Saab 9-3 1.8t vs 2.0t vs 2.0T og diverse spørsmål

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
sanders
Innlegg: 1
Registrert: 02 jan 2008, 13:23
Sted: Det glade Sørland

Saab 9-3 1.8t vs 2.0t vs 2.0T og diverse spørsmål

Legg inn av sanders » 02 jan 2008, 15:19

Hei

Jeg sitter å lurer på om jeg skal handle meg en Saab 9-3 (mellom 01-03 mod) , men har jo funnet ut at det er et virrvarr av effekt utgaver osv. Det jeg tror jeg har funnet ut av er at det er en 1.8t som er 150hk 2.0t med 150hk og en 2.0T med 175, men at alle er 2.0l maskiner. (Correct me if Im wrong)

Så det spørsmålet bunner ut i da, er om det er noen vesentlige forskjeller mellom disse maskin typene, jeg funderer nemmelig å hive på en chip og trekke et par hester ekstra ut av den. Jeg skal i tillegg ha automat gir, er det noen problemstillinger man må ta for seg da ? (i forhold til chip)


Og sånn ellers, er 9-3'en en "problemfri" bil? Jeg er ikke no skru menneske, og vil heller ikke bli det. Så mye feil betyr mye verksted kostnader.

Valget står nemmelig mellom Saab 9-3 og Mazda 6. Men Saab 9-3 må være den mest sjarmerende bilen jeg har vært borti, og Mazdaen er jo fullstendig kjønnsløs. Så Saab'en har jeg mest lyst på, men ikke for enhver pris...


En til sånn på tampen,
Bilstereo, jeg ser det er en sånn "ikke standard" radio på alle 9-3'ene, er det en innlinje, aux, etc på den?
Og er det mulig å få noen braketter eller plater eller et eller annet hvis man vil bytte ut orginal spilleren. Vil gjerne ha en spiller som kan lese mp3, eller i hvertfall har inngang sånn at jeg kan koble på en mp3 spiller.


Vel, på forhånd takk for all hjelp :)

Mvh

Jallamannen

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Saab 9-3 1.8t vs 2.0t vs 2.0T og diverse spørsmål

Legg inn av Ingvar N629 » 02 jan 2008, 17:39

Hei, og velkommen hit!

Du har rett i at det er 2.0 litere i alle de modellene du nevner. 150 og 175 hk skiller kun på programvare motormessig, mens aeroen har en annen turbo (Mitsubishi TD04). Fra M06 byttes Garrett-turboen på 1.8t og 2.0t ut med Mitsubishi, men da en mindre modell enn aero. Eneste forskjell på 1.8t og 2.0t ellers er at 1.8t mangler "ladetrykksmåler" (er elektronisk og viser egentlig moment).

Dette gjelder 9-3SS. Jeg ser at du skriver årsmodell 01-03, da snakker vi om en annen bil, 9-3SS kom i 03. Før M03 er det snakk om den gamle 9-3, basert på den seneste 900. De eldre 9-3 har en helt annen motor, de nyere 9-3SS har nemlig en Opel-motor som ikke egner seg veldig godt for brutal trim. Pusleeffekter rundt 200 hk er derimot ikke noe problem, om du f eks kjøper trim gjennom Saabforhandleren får du både med 1.8t og 2.0t 195hk med full garanti i behold.
EDIT: Jeg mener da ikke at du på nytt får nybilgaranti på bilen, men at 195 hk er en effekt som Saab selv går god for at motor og automatgir tåler. Regnet med at det var noe alle skjønte, men... /EDIT
De eldre Saab-motorene tåler en god del mer. Automatgir vil ikke være noe problem med de effektene vi snakker om her.

9-3SS er kjent for å ha en del barnesykdommer iallfall på 03-modellen, hvor mye som er igjen av det nå får du sikkert svar på av de som har 9-3SS her.

Når det gjelder stereoen i 9-3SS så er den ikke helt vanlig... På denne modellen går det nemlig ikke i vanlig ledningsnett, men fiberoptikk, så å bytte ut spilleren her er ikke bare bare. Dette har det vært en del emner om her tidligere, så om du bruker søk-funksjonen her så finner du nok en del info.

Mazda??? :roll:
Sist redigert av Ingvar N629 den 03 jan 2008, 13:17, redigert 1 gang totalt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 02 jan 2008, 18:11

Var jeg deg ville jeg gått for en 2002 eller 2003 modell OG93. Altså det gamle skallet. Det finnes mange bra eksemplarer og den har vært på markedet i mange år noe som gjør det meste av feil er luka bort. Har også inntrykk av at OG9-3 er mer solid bygd.

Personlig syntes jeg også en OG9-3 med sportspakke er tøffere enn en plain 9-3SS :wink:

Du kan søke litt på svenskeforumet og du vil finne en del angående barnesykdommene på 2003 modellen av 9-3SS.

Ellers så er jo Mazda 6 en nydelig bil å kjøre da :wink: Slår SAAB'en på de fleste områder bortsett fra komfort og kjøreglede. Også er det jo sjarmen med SAAB da, den har IKKE mazda :P

Har kjørt mye Mazda 6. Onkelen min har hatt to stk siden 2002. Først en 1,8i som var noe lat, men kjøpte for 1,5 år siden en 2,0TDI. Og det er saker! På disse årene er service eneste påkostning, ellers ingen feil i det hele tatt....
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Ole-P-N154
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 994
Registrert: 05 mar 2003, 01:00

Legg inn av Ole-P-N154 » 03 jan 2008, 05:56

ng9-3 fra 2003 har ikke garanti lenger.
Argumentet/markedsføringen av en type trim er derfor gal og bevisst villedende.

Sanders, jeg er heller ikke noe "skrumenneske", og det har jeg heller hatt behov for å bli etter 8 år med div Saaber. Jeg opplever de som gode kvalitetsbiler. :D
Hilsen Ole-P. N-154

Brukeravatar
Kåre N900
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 262
Registrert: 18 jan 2006, 09:31
Sted: Oslo

Legg inn av Kåre N900 » 03 jan 2008, 15:15

Har lagt inn noen linker under FAQ vedr. lyd i 9-3 SS 2003-2005.
Endel er mulig, men siden lavnivå kun finnes pr fiber og ferdig delt og/eller faseforskøvet er det litt komplisert. Kan evt. gi deg noen råd dersom du ender om med saab og trenger konkret hjelp :)

-Kåre
Kåre

9-3 Turbo X
9-3 SS Steg 5 - solgt
NG900 viggen - solgt

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 03 jan 2008, 15:29

Dersom du ser på OG9-3, dvs typen som finnes som combi coupe og gikk ut i 2002 er det fullt mulig å sette inn nytt stereoanlegg. Det som må til er en spiller enkel eller dobbel DIN. Med dobbel DIN må list under SID (Kjørekomputer) eller koppeholder på samme sted, fjernes.. For montering av enkel DIN spiller er det et lite "rom" som kan settes inn over eller under spiller.. Dette har saab i sitt sortiment.. I forhold til forsterker o.l. spørs det litt på hvilket org. anlegg som står i bilen og hva som passer sammen.. Det er ikke utganger på org. anlegget i denne typen 9-3..
Styrer med DAB og AUX

Svar