Forge By-pass valve, skifte innvendig fjærbelastning??..

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
olewa
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 02 jul 2003, 01:00
Sted: Lillehammer

Forge By-pass valve, skifte innvendig fjærbelastning??..

Legg inn av olewa » 17 jan 2008, 22:02

http://infocog.wordpress.com/ ( ca midt på siden..)

Hva gærn´t skjer om man skifter over til en stivere fjær her ( grønn, blå og gul variant)? Kan noen forklare meg det ?
Hvilken farge er det som passer best til "original" innstilling?
93B. -59 mod.
Sonett III, 72 mod.
Volvo XC 60, 10 mod.

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Navn: Per Arne Ralle
Bil: 05`95 Estate 2.2TiD Vector
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 17 jan 2008, 23:02

Green - 5-15 PSI
Yellow - 15-23 PSI
Blue - 23-30 PSI

å da er det bare å google etter en PSI to BAR converter...
Per Arne Ralle
N369

"My drinking team has a racing problem"

05`95 Estate 2,2TiD Vector
85`900 2d Sedan Bruksveteran
83`99 2d Nostalgiprosjekt
69`Rekord 1700

Brukeravatar
Audun N346
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 447
Registrert: 09 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 346
Navn: Audun
Bil: 9-3 TiD 2002
Sted: Trondheim

Legg inn av Audun N346 » 18 jan 2008, 00:47

1bar=14.5psi!
Audun, N346
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor) :(
If it aint broke, modify it!

olewa
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 02 jul 2003, 01:00
Sted: Lillehammer

Legg inn av olewa » 18 jan 2008, 01:08

Ok, men jeg lurte på hva som skjer egentlig hvis man f.eks setter inn den strammeste fjæra. HVordan vil motorkarakteristikken bli da ?
93B. -59 mod.
Sonett III, 72 mod.
Volvo XC 60, 10 mod.

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 18 jan 2008, 02:14

Det som sker då är att ventilen inte öppnar som den ska.
Trycket går då tilbaka och slår mot turbons kompressor.
Det kallas "back surge" och bromsar upp rotationen i turbon.
Inte så farligt på en liten turbo, men det är heller inte bra!
En stor turbo måste vara byggd för att klara av det.
Se på en lite äldre film från rallycross eller rally så hör du hur det låter.
Det blir sån "kvittre" lyd...
Och du får sämre respons nästa gång du trår på gassen.

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 18 jan 2008, 11:10

Hvorfor alledager skl du ha en strammere fjær??
Det aller beste er og ha en fjær som åpner bare du ser på den.

//Johan

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 18 jan 2008, 11:48

hmmm. eg trodde det va vacum som åpna ventilen. fjørå e vel bare for å trykka stempelet tilbake. eller ka?
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 18 jan 2008, 13:00

Frode N073 skrev:hmmm. eg trodde det va vacum som åpna ventilen. fjørå e vel bare for å trykka stempelet tilbake. eller ka?
viewtopic.php?t=16106&highlight=dumpventil

Det er turbotrykket som dytter opp stempelet!
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 18 jan 2008, 13:52

Ja det har du rett i, men vacumslangen som sitter på toppen fungerer som en "bryter"! når motoren har trykk i innsuget går en bit av det trykket til å lage mottrykk i dumpen for å forhindre at det skal bli lekasje.. så snart man slipper gassen blir det vacum i innsuget og da hjelper det til å "suge" opp stempelet i dumpisen..

Mvh. Pål 8)
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 20 jan 2008, 02:14

Ja, riktig, vakumet blir bare en bryter!
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

olewa
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 02 jul 2003, 01:00
Sted: Lillehammer

Legg inn av olewa » 20 jan 2008, 20:10

Da har jeg omsider blitt mye klokere :D
93B. -59 mod.
Sonett III, 72 mod.
Volvo XC 60, 10 mod.

Svar