Side 1 av 1

tenningskutt

Lagt inn: 22 jan 2008, 18:09
av etnies
det skjer bare når jeg gir på spes når motoren jobber litt tungt så kutter tenninga i røkk og napp. hvorfor og hva kan være grunnen?
er en 2000 mod 9-5 som er chippa 2,3t (var 170hk)

Lagt inn: 22 jan 2008, 18:10
av Eirik N396
For det første må du oppgi hvilken bil/motor du har ;)
Kan også være lurt å prøve å beskrive problemet litt nærmere.

Lagt inn: 22 jan 2008, 19:53
av Ronny_N169
tenningskassett er vel ett "hot" tips. Lån en du vet er bra for å teste.

Lagt inn: 22 jan 2008, 22:10
av Saab900STCR
Ronny_N169 skrev:tenningskassett er vel ett "hot" tips. Lån en du vet er bra for å teste.
Det är så DI'n brukar vara när den är på vei att ta natta.

Mvh

Lagt inn: 22 jan 2008, 23:07
av Myrt N610
Personlig erfaringer med DI problemer men også plugger i samme tilfelle som deg. Min gikk akorat sånn som du beskriver og da bytta jeg plugger og bilen gikk som normalt igjen.

Lagt inn: 23 jan 2008, 00:37
av etnies
pluggene er bytta for 1 uke siden :?

Lagt inn: 23 jan 2008, 00:51
av Haaka
Burde du ikke få konstatert at det er tenning som kutter og ikke f.eks bensin? Lurte litt på har du feilsøkt og hva er det som gjør at du konkluderer med tenningfeil? :?

Lagt inn: 23 jan 2008, 15:52
av Ronny_N169
Når bilen er trimmet så blir pluggene (tenningssystemet) ekstra viktige, og at de er av rett type, NGK. Tenningskasssetten, DI, kan også begynne å fuske med økt ladetrykk. Jeg ga bort en "defekt" rød DI til min mor, som hadde en 2,0i med DI, fungerte helt ok på hennes, men ikke på min turbobil.

Lagt inn: 23 jan 2008, 22:34
av Saab900STCR
För en gnist från en tendplugg så är ökat laddtryck som att blåsa på ett stearinlys.
Ett tecken på att DI'n börja bli trött är att den fuskar vid högre laddtryck.
Jag säger inte att det är den, men det är lätt att testa!
Dra till närmaste saab-verkstad, dom har en test-DI som du säkert kan få låna!
eller låna av nån i närheten som har en fungerande...

Mvh

Lagt inn: 25 jan 2008, 18:07
av noname
Kutter bilen din på ett bestemt turtall,eller er det uavhengig av turtall???
min kuttet på ca 1700 omdr,kjører en chippet 2.3T M02 viste seg at veivakselgiveren var gåend...
fikk ikke opp noen feilkoder.

Lagt inn: 26 jan 2008, 01:19
av etnies
nope er ikke på noe bestemt turtall.

Re: tenningskutt

Lagt inn: 26 jan 2008, 03:40
av Saab900STCR
etnies skrev:det skjer bare når jeg gir på spes når motoren jobber litt tungt så kutter tenninga i røkk og napp.
Vilket ger ladetryck.
Se min post over.

Mvh