Side 1 av 1

9000 cse turbo

Lagt inn: 01 feb 2008, 18:01
av rakafisk
Hei!
Vurderer å kjøpe meg en 9000 cse turbo 97-98 mod.. Hva kan dere ringrever fortelle meg om denne bilen? Hva skal jeg se etter osv.
Hvor mye kan jeg forvente at bensinforbruke vil ligge på på lang/kort kjøring, og eventuelt med automat... Hvor mange hester tåler automatkassa?

Setter pris på alle innlegg!!:-)

Lagt inn: 01 feb 2008, 19:59
av ottorasmussen N242
For å si det enkelt og greit,
ikke kjøp 9000 med automat!

9000 cse turbo

Lagt inn: 01 feb 2008, 23:35
av santo
hei jeg skal selge min 9000 cse 2.0 turbo 96 mod om 3 uker

Lagt inn: 02 feb 2008, 12:22
av Trond N47
Automatkassene tåler lite trim. En CSE fra 97-98 har ofte jubileumspakken med aerostyling og skinnseter. Dette blir etterhvert et must, du kan like gjerne finne en jubileumsmodell med en gang. Jubileumsmodellen av 2,0t ble levert uten klimaanlegg (ACC) som standard. ACC må du bare ha. Manuell AC går til nød an, men...

2,3t er å anbefale hvis du vil ha større trimpotensiale og bunndrag som i en turbodiesel, men det er vanskeligere å finne slike. Ingen store problemer, nesten aldri rust, stort trimpotensiale, inspirerende kjøreegenskaper, mm. Lite negativt å si bortsett fra standard-demperne som ble levert. De er alt for myke, stivere fjærer og dempere er et must.

Lagt inn: 02 feb 2008, 14:53
av Kenneth N662
Hm.. vet nå om en cse 2,0t med automat som har bortimot 250 hester, girer så fint som bare det så med automat =)

Lagt inn: 02 feb 2008, 20:39
av Orjan N235
Skyter inn et par parallell spørsmål:
Er det lettere å finne 2,3t/T i Sverige? Kanskje billigere også??

Lagt inn: 02 feb 2008, 22:20
av Peter
Orjan N235 skrev:Skyter inn et par parallell spørsmål:
Er det lettere å finne 2,3t/T i Sverige? Kanskje billigere også??
Ja det er nok lettere å finne i Sverige, og ja det er nok mye billigere der borte, men om det vill lønne seg er ikke sikkert pga. alle avgiftene her til lands :evil:

Lagt inn: 03 feb 2008, 12:29
av Orjan N235
Den er jo 10 år eller eldre, og da trodde jeg at en kunne få trukket fra 80% av engangsavgifen. men slik er det desverre ikke:
Bruksfradrag
Ved første gangs registrering av brukte
motorvogner gjøres det følgende fradrag i avgiften:
.....
Alder over 10 år 67 %
Alder over 11 år 70 %
Alder over 12 år 73 %
Alder over 13 år 76 %
Alder over 14 år 78 %
Alder over 15 år 80 %
Kan jo likevel lønne seg???? :roll:

Lagt inn: 03 feb 2008, 15:39
av Ronny_N169
Det som er interessant og nytt, såvidt jeg vet er den alternative beregningen av engansavgiften, som vel kan falle gunstig ut på biler med høy km og stort verditap. Finnes en kalkulator for dette også på toll.no. Noen med erfaringer fra dette.

Lagt inn: 03 feb 2008, 15:48
av Hjelle, N6
Ronny_N169 skrev:Det som er interessant og nytt, såvidt jeg vet er den alternative beregningen av engansavgiften, som vel kan falle gunstig ut på biler med høy km og stort verditap. Finnes en kalkulator for dette også på toll.no. Noen med erfaringer fra dette.
Men det som er kjedelig er at om en går for den alternative beregninga (skal visst behandlast inviduelt), so MÅ en tolle inn bilen til den sumen som kjem fram, en kan ikkje då gå tilbake til å få importert med tabellfrådrag av eingongsavgifta.

Les meir om dette her: http://www.toll.no/templates_TAD/Articl ... ntid=63313

Lagt inn: 03 feb 2008, 16:03
av Ronny_N169
Har lest litt om det, og man må betale den vanlige engangsavgiften først, så kan man kreve alternativ beregning for engangsavgift innen 15 dager, og da er man låst til dette valget, uansett om man må betale mer eller får tilbake penger.
Men ett eksempel, en 9000-97 mod LTT(150hkr og 1985ccm, vekt 1420kg), registrert 10.01.1997.Kjøpt i Sverige for 15000NOK. Denne gir en engangsavgift på 52438.-
Om man nå prøver den alternative kalkulatoren og antar en bruktbilpris i Norge på 100000 og en nybilpris i 1997 på 390000 (gjetter litt, er vel ikke helt på jordet) og en km. stand på 250000 på bilen, så kommer jeg til en alternativ engangsavgift på 26916.- på denne bilen. Om noen sitter med info om nybilpriser på 9000 og bruktbilpriser etter "håndboka" til bilselgere, så hadde det vært interessant.