og900... t16 VS. 900i

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

og900... t16 VS. 900i

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 27 jan 2008, 22:26

Må ha meg ei ny blokk å borre opp. Flere som har vært snille og hatt blokker å selge. Men nå lurer jeg på Mortimer sin.

MEN det er ei 900i blokk. tror det er fra 92. Hvordan er innmaten på denne i forhold til ei turboblokk?

Den skal borres opp. Så stemplene tar jeg ikke stilling til. Men jeg tenker på er det samme veiv og råder..?


Hiiilsen meg :D
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Navn: Per Arne Ralle
Bil: 05`95 Estate 2.2TiD Vector
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 27 jan 2008, 23:04

Samme veiv og råder....

Men med den seriøse motoren du har ellers ville jeg vurdert nye råder...

V* Golf er stikkordet her 8)

Edit, ville også letta svinghjul og avbalansert veivpartiet :wink:

Bygger du da om til stve løftere og smeller på ei tørrsump har du HW til maaaasse mer enn kassa har godt av 8) (muligens jeg ville sjekka litt opp i åssen kammer jeg hadde også... og klaska til med justerbare drev...)
Per Arne Ralle
N369

"My drinking team has a racing problem"

05`95 Estate 2,2TiD Vector
85`900 2d Sedan Bruksveteran
83`99 2d Nostalgiprosjekt
69`Rekord 1700

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 28 jan 2008, 00:55

Surbotaab N369 skrev:Samme veiv og råder....

Men med den seriøse motoren du har ellers ville jeg vurdert nye råder...

V* Golf er stikkordet her 8)

Edit, ville også letta svinghjul og avbalansert veivpartiet :wink:

Bygger du da om til stve løftere og smeller på ei tørrsump har du HW til maaaasse mer enn kassa har godt av 8) (muligens jeg ville sjekka litt opp i åssen kammer jeg hadde også... og klaska til med justerbare drev...)
for å si det sånn rallegutten.. Har nok gått noen tanker oppi skrotten over hva slags utstyr det blir denne gangen også.. hehe..

Men da får jeg kjøpe blokka av morten jeg da, og se om jeg får godsnakka litt med den.

Kommer tilbake på hva slags deler det blir denne gangen :wink:
Takk Ralle!
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Navn: Per Arne Ralle
Bil: 05`95 Estate 2.2TiD Vector
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 28 jan 2008, 09:14

Ehhmm.... Fikk det plutselig for meg at rådene fra ett årstall og nyere er dårligere enn de gamle??

Blitt paranoid på morrakvisten eller er det noe i det?
Per Arne Ralle
N369

"My drinking team has a racing problem"

05`95 Estate 2,2TiD Vector
85`900 2d Sedan Bruksveteran
83`99 2d Nostalgiprosjekt
69`Rekord 1700

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 28 jan 2008, 13:05

Det er to forskjellige råder ja, -->motornr H004433 så er det nr 7501604, og fra og med motornr H004434 så er det nr 7562259. Skillet var på 80-tallet en gang, fra 86 til 89 så er begge nr oppgitt i EPC'n. Om de nye er dårligere enn de gamle aner jeg ikke. Har aldri hørt at de ikke har holdt, er vel uansett andre ting som ryker først, girkasse for eksempel...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Audun N346
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 447
Registrert: 09 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 346
Navn: Audun
Bil: 9-3 TiD 2002
Sted: Trondheim

Legg inn av Audun N346 » 28 jan 2008, 20:03

Men er det forskjell på blokkan da? Æ en 16V turbo blokk den samma som en 8V forgasser blokk?
Audun, N346
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor) :(
If it aint broke, modify it!

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 28 jan 2008, 23:28

Audun N346 skrev:Men er det forskjell på blokkan da? Æ en 16V turbo blokk den samma som en 8V forgasser blokk?
det er snakk om blokk fra en 900i, ikke fra en forgasser..
900i kom med 16 ventiler, sikkert derfor den er like god som 16"turboblokk"
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Navn: Per Arne Ralle
Bil: 05`95 Estate 2.2TiD Vector
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 29 jan 2008, 01:14

