Bensinrør 9000 skadet av stein

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
9000 Geir N371
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 29 nov 2004, 01:00
Sted: Ågotnes

Bensinrør 9000 skadet av stein

Legg inn av 9000 Geir N371 » 23 jan 2008, 15:20

Hei. Uten å ha sjekket nøye etter ser det ut til at bensinrøret under bilen kan ha fått seg en lekasje. Bensinflekkene som følger etter bilen sier vel litt. Var litt uheldig med en spiss stein på en parkeringsplass. Skal ikkje forklare mer. Ikkje alt som blir sett like godt en trøtt regnfull onsdag morgen på en grusete parkeringsplass...
Jekket opp og dro ut steinen...i området rundt fleksirører ved eksosen, litt til høyre. Mener å ha sett bensinrøret der. (Må vel sjekke bremserør og)
Dersom det er røret som har fått et brudd:

Er det mye jobb å byttet røret? Er nærmeste kobling bak med bensinfilteret? (Og så opp torpedoveggen?)

Når det lekker, så lekker det vel bare når bilen (bensinpumpen) er i gang og til den mister trykket? Så bilen står "trygt" i ro. Ønsker jo i kjøre den hjem i garasjen til far. Er vel lite håp om å tette midlertidig med en god tape?

Kjørte forresten bilen et kvarter heim i dag. Gikk fint, men såg då bensinflekkene bak bilen og ante fare...
Geir
-91 9000 CD 2.3i

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 23 jan 2008, 16:34

Kan bortimot glemme teip og slikt, det aller meste av stoffer løses opp i bensin.
Men jeg kom over ett stoff som ble hardt som betong for bensinlekasje. Jeg kjøpte det på autoparts her i Bodø :)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
9000 Geir N371
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 29 nov 2004, 01:00
Sted: Ågotnes

Legg inn av 9000 Geir N371 » 24 jan 2008, 11:14

Viser seg at rørene har fått litt bank og skrap, men lekasjen har oppstått rett oppe i torpedoveggen pga rust på røret. (Litt "bank" på rørene pga steinen har vel ristet nok til å det gikk hull i rusten.) Det er jo så utrolig trang der oppe...ser at det er en kobling som eg kan skru av røret på og bytte ut røret fra torpedoveggen og ned til bensinfilteret.
Men det er så traaaaangt...

Lurer på om eg skal levere inn bilen denne gangen...begynner å bli lei no.

Edit: Det kan vel være litt farlig å kjøre til verksted/garasje hvis det lekker bensin ned på eksosrøret? Det blir jo varmt etter en stund...kan antenne?
Geir
-91 9000 CD 2.3i

Brukeravatar
Vegars
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 811
Registrert: 10 jan 2006, 23:17
Medlemsnummer: N631
Navn: Vegar

Legg inn av Vegars » 24 jan 2008, 12:44

9000 Geir N371 skrev: Edit: Det kan vel være litt farlig å kjøre til verksted/garasje hvis det lekker bensin ned på eksosrøret? Det blir jo varmt etter en stund...kan antenne?
Ja! Ikke gjør det..
Volvo V60 D5 2017
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Legg inn av ottorasmussen N242 » 24 jan 2008, 23:44

Har du kasko/delkasko? :)
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

Brukeravatar
9000 Geir N371
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 29 nov 2004, 01:00
Sted: Ågotnes

Legg inn av 9000 Geir N371 » 25 jan 2008, 00:44

ottorasmussen N242 skrev:Har du kasko/delkasko? :)
Haha...eg tenkte tanken. På gøy altså. :lol: Men eg har bare ansvar. Så det blir dyrt å brenne den... Ikkje er det så lovlig heller. :P
Eg har funne ut at eg sikkert har kjørt i ti minutter mens det har pisset bensin ned på eksosen...så det må ha sittet en liten engel og passet på trur eg. :D
I følge wikipedia har bensin en tenntemperatur på 400'C så det skal vel litt til for å fyre opp understellet...

Etter et par telefoner er folk uenige om bensinrør kan kappes og skøtes med bensinslange og slangeklemme... Saab sier nei...mens deleverksted sier det er helt vanlig...det skal holde trykket...
Som midlertidig rep blir det sikkert...eg kan ikkje kjøre nåkke sted no uansett. Så det blir vel slange frem til eg kommer i en garasje...å skru i gata er ikkje så gøy. Håper eg kommer til koblingen oppe i torpedoveggen...er ganske trangt...
Geir
-91 9000 CD 2.3i

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 588
Registrert: 16 des 2007, 05:50
Medlemsnummer: N1236
Bil: Saab900SEturbo94'
Sted: Oslo (Tromsø)

Legg inn av Haaka » 25 jan 2008, 01:06

Saab sier nei fordi de gjerne vil skifte hele røret for deg. Det koster alltid litt mer en det egentlig trenger å gjøre på en snart 20 år gammel bil.. Om du bruker en bensinslange for å skjøte på, er det så godt som godkjent, og du vil aldri plages igjen med det! lover!

Om du setter et pristak på 500,- i deler og en time (1000,-) arbeid på et verksted, er det bortkastede 1500,- kroner, noe du nok ganske realistisk kan måtte betale, samtidig er nok ikke det røret lagervare. Nei om du først får på den slangen på vettig vis, så syns jeg du skal spare deg videre bry.

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 25 jan 2008, 01:09

Det funkar med slang och slangklämmor som midlertidig lösning.
Se bara till att du tar en slang som är armerad så den tål tryck!

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
dagt
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 35
Registrert: 31 des 2007, 20:55
Medlemsnummer: N1244
Bil: 9-5/2,0/04
Sted: Bergen

Legg inn av dagt » 25 jan 2008, 03:07

Saab900STCR skrev:Det funkar med slang och slangklämmor som midlertidig lösning.
Se bara till att du tar en slang som är armerad så den tål tryck!
Enig med at en armert slange vil hjelpe deg ut av knipen, men jeg kom til å tenke på NAF/Viking-gutta som patruljerte på veiene i gamle dager. De hadde mange triks for nødreparasjoner - bl.a til å tette bensinlekkasjer. De brukte en lano-såpe og smurte det på stedet der lekkasjen var. Bensinen reagerte på såpen og ble knallhard og ikke minst tett. Har selv prøvd det med stort hell. Men det var før i tiden det da..

Svar