og900... t16 VS. 900i
Moderator: Moderatorer
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
og900... t16 VS. 900i
Må ha meg ei ny blokk å borre opp. Flere som har vært snille og hatt blokker å selge. Men nå lurer jeg på Mortimer sin.
MEN det er ei 900i blokk. tror det er fra 92. Hvordan er innmaten på denne i forhold til ei turboblokk?
Den skal borres opp. Så stemplene tar jeg ikke stilling til. Men jeg tenker på er det samme veiv og råder..?
Hiiilsen meg
MEN det er ei 900i blokk. tror det er fra 92. Hvordan er innmaten på denne i forhold til ei turboblokk?
Den skal borres opp. Så stemplene tar jeg ikke stilling til. Men jeg tenker på er det samme veiv og råder..?
Hiiilsen meg
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
- Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Navn: Per Arne Ralle
- Bil: 05`95 Estate 2.2TiD Vector
- Sted: Bø
Samme veiv og råder....
Men med den seriøse motoren du har ellers ville jeg vurdert nye råder...
V* Golf er stikkordet her
Edit, ville også letta svinghjul og avbalansert veivpartiet
Bygger du da om til stve løftere og smeller på ei tørrsump har du HW til maaaasse mer enn kassa har godt av (muligens jeg ville sjekka litt opp i åssen kammer jeg hadde også... og klaska til med justerbare drev...)
Men med den seriøse motoren du har ellers ville jeg vurdert nye råder...
V* Golf er stikkordet her
Edit, ville også letta svinghjul og avbalansert veivpartiet
Bygger du da om til stve løftere og smeller på ei tørrsump har du HW til maaaasse mer enn kassa har godt av (muligens jeg ville sjekka litt opp i åssen kammer jeg hadde også... og klaska til med justerbare drev...)
Per Arne Ralle
N369
"My drinking team has a racing problem"
05`95 Estate 2,2TiD Vector
85`900 2d Sedan Bruksveteran
83`99 2d Nostalgiprosjekt
69`Rekord 1700
N369
"My drinking team has a racing problem"
05`95 Estate 2,2TiD Vector
85`900 2d Sedan Bruksveteran
83`99 2d Nostalgiprosjekt
69`Rekord 1700
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
for å si det sånn rallegutten.. Har nok gått noen tanker oppi skrotten over hva slags utstyr det blir denne gangen også.. hehe..Surbotaab N369 skrev:Samme veiv og råder....
Men med den seriøse motoren du har ellers ville jeg vurdert nye råder...
V* Golf er stikkordet her
Edit, ville også letta svinghjul og avbalansert veivpartiet
Bygger du da om til stve løftere og smeller på ei tørrsump har du HW til maaaasse mer enn kassa har godt av (muligens jeg ville sjekka litt opp i åssen kammer jeg hadde også... og klaska til med justerbare drev...)
Men da får jeg kjøpe blokka av morten jeg da, og se om jeg får godsnakka litt med den.
Kommer tilbake på hva slags deler det blir denne gangen
Takk Ralle!
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
- Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Navn: Per Arne Ralle
- Bil: 05`95 Estate 2.2TiD Vector
- Sted: Bø
Ehhmm.... Fikk det plutselig for meg at rådene fra ett årstall og nyere er dårligere enn de gamle??
Blitt paranoid på morrakvisten eller er det noe i det?
Blitt paranoid på morrakvisten eller er det noe i det?
Per Arne Ralle
N369
"My drinking team has a racing problem"
05`95 Estate 2,2TiD Vector
85`900 2d Sedan Bruksveteran
83`99 2d Nostalgiprosjekt
69`Rekord 1700
N369
"My drinking team has a racing problem"
05`95 Estate 2,2TiD Vector
85`900 2d Sedan Bruksveteran
83`99 2d Nostalgiprosjekt
69`Rekord 1700
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Det er to forskjellige råder ja, -->motornr H004433 så er det nr 7501604, og fra og med motornr H004434 så er det nr 7562259. Skillet var på 80-tallet en gang, fra 86 til 89 så er begge nr oppgitt i EPC'n. Om de nye er dårligere enn de gamle aner jeg ikke. Har aldri hørt at de ikke har holdt, er vel uansett andre ting som ryker først, girkasse for eksempel...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Audun N346
- 1,5 bar
- Innlegg: 447
- Registrert: 09 apr 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 346
- Navn: Audun
- Bil: 9-3 TiD 2002
- Sted: Trondheim
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
- Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Navn: Per Arne Ralle
- Bil: 05`95 Estate 2.2TiD Vector
- Sted: Bø
Same shit alle samma.... eneste er forskjell i oljekanalene på enkelte blokker.... Og at du kansje må borre opp hull til oljereturen på ei N/A blokk....Edward N812 skrev:det er snakk om blokk fra en 900i, ikke fra en forgasser..Audun N346 skrev:Men er det forskjell på blokkan da? Æ en 16V turbo blokk den samma som en 8V forgasser blokk?
