Side 1 av 1
et spørsmål i natten om senking på orginaldempere.
Lagt inn: 13 jan 2008, 04:09
av freshman
Hei.
Jeg lurer litt på dette med senking. Jeg har en 9-3 01mod som jeg har blitt fryktelig glad i, men som jeg tenker ville blitt enda finere om den lå litt mer nedpå. Noen ting jeg derfor lurer på i den sammenheng.
Trenger jeg mer enn senkefjærer dersom det skal være kun for det synsmessige? Ødelegger jeg bilen? Blir den dårligere på veien?
Jeg kjører ikke så aktivt at jeg tror jeg trenger full pakke, men dersom senking på orginaldempere blir ødeleggende for bilen må jeg jo selvsagt vurdere det. Har søkt litt, sånn at det er sagt:-)
Bilens dempere virker veldig bra, og har kun rullet 79/80 lange..
Lagt inn: 13 jan 2008, 04:20
av freshman
Jeg har søkt litt mer og har vel egentlig fått nok svar.. Var litt for trøtt i trynet til å se de ca 1000 innleggene om senking.
Lagt inn: 13 jan 2008, 13:00
av rolfi
hehe, kan uansett bare si med en gang at om du vil beholde orginaldemperne, så må du kjøpe nye orginaldempere...
da demperne plutselig får et "nytt" arbeidsområde, så går det ikke lang tid før dem ryker, så skifte av dempere når man senker bilen er noe man bør gjøre, men man trenger ikke kjøpe bilsteindempere av værste sort... om man ikke vil kjenne hvilket merke sigarettstumper man kjører over

Senking
Lagt inn: 13 jan 2008, 14:05
av espen lysholm
Hei!
Det kommer vel an på hvor mye du senker bilen om orginaldemperne er korte nok. På normal senk kan normalt orginaldempere benyttes.
Som skrevet tidligere om nytt arbeidsregister så må du vurdere om du bytter demperne med en gang. Demperne kan holde lenge eller de kan gå forholdsvis raskt. Dette er en vurdering.
Er du opptatt av litt kjørekomfort i tillegg til at det skal se bra ut, så kan du kjøpe et rimelig senkesett. Det bør være en del å velge i.
Skal du har det stivt og ukomfortabelt så kan du kjøpe H&R senkesett el.l. Etter min smak er dette for stivt.
Lagt inn: 13 jan 2008, 15:08
av Myrt N610
Har kjørt med einbach senke fjærer på orginale saab dempere nå i to sesonger så det funker fjell det!
Re: Senking
Lagt inn: 13 jan 2008, 17:40
av Aleks-ander_N948
espen lysholm skrev:
Skal du har det stivt og ukomfortabelt så kan du kjøpe H&R senkesett el.l. Etter min smak er dette for stivt.
H&R er jo mykt som smørr! Jeg kjører med H&R nå og syns det blir litt for mykt jeg, jeg vil ha bilen lenger ned og enda stivere

Re: Senking
Lagt inn: 13 jan 2008, 23:48
av Edward N812
Aleks-ander_N948 skrev:espen lysholm skrev:
Skal du har det stivt og ukomfortabelt så kan du kjøpe H&R senkesett el.l. Etter min smak er dette for stivt.
H&R er jo mykt som smørr! Jeg kjører med H&R nå og syns det blir litt for mykt jeg, jeg vil ha bilen lenger ned og enda stivere

enig, og jeg kjører H&R og org aero dempere..
Re:
Lagt inn: 29 mai 2008, 11:07
av andreasnicolai
Myrt skrev:Har kjørt med einbach senke fjærer på orginale saab dempere nå i to sesonger så det funker fjell det!
Det står relativt nye dempere på bilen, men jeg har lyst til å få den stivere da den lever sitt eget liv i svingene=) Å det hadde vært surt å skifte ut såpass nye dempere. Så er det flere som kan bekrefte at det er fullt mulig å sette på feks H&R sportsfjærene fra Speedparts med original dempere? Og blir dette godkjent i EU kontrollen?
Mvh. Andreas
Re: et spørsmål i natten om senking på orginaldempere.
Lagt inn: 29 mai 2008, 15:59
av doo-kie
Du må å vise den tilbiltilsynet for å få skrevet senkingen inn i vognkortet. ellers vil du få mangel lapp på EU kontroll..
om du ikke drar på ett verksted der de ikke er så nøye

men du får den godtkjent med org dempere og senke sett så lenge settet er TÜV godkjent. og du har papairer fra firhjulskontroll.
Re: et spørsmål i natten om senking på orginaldempere.
Lagt inn: 29 mai 2008, 16:14
av Andreas N1194
doo-kie skrev:Du må å vise den tilbiltilsynet for å få skrevet senkingen inn i vognkortet. ellers vil du få mangel lapp på EU kontroll..
om du ikke drar på ett verksted der de ikke er så nøye

men du får den godtkjent med org dempere og senke sett så lenge settet er TÜV godkjent. og du har papairer fra firhjulskontroll.
Dette er ikke like lett etter 1.1 2008. Da har biltilsynet kommet med mange invendinger, og om noen har fått skrevet inn senk i vognkortet i 2008 så kan de jo si fra her? TUV-papirer trenger ikke lenger å gjøre jobben, bare så man har akkurat dette i tankene...
Re: Re:
Lagt inn: 30 mai 2008, 17:10
av ToreN1246
andreasnicolai skrev:
Det står relativt nye dempere på bilen, men jeg har lyst til å få den stivere da den lever sitt eget liv i svingene=) Å det hadde vært surt å skifte ut såpass nye dempere. Så er det flere som kan bekrefte at det er fullt mulig å sette på feks H&R sportsfjærene fra Speedparts med original dempere? Og blir dette godkjent i EU kontrollen?
Mvh. Andreas
Du burde kanskje se litt på om du skal oppgradere stab.stagene på bilen din.
Blir litt "fastere" i svingene da.
Men det kan jo hende dette blir mye pes om bilen ikke skal gå litt "aktivt"

Re: et spørsmål i natten om senking på orginaldempere.
Lagt inn: 30 mai 2008, 17:45
av andreasnicolai
ToreN1246 skrev:andreasnicolai skrev:
Det står relativt nye dempere på bilen, men jeg har lyst til å få den stivere da den lever sitt eget liv i svingene=) Å det hadde vært surt å skifte ut såpass nye dempere. Så er det flere som kan bekrefte at det er fullt mulig å sette på feks H&R sportsfjærene fra Speedparts med original dempere? Og blir dette godkjent i EU kontrollen?
Mvh. Andreas
Du burde kanskje se litt på om du skal oppgradere stab.stagene på bilen din.
Blir litt "fastere" i svingene da.
Men det kan jo hende dette blir mye pes om bilen ikke skal gå litt "aktivt"

Det er notert. Aktivt og aktivt, med dagens bensinpriser er det noen som har råa til å kjøre aktivt?
Kan jo oppgradere deler av understellet når jeg skal skifte felg og dekk. (Måtte vistnok ha bedre dekk etter skifte til turbomotor

)