9000 clutch tok brått kvelden

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

AndreasE N1216
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 350
Registrert: 17 okt 2006, 18:56
Medlemsnummer: N1216
Navn: Andreas Ente
Bil: opalgrønn -76 99 2d
Sted: sandnes

9000 clutch tok brått kvelden

Legg inn av AndreasE N1216 » 09 jan 2008, 23:40

god kveld!

helt uten forvarsel sluttet clutchen i familiens 9000 å fungere. pedalen er blitt en smule mindre hard og ingen av girene vil inn når motoren går. om en prøver litt hardere å dytte inn et gir høres en lyd som høres "raskere" og "finere" ut enn den fra girkassa ved evt bommgiring. om en kikker ned i luka på oversiden av clutch-huset og en person pumper på pedalen, ser man at slavesylinderen jobber 5-7 mm. da jeg prøvde å starte bilen i 1. gir, kom den samme fæle lyden, sansynlighvis fra clutchen. gåent utløserlager eller havarert clutch?

bilen er fra 94 og har 270k på telleren. i vårt eie, dvs de siste 100k, har det ikke blitt gjort noe med verken clutch, hovedsylinder eller slaven.

det kan nevnes at 5 giret har blitt litt værre å få inn de siste mnd. kan være dårlig synk eller tegn på slitt clutch!? har aldri hørt at clutchen plutselig kan slutte å fungere. har prøvd å lufte systemet uten hell.

tar imot alle svar med takk. :)
er sånn passe avhengig av den bilen.....
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak

AndreasE N1216
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 350
Registrert: 17 okt 2006, 18:56
Medlemsnummer: N1216
Navn: Andreas Ente
Bil: opalgrønn -76 99 2d
Sted: sandnes

Legg inn av AndreasE N1216 » 10 jan 2008, 13:43

hei igjen.....

i dag oppdaget jeg at den fæle lyden kun kommer om clutchpedalen er trykt helt inn. om jeg slipper pedalen litt opp igjen kan jeg også få satt'n i gir og kjøre som normalt sålenge jeg ikke tramper clutchpedalen i bånn. virker for meg som at noe inni clutchen er brukket og kommer i klem så det bråker når clutch-solen presses helt inn. en fjør eller noe....
en mekaniker hos saab tror det samme.

men plutselig nå, så fungerer den helt fint igjen uten ulyder, utenom litt knirking fra clutchen når pedalen pumpes. tenkte det er lurt og ha av girkassa for å sjekke. ny clutch, slave og utløserlager er bestillt hos speedparts.

hva tror dere er problemet?
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak

AndreasE N1216
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 350
Registrert: 17 okt 2006, 18:56
Medlemsnummer: N1216
Navn: Andreas Ente
Bil: opalgrønn -76 99 2d
Sted: sandnes

Legg inn av AndreasE N1216 » 15 jan 2008, 00:28

for det første: tar gjerne imot tips om årsaken til at ingen har svart! er det uklart hva jeg vil fram til, at jeg rett og slett har babla meg på skogstur? :?

det andre: har nå begynt å demontere rundt omkring for å komme fram til girkassa. løsna alt dilldall som er festa til kassa samt tatt ut plasten i hjulbua venstre side. i haynes står det at man må fjærne deler av den fremre ramma på venstre side for å få ut girkassa. går det ikke ann å få den ut gjennom hjulbuen ´a? ser så mye enklere ut ! ? eller er det ikke plass nok?

tar imot svar med takk! :P
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 15 jan 2008, 00:39

Høres ut som om noe er løst ja, kansje ei fjær fra trykkplata som har løsnet?

For å få ut kassa så må du ned med vestre del av ramma, dette må du gjøre for at kassa skal gå ut hjulhuset.

Hvis slaven er full av svart gørr så bør du absolutt bytte slangen fra hovedsylinder til slave også, disse smuldrer opp innvendig og den gørra vil du jo ikke ha inn i den nye slaven ;)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

AndreasE N1216
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 350
Registrert: 17 okt 2006, 18:56
Medlemsnummer: N1216
Navn: Andreas Ente
Bil: opalgrønn -76 99 2d
Sted: sandnes

Legg inn av AndreasE N1216 » 15 jan 2008, 01:00

ok, så girkassa trenger såpass mye plass for å komme ut ja....

bremsevæska som jeg "lufta" ut av slaven heromdagen, hadde rustbrun farge og var klumpete. så, ja. er nok en god idee å bytte slangen med det samme!
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak

AndreasE N1216
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 350
Registrert: 17 okt 2006, 18:56
Medlemsnummer: N1216
Navn: Andreas Ente
Bil: opalgrønn -76 99 2d
Sted: sandnes

Legg inn av AndreasE N1216 » 17 jan 2008, 00:13

hei!
nå har jeg demontert venstre del av ramma, altså er det bare å løsne girkassa og få'n ut. men før jeg kommer så langt har jeg noen spørsmål:

1. i haynes boka står at startmotoren samt stanga som innsuget hviler på må demonteres. for det første ser det ut til at det er fryktelig trangt å komme til disse, og for det andre kan jeg ikke skjønne hvorfor de må fjærnes!? kan noen forklare meg hvorfor?

