Side 1 av 1

Frese toppen b202L -> B234

Lagt inn: 12 jan 2008, 14:14
av TIr
jeg har en del 2,0l b202L topper liggende og en gåen b234 topp på bilen. Så jeg tenkte å frese portene på den ene 2.0l toppen for å få samme flow, volum som 2,3litern.
Er det noen som vet hvor stort volum det skal være på dem forskjellige portene?
Og kanskje har noen ekstra tips? :D

mvh Tom Ivar :wink:

Lagt inn: 12 jan 2008, 17:22
av Surbotaab N369
Hei.

Har du kort-topp i bilen din kan du bare glemme å bruke en 202 topp.

Har du langtopp kan det gå, men det er bedre å sammenligne det visuelt og derretter porte med ca de samme dimensjonene som 234-toppen...

Men det er mer jobb enn det høres ut til. Og hvis en skal regne timer så kan du legge rimelig mange deniros i en annen 234 topp...

Lagt inn: 12 jan 2008, 19:18
av alex_ander3@hotmail.com
Heisan.. Jeg regner med at du har kortmotoren på bilen din. Til den motoren hører det til en korttopp. Dette er en topp som er et par cm kortere enn langtoppen, og disse passer ikke om hverandre. Den korte er også mye bedre når det gjelder flow.

Anngående det å frese portene, så må dette gjøres av noen som har peiling. Som veit hvor mye som skal portes, og hvor. Jeg ville glemt hele greia med porting. Kjøp heller en identisk topp som du har. Holder til sikker 400hk!! :wink:

Var vel egentlig ikke dette du spurte om. Men er mitt tips ihvertfall :wink:

Lagt inn: 12 jan 2008, 19:46
av Tor N12
Er ikke korttopp på den nei, langmotor i den...

Kjøp deg heller en korrekt topp istedet for å legge mye arbeid i den gamle, skal du først gjøre mye så skal du heller bygge om så du får montert korttoppen (og dette er mye mindre jobb enn å frese den gamle).

Dessuten så synes jeg gammelbilen min fortjener noe bedre enn en gammel råtten 202-topp!! ;)

Lagt inn: 12 jan 2008, 22:07
av TIr
Du har nok rett Tor. bilen fortjener mere enn så ;) hehe. håndtere fresen er ikke noe problem, men skulle nesten hatt noe data for å vite volumet. kan jo seff ta av toppen til bilen, og måle, men det er kjedlig å ta den av bare for det..

Hva må gjøres for å konvertere til kort topp dA?

Lagt inn: 12 jan 2008, 22:30
av Tor N12
Man må lage et deksel som tetter den åpningen som vi bli på registerdekselet, søk på svenskeforumet så finner du tråd med bilder der.

Lagt inn: 13 jan 2008, 03:44
av alex_ander3@hotmail.com
Skal gi deg bilder og info imorra jeg (søndag) har forska masse på dette med korttopp på langmotor. Men nå må jeg og Edward ut og rasa vinterbil :wink:

Lagt inn: 13 jan 2008, 13:15
av TIr
takker :D jeg har lest litt rundt her og der.. og mange delte meninger om hva man burde bruke tiden på.. for meg er ikke tiden noe problem, så jeg kan stå i 20timer å frese toppen om jeg må ;) men jeg ser jo at korttoppen har bedre flow enn langtoppen. 36cfm mer på innsuget, eksosen er enda ukjent. regner med at den er det samme.. kanskje 9cfm mere maks. og at innsugsventilen på korttoppen er større?