Side 1 av 1
Trionic 5
Lagt inn: 13 apr 2004, 20:45
av Morten-N146
Noen som vet hvor trykkvakta på en trionic 5 er? Kjenner systemet litt for dårlig og lurte derfor på hvordan dette egentlig fungerer. Hvor får bilen impulser fra som sier at nå er max turbotrykk nådd og dermed kutter den? Det må jo sitte en mekanisk del som sier fra om dette et sted som det går an å lure? Har problemer med at bilen kutter ved litt for lavt trykk.
Lagt inn: 14 apr 2004, 08:00
av Mortimer-N18
På trionic 5 så er det en mapsensor. Det er den som forteller hjernen hvor mye trykk det er i plenumkammeret.. Det er da hjernens oppgave å begrense turbotrykket via magnetventilen hvis det er for høyt.
Jeg vet ikke hvor denne sitter på en 95 modell 900, men på 9000 sitter den oppe til venstre over motoren (på torpedoveggen)
Den er sort, firkantet (ca 3x7cm) og har en plugg med tre ledninger som går inn på den, pluss en vakuumslange. Det er somregel ett blått merke på toppen av sensoren også.
Det går nok desverre ikke å justere eller tulle med den sensoren, så du må nok inn i programmet på styreboksen for å justere trykket. Hvis du da ikke fikser en bløderventil(blåkran) på den vakuumslangen som går inn på mapsensoren slik at den tror det er mindre trykk enn det egentlig er... Men det er absolutt ikke å anbefale da det vil forstyrre en del annet. Map sensoren rapporterer jo trykket i plenumkammeret inn til styreenheten som bestemmer bensinmengde i forhold til trykk. Hvis du kjører på med blåkran vil jo hjernen tro det er mindre trykk enn det er og igjen gi for lite bensin... Det er en balanse i det hele som ikke bør forstyrres av andre enn de som har riktig peiling på det de driver med...
Lagt inn: 14 apr 2004, 15:12
av Rune N35
Originalt sitter det 2,5 bars mapsensor på alle trionic-biler. Hvis man regner med at atmosfæretrykket er 1 bar, så blir det igjen 1,5 bar ladetrykk før det blir stopp. 3 bars mapsensor = 2 bar ladetrykk...sånn ca da.
MAP betyr forresten Manifold Absolute Pressure. Hørt at det sitter sånne morsomme på de første Audi S4, ellers er de vel å få tak i hos trimsjappene!
Lagt inn: 14 apr 2004, 15:32
av Mortimer-N18
Du vil ikke få noen effektøkning bare ved å bytte mapsensor.. Men du vil få muligheten til å skru opp høyere ladetrykk.
Lagt inn: 14 apr 2004, 15:46
av Rune N35
9-3'n svinger faktisk opp i 1,7 bar innimellom, og trykket har vært litt jojo i det siste, undres om jeg ikke må sjekke om Map'en er kass.
Dette iflg Speedparts trykkmåler da, burde vel få sjekka med en væskefylt en. Noen som veit om noen som selger sånne?
Lagt inn: 14 apr 2004, 16:03
av Hjelle, N6
Rune N35 skrev:9-3'n svinger faktisk opp i 1,7 bar innimellom, og trykket har vært litt jojo i det siste, undres om jeg ikke må sjekke om Map'en er kass.
Dette iflg Speedparts trykkmåler da, burde vel få sjekka med en væskefylt en. Noen som veit om noen som selger sånne?
Lurer på om ikkje Tess har slike. Sjekk
http://www.tess.no for nærmaste forhandlar.
Lagt inn: 14 apr 2004, 16:08
av alex_ander3@hotmail.com
Rune N35 skrev:9-3'n svinger faktisk opp i 1,7 bar innimellom, og trykket har vært litt jojo i det siste, undres om jeg ikke må sjekke om Map'en er kass.
Dette iflg Speedparts trykkmåler da, burde vel få sjekka med en væskefylt en. Noen som veit om noen som selger sånne?
Tess selger sånne ja! koster noen hundrelapper, men du må kjøpe med noen koblinger som passer innpå siliconeslangen. kommer vel på rundt 300 eller noe..
Lagt inn: 14 apr 2004, 16:28
av Rune N35
hvilken silikonslange? hehe, er vel bare å kline den innpå no vakuum?