Edward N812 skrev:
Audun N346 skrev:Men er det forskjell på blokkan da? Æ en 16V turbo blokk den samma som en 8V forgasser blokk?
det er snakk om blokk fra en 900i, ikke fra en forgasser..
900i kom med 16 ventiler, sikkert derfor den er like god som 16"turboblokk"
Same shit alle samma.... eneste er forskjell i oljekanalene på enkelte blokker.... Og at du kansje må borre opp hull til oljereturen på ei N/A blokk....
Per Arne Ralle
N369

"My drinking team has a racing problem"

05`95 Estate 2,2TiD Vector
85`900 2d Sedan Bruksveteran
83`99 2d Nostalgiprosjekt
69`Rekord 1700

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 29 jan 2008, 01:15

Surbotaab N369 skrev:Og at du kansje må borre opp hull til oljereturen på ei N/A blokk....
Sitter frostplugg i det hullet på de motorene uten turbo jeg har sett iallfall.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Navn: Per Arne Ralle
Bil: 05`95 Estate 2.2TiD Vector
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 29 jan 2008, 01:18

Ingvar N629 skrev:
Surbotaab N369 skrev:Og at du kansje må borre opp hull til oljereturen på ei N/A blokk....
Sitter frostplugg i det hullet på de motorene uten turbo jeg har sett iallfall.
Da er det ett problem mindre.... Har sett (men det er kansje bare på -85) at det har vært helt blokka...
Per Arne Ralle
N369

"My drinking team has a racing problem"

05`95 Estate 2,2TiD Vector
85`900 2d Sedan Bruksveteran
83`99 2d Nostalgiprosjekt
69`Rekord 1700

Brukeravatar
Audun N346
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 447
Registrert: 09 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 346
Navn: Audun
Bil: 9-3 TiD 2002
Sted: Trondheim

Legg inn av Audun N346 » 29 jan 2008, 01:21

Hvor er oljereturen på en t16 til vanlig? har hørt rykter om at på min '84 T16 så er den plassert litt annerledes?!
Audun, N346
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor) :(
If it aint broke, modify it!

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Navn: Per Arne Ralle
Bil: 05`95 Estate 2.2TiD Vector
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 29 jan 2008, 01:26

Audun N346 skrev:Hvor er oljereturen på en t16 til vanlig? har hørt rykter om at på min '84 T16 så er den plassert litt annerledes?!
"rett" nedenfor turboen... På din er den trukket bakover langsetter motoren da starteren ligger rett under turboen....
Per Arne Ralle
N369

"My drinking team has a racing problem"

05`95 Estate 2,2TiD Vector
85`900 2d Sedan Bruksveteran
83`99 2d Nostalgiprosjekt
69`Rekord 1700

Brukeravatar
Audun N346
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 447
Registrert: 09 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 346
Navn: Audun
Bil: 9-3 TiD 2002
Sted: Trondheim

Legg inn av Audun N346 » 29 jan 2008, 01:30

Surbotaab N369 skrev:
Audun N346 skrev:Hvor er oljereturen på en t16 til vanlig? har hørt rykter om at på min '84 T16 så er den plassert litt annerledes?!
"rett" nedenfor turboen... På din er den trukket bakover langsetter motoren da starteren ligger rett under turboen....
Må legge tel at det æ kronglete, trælete og trangt nedi ved turbo-starter-oljeretur der... Særlig trangt etter at kompressorsida på turboen æ snudd med tuten ned!
Audun, N346
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor) :(
If it aint broke, modify it!

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 29 jan 2008, 02:24

Fint dere kommer med litt innspill altså.
Det jeg lurer på nå, er jo hvilke råder jeg skal bruke.. Den nye blokka har jo 1992 råder, mens gamleblokka har 1984 råder.

Og passer de om hverandre på veiva?
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Navn: Per Arne Ralle
Bil: 05`95 Estate 2.2TiD Vector
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 29 jan 2008, 10:46

alex_ander3@hotmail.com skrev:Fint dere kommer med litt innspill altså.
Det jeg lurer på nå, er jo hvilke råder jeg skal bruke.. Den nye blokka har jo 1992 råder, mens gamleblokka har 1984 råder.

Og passer de om hverandre på veiva?

De passer ja.... men om det er noe forskjell på kvaliteten er jeg litt usikker på...
Per Arne Ralle
N369

"My drinking team has a racing problem"

05`95 Estate 2,2TiD Vector
85`900 2d Sedan Bruksveteran
83`99 2d Nostalgiprosjekt
69`Rekord 1700

Svar