9000 cse turbo

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
rakafisk
Innlegg: 26
Registrert: 13 okt 2007, 19:48

9000 cse turbo

Legg inn av rakafisk » 01 feb 2008, 18:01

Hei!
Vurderer å kjøpe meg en 9000 cse turbo 97-98 mod.. Hva kan dere ringrever fortelle meg om denne bilen? Hva skal jeg se etter osv.
Hvor mye kan jeg forvente at bensinforbruke vil ligge på på lang/kort kjøring, og eventuelt med automat... Hvor mange hester tåler automatkassa?

Setter pris på alle innlegg!!:-)

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Legg inn av ottorasmussen N242 » 01 feb 2008, 19:59

For å si det enkelt og greit,
ikke kjøp 9000 med automat!
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

santo
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 186
Registrert: 02 des 2006, 11:46
Medlemsnummer: N867
Bil: 900I 2,1 16V
Sted: kristiansand

9000 cse turbo

Legg inn av santo » 01 feb 2008, 23:35

hei jeg skal selge min 9000 cse 2.0 turbo 96 mod om 3 uker
Det er bare to fremkomstmidler saab/scania

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 02 feb 2008, 12:22

Automatkassene tåler lite trim. En CSE fra 97-98 har ofte jubileumspakken med aerostyling og skinnseter. Dette blir etterhvert et must, du kan like gjerne finne en jubileumsmodell med en gang. Jubileumsmodellen av 2,0t ble levert uten klimaanlegg (ACC) som standard. ACC må du bare ha. Manuell AC går til nød an, men...

2,3t er å anbefale hvis du vil ha større trimpotensiale og bunndrag som i en turbodiesel, men det er vanskeligere å finne slike. Ingen store problemer, nesten aldri rust, stort trimpotensiale, inspirerende kjøreegenskaper, mm. Lite negativt å si bortsett fra standard-demperne som ble levert. De er alt for myke, stivere fjærer og dempere er et must.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Kenneth N662
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 157
Registrert: 26 apr 2006, 12:02
Bil: Saab 9-5 Aero '01
Sted: Narvik

Legg inn av Kenneth N662 » 02 feb 2008, 14:53

Hm.. vet nå om en cse 2,0t med automat som har bortimot 250 hester, girer så fint som bare det så med automat =)
Don't touch nothing! You can't negotiate turns. You can't signal properly. You can't maintain speed. You can't parallel park. Hell, you can't drive, honey.

'01 9-5 Aero -=Kenneth N662=-

Brukeravatar
Orjan N235
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 533
Registrert: 16 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N235
Sted: Klæbu/Trondheim

Legg inn av Orjan N235 » 02 feb 2008, 20:39

Skyter inn et par parallell spørsmål:
Er det lettere å finne 2,3t/T i Sverige? Kanskje billigere også??
Ørjan N235
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
x-M01 2,0t(T) 9-5 SE Sport, Est....(Powerflex, Bilstein Sprint, H&R, EBC) Desverre solgt

Brukeravatar
Peter
Overload!!!
Innlegg: 1357
Registrert: 07 apr 2006, 18:10
Medlemsnummer: 813
Navn: Peter Strandmoe
Bil: '01 9-3 Aero
Sted: Sandefjord

Legg inn av Peter » 02 feb 2008, 22:20

Orjan N235 skrev:Skyter inn et par parallell spørsmål:
Er det lettere å finne 2,3t/T i Sverige? Kanskje billigere også??
Ja det er nok lettere å finne i Sverige, og ja det er nok mye billigere der borte, men om det vill lønne seg er ikke sikkert pga. alle avgiftene her til lands :evil:
N813
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"

Brukeravatar
Orjan N235
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 533
Registrert: 16 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N235
Sted: Klæbu/Trondheim

Legg inn av Orjan N235 » 03 feb 2008, 12:29

Den er jo 10 år eller eldre, og da trodde jeg at en kunne få trukket fra 80% av engangsavgifen. men slik er det desverre ikke:
Bruksfradrag
Ved første gangs registrering av brukte
motorvogner gjøres det følgende fradrag i avgiften:
.....
Alder over 10 år 67 %
Alder over 11 år 70 %
Alder over 12 år 73 %
Alder over 13 år 76 %
Alder over 14 år 78 %
Alder over 15 år 80 %
Kan jo likevel lønne seg???? :roll:
Ørjan N235
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
x-M01 2,0t(T) 9-5 SE Sport, Est....(Powerflex, Bilstein Sprint, H&R, EBC) Desverre solgt

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 03 feb 2008, 15:39

Det som er interessant og nytt, såvidt jeg vet er den alternative beregningen av engansavgiften, som vel kan falle gunstig ut på biler med høy km og stort verditap. Finnes en kalkulator for dette også på toll.no. Noen med erfaringer fra dette.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 03 feb 2008, 15:48

Ronny_N169 skrev:Det som er interessant og nytt, såvidt jeg vet er den alternative beregningen av engansavgiften, som vel kan falle gunstig ut på biler med høy km og stort verditap. Finnes en kalkulator for dette også på toll.no. Noen med erfaringer fra dette.
Men det som er kjedelig er at om en går for den alternative beregninga (skal visst behandlast inviduelt), so MÅ en tolle inn bilen til den sumen som kjem fram, en kan ikkje då gå tilbake til å få importert med tabellfrådrag av eingongsavgifta.

Les meir om dette her: http://www.toll.no/templates_TAD/Articl ... ntid=63313

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 03 feb 2008, 16:03

Har lest litt om det, og man må betale den vanlige engangsavgiften først, så kan man kreve alternativ beregning for engangsavgift innen 15 dager, og da er man låst til dette valget, uansett om man må betale mer eller får tilbake penger.
Men ett eksempel, en 9000-97 mod LTT(150hkr og 1985ccm, vekt 1420kg), registrert 10.01.1997.Kjøpt i Sverige for 15000NOK. Denne gir en engangsavgift på 52438.-
Om man nå prøver den alternative kalkulatoren og antar en bruktbilpris i Norge på 100000 og en nybilpris i 1997 på 390000 (gjetter litt, er vel ikke helt på jordet) og en km. stand på 250000 på bilen, så kommer jeg til en alternativ engangsavgift på 26916.- på denne bilen. Om noen sitter med info om nybilpriser på 9000 og bruktbilpriser etter "håndboka" til bilselgere, så hadde det vært interessant.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Svar