Forge By-pass valve, skifte innvendig fjærbelastning??..
Moderator: Moderatorer
Forge By-pass valve, skifte innvendig fjærbelastning??..
http://infocog.wordpress.com/ ( ca midt på siden..)
Hva gærn´t skjer om man skifter over til en stivere fjær her ( grønn, blå og gul variant)? Kan noen forklare meg det ?
Hvilken farge er det som passer best til "original" innstilling?
Hva gærn´t skjer om man skifter over til en stivere fjær her ( grønn, blå og gul variant)? Kan noen forklare meg det ?
Hvilken farge er det som passer best til "original" innstilling?
93B. -59 mod.
Sonett III, 72 mod.
Volvo XC 60, 10 mod.
Sonett III, 72 mod.
Volvo XC 60, 10 mod.
- Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Navn: Per Arne Ralle
- Bil: 05`95 Estate 2.2TiD Vector
- Sted: Bø
- Audun N346
- 1,5 bar
- Innlegg: 447
- Registrert: 09 apr 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 346
- Navn: Audun
- Bil: 9-3 TiD 2002
- Sted: Trondheim
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
Det som sker då är att ventilen inte öppnar som den ska.
Trycket går då tilbaka och slår mot turbons kompressor.
Det kallas "back surge" och bromsar upp rotationen i turbon.
Inte så farligt på en liten turbo, men det är heller inte bra!
En stor turbo måste vara byggd för att klara av det.
Se på en lite äldre film från rallycross eller rally så hör du hur det låter.
Det blir sån "kvittre" lyd...
Och du får sämre respons nästa gång du trår på gassen.
Mvh
Trycket går då tilbaka och slår mot turbons kompressor.
Det kallas "back surge" och bromsar upp rotationen i turbon.
Inte så farligt på en liten turbo, men det är heller inte bra!
En stor turbo måste vara byggd för att klara av det.
Se på en lite äldre film från rallycross eller rally så hör du hur det låter.
Det blir sån "kvittre" lyd...
Och du får sämre respons nästa gång du trår på gassen.
Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!
- Johan N828
- MAX BOOST
- Innlegg: 2414
- Registrert: 28 aug 2006, 17:18
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
- Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
hmmm. eg trodde det va vacum som åpna ventilen. fjørå e vel bare for å trykka stempelet tilbake. eller ka?
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
- Henrik N449
- Overload!!!
- Innlegg: 1943
- Registrert: 10 nov 2004, 01:00
- Sted: Drammen
viewtopic.php?t=16106&highlight=dumpventilFrode N073 skrev:hmmm. eg trodde det va vacum som åpna ventilen. fjørå e vel bare for å trykka stempelet tilbake. eller ka?
Det er turbotrykket som dytter opp stempelet!
Medlemsnr. N449
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
Ja det har du rett i, men vacumslangen som sitter på toppen fungerer som en "bryter"! når motoren har trykk i innsuget går en bit av det trykket til å lage mottrykk i dumpen for å forhindre at det skal bli lekasje.. så snart man slipper gassen blir det vacum i innsuget og da hjelper det til å "suge" opp stempelet i dumpisen..
Mvh. Pål
Mvh. Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Henrik N449
- Overload!!!
- Innlegg: 1943
- Registrert: 10 nov 2004, 01:00
- Sted: Drammen