Side 1 av 1
Saab 9-3 SE
Lagt inn: 05 jan 2008, 15:09
av rbn
Hallo fellow Sabbers!
Da har jeg akkurat gått til innkjøp av min første (og tilsynelatende ikke siste) Saab. Det er en Saab 9-3 2.0T SE 99-mod 185hk.
Er helt sinnsykt godt fornøyd med bilen sålangt, og blir bare mer og mer positivt overrasket. Eneste som irriterer meg er knirkelyder fra foringer ved kaldt vær. . . But I'll live.
Men siden det er så kort tid siden jeg har kjøpt bilen, har jeg ikke rukket å sette meg så mye inn i bilen. Har jo planer om å trimme bilen og slikt, men vil først ha mer kunnskap om bilen før jeg giver løs.
Så jeg lurer egentlig litt på hva som ligger i begrepet SE? Altså hva som er forskjellen på en Special Edition og en "vanlig" 9-3 ?
Og jeg vet de leverer denne bilen med 205 hester, så da bør jo bilen tåle ganske greit å bli tuklet med? Etter det jeg har lest i forumet her, er dette en av de mer trimmevennlige motorene? Og at det var denne som kunne ha åpen dump?
Noen som vet?

Lagt inn: 05 jan 2008, 17:15
av Mats900R
på SE pakken er fremre og bakre spoiler make som Standard men med liten leppe både foran og bak. kanalskjørtener er i samme farge som bilen. Lakerte speil. Liten vinge på bakluken.
og den har grøftelys foran

Lagt inn: 05 jan 2008, 17:51
av Jørgen N237
Mats900SQR skrev:på SE pakken er fremre og bakre spoiler make som Standard men med liten leppe både foran og bak. kanalskjørtener er i samme farge som bilen. Lakerte speil. Liten vinge på bakluken.
og den har grøftelys foran

Det er slik på nyere bil ja, men min farfar har en SE 1999 og der er alt som alle andre utvendig, og han har selv montert turbospoiler (som jeg tror er standard på 185 hk). Tåkelys og klima er vel ihvertfall med i SE, samt annet stoff i setene dersom det er stoffseter, skinnratt/mansjett/girkule er også i denne pakken..
Re: Saab 9-3 SE
Lagt inn: 05 jan 2008, 21:59
av matrox N522
rbn skrev:Hallo fellow Sabbers!Og jeg vet de leverer denne bilen med 205 hester, så da bør jo bilen tåle ganske greit å bli tuklet med? Etter det jeg har lest i forumet her, er dette en av de mer trimmevennlige motorene? Og at det var denne som kunne ha åpen dump?
Noen som vet?

Avhenger om du har T7 eller T5. Men begge kan fint trimmes en god del

Men motorene med T5 motorstyring er generelt mer holdbare. Er tennkassetten din rød, har du T5, og om den er svart har du T7. Med T5 kan du ha åpent luftfilter og KAN ha åpent dumpventil. Med T7 bør du ikke ha noen av delene.
Men uansett så kan du fint trimme til steg 1 (ca 220-225 hk).
Lagt inn: 06 jan 2008, 13:04
av rbn
Ja har T5 ja:)
Og så lurer jeg på en siste ting bare.. Er det kjede eller reim på disse bilene. Beklager at jeg spør så mye, men jeg fikk ikke med bok til bilen. De som solgte meg bilen har den i bestilling:S
Lagt inn: 06 jan 2008, 13:17
av Morten-N146
rbn skrev:Ja har T5 ja:)
Og så lurer jeg på en siste ting bare.. Er det kjede eller reim på disse bilene. Beklager at jeg spør så mye, men jeg fikk ikke med bok til bilen. De som solgte meg bilen har den i bestilling:S
Det er kjede på den.
Lagt inn: 07 jan 2008, 21:16
av rbn
Det er jo perfekt!
Er det forresten mulig å ppc-trimme en saab med t5..
Altså, kan jeg gjøre det på min bil?
Virker ikke sånn:(
Og de høyttaler"rommene" som er over bagasjerommet på denne bilen. Er det standard 6x9?
Har lest så mye på dette forumet at jeg begynner å blande en del:P Mener det stod at det ikke var det en plass.
Lagt inn: 08 jan 2008, 00:01
av be_foto N710
rbn skrev:
Og de høyttaler"rommene" som er over bagasjerommet på denne bilen. Er det standard 6x9?
Har lest så mye på dette forumet at jeg begynner å blande en del:P Mener det stod at det ikke var det en plass.
6*9" passer rett in der ja. Men pass på at høytalerne er for jupe da butter de i noe metal greier. det er bare å skru ut alle torks skruene som fester plast dekslet for å bytte høytalere. det er ikke noen vits å ta av gitteret.
Lagt inn: 08 jan 2008, 01:03
av Morten-N146
rbn skrev:Det er jo perfekt!
Er det forresten mulig å ppc-trimme en saab med t5..
Altså, kan jeg gjøre det på min bil?
Går nok ikke på T5 det.
Lagt inn: 08 jan 2008, 13:14
av matrox N522
be_foto N710 skrev:rbn skrev:
Og de høyttaler"rommene" som er over bagasjerommet på denne bilen. Er det standard 6x9?
Har lest så mye på dette forumet at jeg begynner å blande en del:P Mener det stod at det ikke var det en plass.
6*9" passer rett in der ja. Men pass på at høytalerne er for jupe da butter de i noe metal greier. det er bare å skru ut alle torks skruene som fester plast dekslet for å bytte høytalere. det er ikke noen vits å ta av gitteret.
Ikke enig. 6x9" passer ikke rett nedi. Mulig noen typer gjør det, men nå har jeg vært borti 3 tilfeller hvor disse ikke passet. Men selv om høyttalerne ikke går helt nedi hullet sitt, så er det alltids mulig å feste de der.

Lagt inn: 08 jan 2008, 13:21
av be_foto N710
matrox N522 skrev:be_foto N710 skrev:rbn skrev:
Og de høyttaler"rommene" som er over bagasjerommet på denne bilen. Er det standard 6x9?
Har lest så mye på dette forumet at jeg begynner å blande en del:P Mener det stod at det ikke var det en plass.
6*9" passer rett in der ja. Men pass på at høytalerne er for jupe da butter de i noe metal greier. det er bare å skru ut alle torks skruene som fester plast dekslet for å bytte høytalere. det er ikke noen vits å ta av gitteret.
Ikke enig. 6x9" passer ikke rett nedi. Mulig noen typer gjør det, men nå har jeg vært borti 3 tilfeller hvor disse ikke passet. Men selv om høyttalerne ikke går helt nedi hullet sitt, så er det alltids mulig å feste de der.

Jeg har vert borti ett set som passa rett nedi. men de var veldig grunde. Men jeg har også hatt ett set ikke passa onklig nedi. men de var mye kraftigere og var derfor dypere på grun av støre magnet og sånt.
Lagt inn: 08 jan 2008, 17:21
av rbn
Ah..takker for svar folkens!
