Side 1 av 2
9000 clutch tok brått kvelden
Lagt inn: 09 jan 2008, 23:40
av AndreasE N1216
god kveld!
helt uten forvarsel sluttet clutchen i familiens 9000 å fungere. pedalen er blitt en smule mindre hard og ingen av girene vil inn når motoren går. om en prøver litt hardere å dytte inn et gir høres en lyd som høres "raskere" og "finere" ut enn den fra girkassa ved evt bommgiring. om en kikker ned i luka på oversiden av clutch-huset og en person pumper på pedalen, ser man at slavesylinderen jobber 5-7 mm. da jeg prøvde å starte bilen i 1. gir, kom den samme fæle lyden, sansynlighvis fra clutchen. gåent utløserlager eller havarert clutch?
bilen er fra 94 og har 270k på telleren. i vårt eie, dvs de siste 100k, har det ikke blitt gjort noe med verken clutch, hovedsylinder eller slaven.
det kan nevnes at 5 giret har blitt litt værre å få inn de siste mnd. kan være dårlig synk eller tegn på slitt clutch!? har aldri hørt at clutchen plutselig kan slutte å fungere. har prøvd å lufte systemet uten hell.
tar imot alle svar med takk.
er sånn passe avhengig av den bilen.....
Lagt inn: 10 jan 2008, 13:43
av AndreasE N1216
hei igjen.....
i dag oppdaget jeg at den fæle lyden kun kommer om clutchpedalen er trykt helt inn. om jeg slipper pedalen litt opp igjen kan jeg også få satt'n i gir og kjøre som normalt sålenge jeg ikke tramper clutchpedalen i bånn. virker for meg som at noe inni clutchen er brukket og kommer i klem så det bråker når clutch-solen presses helt inn. en fjør eller noe....
en mekaniker hos saab tror det samme.
men plutselig nå, så fungerer den helt fint igjen uten ulyder, utenom litt knirking fra clutchen når pedalen pumpes. tenkte det er lurt og ha av girkassa for å sjekke. ny clutch, slave og utløserlager er bestillt hos speedparts.
hva tror dere er problemet?
Lagt inn: 15 jan 2008, 00:28
av AndreasE N1216
for det første: tar gjerne imot tips om årsaken til at ingen har svart! er det uklart hva jeg vil fram til, at jeg rett og slett har babla meg på skogstur?
det andre: har nå begynt å demontere rundt omkring for å komme fram til girkassa. løsna alt dilldall som er festa til kassa samt tatt ut plasten i hjulbua venstre side. i haynes står det at man må fjærne deler av den fremre ramma på venstre side for å få ut girkassa. går det ikke ann å få den ut gjennom hjulbuen ´a? ser så mye enklere ut ! ? eller er det ikke plass nok?
tar imot svar med takk!

Lagt inn: 15 jan 2008, 00:39
av Tor N12
Høres ut som om noe er løst ja, kansje ei fjær fra trykkplata som har løsnet?
For å få ut kassa så må du ned med vestre del av ramma, dette må du gjøre for at kassa skal gå ut hjulhuset.
Hvis slaven er full av svart gørr så bør du absolutt bytte slangen fra hovedsylinder til slave også, disse smuldrer opp innvendig og den gørra vil du jo ikke ha inn i den nye slaven

Lagt inn: 15 jan 2008, 01:00
av AndreasE N1216
ok, så girkassa trenger såpass mye plass for å komme ut ja....
bremsevæska som jeg "lufta" ut av slaven heromdagen, hadde rustbrun farge og var klumpete. så, ja. er nok en god idee å bytte slangen med det samme!
Lagt inn: 17 jan 2008, 00:13
av AndreasE N1216
hei!
nå har jeg demontert venstre del av ramma, altså er det bare å løsne girkassa og få'n ut. men før jeg kommer så langt har jeg noen spørsmål:
1. i haynes boka står at startmotoren samt stanga som innsuget hviler på må demonteres. for det første ser det ut til at det er fryktelig trangt å komme til disse, og for det andre kan jeg ikke skjønne hvorfor de må fjærnes!? kan noen forklare meg hvorfor?
2. når det gjelder venstre drivaksel så dro jeg den ut av indre drivknute. åssen blir det med høyre drivaksel? blir drivakselen liggende når girkassa dras ut? kan ikke finne noe om det haynes.......
3. det venstre motorfeste som sitter mellom girkassa og ramma virker slapp. den gir etter og bånner nesten. ingen synlige skader. bør denne byttes nå som jeg har den ute?
mvh andreas

Lagt inn: 17 jan 2008, 00:25
av Tor N12
1: Må ut... om jeg ikke husker feil så sitter vel de to festeboltene til starteren i girkassa, dermed så får du ikke skillt kasse/motor uten å løstne starteren...
2: Den skal du ikke røre men mellomakselen kommer til å løsne...
3: ja, bytt
Lagt inn: 17 jan 2008, 22:24
av AndreasE N1216
takk for svar!
det gikk veldig greit å få av girkassa i dag. fant feilen på clutchen også: en av fjørene hadde hoppa ut, dansa litt rundt bak clutch-sola for så å bli pressa tilbake igjen. den ser nokså voldtatt ut. resten av fjørene ser også nokså slitne ut.
belegget er 6,3 mm tykt. finnes det mål på hvor slitt clutchen er da? skal bytte uansett, men hadde vært arti å visst om den har gått 270kkm, som resten av bilen.
-andreas
Lagt inn: 06 feb 2008, 22:19
av AndreasE N1216
vet noen hvor denne hører hjemme?:

den ble til overs etter clutchbyttet.....
-andreas
Lagt inn: 06 feb 2008, 22:37
av Tor N12
Den skal sitte sammen med den bakre bærearmsforinga...
Man skal da ikke ha igjen løse deler etter en reparasjon

Lagt inn: 06 feb 2008, 23:15
av AndreasE N1216
ok, takk!
Tor N12 skrev:Man skal da ikke ha igjen løse deler etter en reparasjon

haha, nei. huffda

Lagt inn: 07 feb 2008, 01:10
av Eirik N396
AndreasE skrev:vet noen hvor denne hører hjemme?
den ble til overs etter clutchbyttet.....
Tor N12 skrev:Den skal sitte sammen med den bakre bærearmsforinga...
Jeg er fristet til å spørre hvordan bakre bærearm er tilnkyttet clutchbytte

Lagt inn: 07 feb 2008, 02:49
av Tor N12
Eirik N396 skrev:
Jeg er fristet til å spørre hvordan bakre bærearm er tilnkyttet clutchbytte

Han har nok tatt ned venstre side av hjelperamma, da må den foringa løsnes

På den måten kan man ta ut girkassa ut igjenom venstre hjulhus.
Lagt inn: 07 feb 2008, 19:02
av AndreasE N1216
det kan bekreftes! er ikke det eneste måten da Tor?
Lagt inn: 07 feb 2008, 19:52
av Peter
Kan jo ta den ut nedover også når du har svingt bort ramma

var ivertfall sånn jeg gjore det.