSD'en, for du har jo tidlegare tenning på tomgång enn orginalt som er 16. Teoretisk sett skal du då ha litt høgare tomgång.... Det er kje noko anna du har våre borti som kan ha forårsaka dette?


Vegard
hm..ikke godt å si. Du har helt rett mht høgere tomgang ved tidligere tenning. Tomgangen økte til ca 1000r/min når jeg stilte tenninga til 18 gr før jeg tilkoblet MSD'n uten vakuum. Når jeg koblet den til sank tenninga til ca 15 gr, men da etterjusterte jeg den igjen til 18 gr.
tomgangen er ok ved varm motor, så det er noe krøll ved kald motor.
får ta en titt i kveld , sikkert bare en bagatell :wink:
1984 SAAB 90 SOLGT
1984 SAAB 900 TIC 16V Garaget
2003 KIA Sorento
2009 VW Touran (Firmabil)
1985 Suzuki madura gv1200 (tohjulingen)

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 02 feb 2008, 02:07

mja. fant du noe ut av saken? hvordan kobla du opp denne? kan du forklare litt?
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Svar