900i kom med 16 ventiler, sikkert derfor den er like god som 16"turboblokk"
Per Arne Ralle
N369
"My drinking team has a racing problem"
05`95 Estate 2,2TiD Vector
85`900 2d Sedan Bruksveteran
83`99 2d Nostalgiprosjekt
69`Rekord 1700
N369
"My drinking team has a racing problem"
05`95 Estate 2,2TiD Vector
85`900 2d Sedan Bruksveteran
83`99 2d Nostalgiprosjekt
69`Rekord 1700
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Sitter frostplugg i det hullet på de motorene uten turbo jeg har sett iallfall.Surbotaab N369 skrev:Og at du kansje må borre opp hull til oljereturen på ei N/A blokk....
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Navn: Per Arne Ralle
- Bil: 05`95 Estate 2.2TiD Vector
- Sted: Bø
Da er det ett problem mindre.... Har sett (men det er kansje bare på -85) at det har vært helt blokka...Ingvar N629 skrev:Sitter frostplugg i det hullet på de motorene uten turbo jeg har sett iallfall.Surbotaab N369 skrev:Og at du kansje må borre opp hull til oljereturen på ei N/A blokk....
Per Arne Ralle
N369
"My drinking team has a racing problem"
05`95 Estate 2,2TiD Vector
85`900 2d Sedan Bruksveteran
83`99 2d Nostalgiprosjekt
69`Rekord 1700
N369
"My drinking team has a racing problem"
05`95 Estate 2,2TiD Vector
85`900 2d Sedan Bruksveteran
83`99 2d Nostalgiprosjekt
69`Rekord 1700
- Audun N346
- 1,5 bar
- Innlegg: 447
- Registrert: 09 apr 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 346
- Navn: Audun
- Bil: 9-3 TiD 2002
- Sted: Trondheim
- Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Navn: Per Arne Ralle
- Bil: 05`95 Estate 2.2TiD Vector
- Sted: Bø
"rett" nedenfor turboen... På din er den trukket bakover langsetter motoren da starteren ligger rett under turboen....Audun N346 skrev:Hvor er oljereturen på en t16 til vanlig? har hørt rykter om at på min '84 T16 så er den plassert litt annerledes?!
Per Arne Ralle
N369
"My drinking team has a racing problem"
05`95 Estate 2,2TiD Vector
85`900 2d Sedan Bruksveteran
83`99 2d Nostalgiprosjekt
69`Rekord 1700
N369
"My drinking team has a racing problem"
05`95 Estate 2,2TiD Vector
85`900 2d Sedan Bruksveteran
83`99 2d Nostalgiprosjekt
69`Rekord 1700
- Audun N346
- 1,5 bar
- Innlegg: 447
- Registrert: 09 apr 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 346
- Navn: Audun
- Bil: 9-3 TiD 2002
- Sted: Trondheim
Må legge tel at det æ kronglete, trælete og trangt nedi ved turbo-starter-oljeretur der... Særlig trangt etter at kompressorsida på turboen æ snudd med tuten ned!Surbotaab N369 skrev:"rett" nedenfor turboen... På din er den trukket bakover langsetter motoren da starteren ligger rett under turboen....Audun N346 skrev:Hvor er oljereturen på en t16 til vanlig? har hørt rykter om at på min '84 T16 så er den plassert litt annerledes?!
Audun, N346
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor)
If it aint broke, modify it!
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor)
If it aint broke, modify it!
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
- Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Navn: Per Arne Ralle
- Bil: 05`95 Estate 2.2TiD Vector
- Sted: Bø
alex_ander3@hotmail.com skrev:Fint dere kommer med litt innspill altså.
Det jeg lurer på nå, er jo hvilke råder jeg skal bruke.. Den nye blokka har jo 1992 råder, mens gamleblokka har 1984 råder.
Og passer de om hverandre på veiva?
De passer ja.... men om det er noe forskjell på kvaliteten er jeg litt usikker på...
Per Arne Ralle
N369
"My drinking team has a racing problem"
05`95 Estate 2,2TiD Vector
85`900 2d Sedan Bruksveteran
83`99 2d Nostalgiprosjekt
69`Rekord 1700
N369
"My drinking team has a racing problem"
05`95 Estate 2,2TiD Vector
85`900 2d Sedan Bruksveteran
83`99 2d Nostalgiprosjekt
69`Rekord 1700