2. når det gjelder venstre drivaksel så dro jeg den ut av indre drivknute. åssen blir det med høyre drivaksel? blir drivakselen liggende når girkassa dras ut? kan ikke finne noe om det haynes.......

3. det venstre motorfeste som sitter mellom girkassa og ramma virker slapp. den gir etter og bånner nesten. ingen synlige skader. bør denne byttes nå som jeg har den ute?

mvh andreas :)
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 17 jan 2008, 00:25

1: Må ut... om jeg ikke husker feil så sitter vel de to festeboltene til starteren i girkassa, dermed så får du ikke skillt kasse/motor uten å løstne starteren...

2: Den skal du ikke røre men mellomakselen kommer til å løsne...

3: ja, bytt
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

AndreasE N1216
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 350
Registrert: 17 okt 2006, 18:56
Medlemsnummer: N1216
Navn: Andreas Ente
Bil: opalgrønn -76 99 2d
Sted: sandnes

Legg inn av AndreasE N1216 » 17 jan 2008, 22:24

takk for svar!
det gikk veldig greit å få av girkassa i dag. fant feilen på clutchen også: en av fjørene hadde hoppa ut, dansa litt rundt bak clutch-sola for så å bli pressa tilbake igjen. den ser nokså voldtatt ut. resten av fjørene ser også nokså slitne ut.
belegget er 6,3 mm tykt. finnes det mål på hvor slitt clutchen er da? skal bytte uansett, men hadde vært arti å visst om den har gått 270kkm, som resten av bilen.
-andreas
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak

AndreasE N1216
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 350
Registrert: 17 okt 2006, 18:56
Medlemsnummer: N1216
Navn: Andreas Ente
Bil: opalgrønn -76 99 2d
Sted: sandnes

Legg inn av AndreasE N1216 » 06 feb 2008, 22:19

vet noen hvor denne hører hjemme?:
Bilde
Bilde
den ble til overs etter clutchbyttet.....
-andreas
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 06 feb 2008, 22:37

Den skal sitte sammen med den bakre bærearmsforinga...

Man skal da ikke ha igjen løse deler etter en reparasjon ;)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

AndreasE N1216
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 350
Registrert: 17 okt 2006, 18:56
Medlemsnummer: N1216
Navn: Andreas Ente
Bil: opalgrønn -76 99 2d
Sted: sandnes

Legg inn av AndreasE N1216 » 06 feb 2008, 23:15

ok, takk!
Tor N12 skrev:Man skal da ikke ha igjen løse deler etter en reparasjon ;)
haha, nei. huffda :P
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 07 feb 2008, 01:10

AndreasE skrev:vet noen hvor denne hører hjemme?
den ble til overs etter clutchbyttet.....
Tor N12 skrev:Den skal sitte sammen med den bakre bærearmsforinga...
Jeg er fristet til å spørre hvordan bakre bærearm er tilnkyttet clutchbytte ;)

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 07 feb 2008, 02:49

Eirik N396 skrev:
Jeg er fristet til å spørre hvordan bakre bærearm er tilnkyttet clutchbytte ;)
Han har nok tatt ned venstre side av hjelperamma, da må den foringa løsnes ;)
På den måten kan man ta ut girkassa ut igjenom venstre hjulhus.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

AndreasE N1216
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 350
Registrert: 17 okt 2006, 18:56
Medlemsnummer: N1216
Navn: Andreas Ente
Bil: opalgrønn -76 99 2d
Sted: sandnes

Legg inn av AndreasE N1216 » 07 feb 2008, 19:02

det kan bekreftes! er ikke det eneste måten da Tor?
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak

Brukeravatar
Peter
Overload!!!
Innlegg: 1357
Registrert: 07 apr 2006, 18:10
Medlemsnummer: 813
Navn: Peter Strandmoe
Bil: '01 9-3 Aero
Sted: Sandefjord

Legg inn av Peter » 07 feb 2008, 19:52

Kan jo ta den ut nedover også når du har svingt bort ramma ;) var ivertfall sånn jeg gjore det.
N813
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"

Svar