Side 1 av 1

MSD-tenning og900

Lagt inn: 28 des 2007, 16:28
av Rusta N832
Hei !
Har tenkt og montere MSD-tenning i romjula og har lest om dette temaet her på forumet. Er det noen her som vet hva ohmverdien på potmeteret skal være for at tenningen skal bli best mulig ved maks ladetrykk på ca 1 bar. Tenkte da å ha en tenningsinnstilling på ca 18 grader FØD ved tomgang (800 r/min). OG hvordan måle tenningsinnstillingen ved ca 1 bar ???, må man ha bilen i benk eller ?

Lagt inn: 28 des 2007, 23:51
av Ingvar N629
Du kobler jo ikke boksen mot innsuget når du justerer, men trykksetter den med håndpumpe, kompressor e l med manometer mens bilen går på tomgang. Så leser du av tenningstidspunktene med tenningslampe på vanlig måte for hver "belastning".

Lagt inn: 29 des 2007, 00:33
av Rusta N832
Ingvar N629 skrev:Du kobler jo ikke boksen mot innsuget når du justerer, men trykksetter den med håndpumpe, kompressor e l med manometer mens bilen går på tomgang. Så leser du av tenningstidspunktene med tenningslampe på vanlig måte for hver "belastning".
øhh....ja..of course :oops:
Er det døfødt å ikke koble bort den "mekaniske" tenningsforskyvningen som er der orginalt når MSD skal monteres ??. Har egentli ikke så lyst til å fucke opp den, men hvis den hindrer styringa til MSD'n så må den bort,
og det ser jeg når jeg trykksetter kanskje :wink: ?

Lagt inn: 29 des 2007, 00:37
av Ingvar N629
Du oppnår jo mer forskyving hvis du beholder trykklokka, men om det trengs er vel tvilsomt... men det finner du ut når du begynner å måle. Evt kan du sikkert lodde inn motstander og modde litt i MSD-boksen til du får det som du vil, jeg trodde en del av poenget med MSD-boksen var å slippe den fæle trykklokka??

Lagt inn: 29 des 2007, 00:49
av Rusta N832
Ingvar N629 skrev:Du oppnår jo mer forskyving hvis du beholder trykklokka, men om det trengs er vel tvilsomt... men det finner du ut når du begynner å måle. Evt kan du sikkert lodde inn motstander og modde litt i MSD-boksen til du får det som du vil, jeg trodde en del av poenget med MSD-boksen var å slippe den fæle trykklokka??
tja..trykklokka funker jo fint den akkurat nå iallefall :) . Poenget i første omgang er å få fjernet tenningsbanken. Blir jeg fornøyd med MSD'n kan jeg koble bort trykklokka senere :wink:

takk for svar ..

Lagt inn: 29 des 2007, 15:59
av Ingvar N629
En ting jeg glemte i går, det kan også være interessant å måle tenningstidspunktet på forskjellig turtall med forskjellig trykk.

Lagt inn: 30 des 2007, 11:56
av Ronny_N169
Har selv kjørt med MSD Boost timing master, og synes den fungerte fint etter at jeg moddet den org. trykklokka til å senke kun ca 2-3 grader ved overtrykk og resten fra MSD. Mener å huske at jeg hadde ca 11 grader ved 1 bar overtrykk og 19 grader grunntenning ved tomgang. Mål med ballpumpe!

Lagt inn: 02 jan 2008, 00:36
av Rusta N832
Da er MSD Boost timing master montert, og etter noen testrunder i kveld virker det som om jeg har truffet på innstillingenav potmeter. Har nå ca 19 gr FØD ved tomgang, ca 12 gr. ved 0,7 bar og ca 10 gr. ved 1 bar.
ved bånndrag i 4 gir holder ladretrykket seg seg på 0,9 bar.
Fikk litt oversving på trykket ved bånndrag i 3.gir (1,2 bar), men senket seg til 0,9 bar . Dette må kanksje justeres på APC'n
Kjører nå kun med MSD'n.
so far so good :lol:

Tomgangen har blitt lavere når motoren er kald...ca 550 r/min, er dette en normal bivirkning ??

Lagt inn: 02 jan 2008, 01:23
av Skaten N671
er vel litt merkelig at du har fått lavare tomgång med MSD'en, for du har jo tidlegare tenning på tomgång enn orginalt som er 16. Teoretisk sett skal du då ha litt høgare tomgång.... Det er kje noko anna du har våre borti som kan ha forårsaka dette?


Vegard

Lagt inn: 02 jan 2008, 11:09
av Rusta N832
Vegard Skaten skrev:er vel litt merkelig at du har fått lavare tomgång med MSD'en, for du har jo tidlegare tenning på tomgång enn orginalt som er 16. Teoretisk sett skal du då ha litt høgare tomgång.... Det er kje noko anna du har våre borti som kan ha forårsaka dette?


Vegard
hm..ikke godt å si. Du har helt rett mht høgere tomgang ved tidligere tenning. Tomgangen økte til ca 1000r/min når jeg stilte tenninga til 18 gr før jeg tilkoblet MSD'n uten vakuum. Når jeg koblet den til sank tenninga til ca 15 gr, men da etterjusterte jeg den igjen til 18 gr.
tomgangen er ok ved varm motor, så det er noe krøll ved kald motor.
får ta en titt i kveld , sikkert bare en bagatell :wink:

Lagt inn: 02 feb 2008, 02:07
av Pål N526
mja. fant du noe ut av saken? hvordan kobla du opp denne? kan du forklare litt?