Side 1 av 1

Fjusking ved kaldtstart, M92 900i

Lagt inn: 07 feb 2008, 18:03
av Vegard_B
God dag! Jeg har i de senere tider plagdes litt med at min SAAB (900i 16v, 92 mod) har fjusket litt ved kaldstart. Når jeg starter bilen går den og hopper på 3-sylindre i noen sekunder(10-40 sek, varierer litt), og etterhvert den har gått noen sekunder går den fra 3-4sylindre, også 3 igjen, og 4. Går litt å skifter før den går rent, dette er ikke under kjøring eller når motor er varm, bare ved kaldstart, eller at bilen har stått ei stund og du starter opp. Den går og noe ujevnt på tomgang ved kaldstart og under normalstart, det og varierer litt. Vet ikke hva dette skyldes? Bilen har gått 320 000KM nå snart, og er ingen ulyder i motor og slikt, ny olje for 100 mil siden ca. Og den går bra og fjusker ikke når motor er varm og kjører, meget sterk i motbakker osv. Om det har vært skiftet topp pakning og eller tennplugger i senere tid er uvisst, så kanskje det er på tide med en sjekk?

Lagt inn: 07 feb 2008, 20:10
av Ingvar N629
Høres ut som toppakning, skru ut tennpluggene og lys ned i sylinderen, har du ett stempel som er renere enn de andre, og en tennplugg som har tatt farge av kjølevæska (om du har blå kjølevæske), så vet du hvor det lekker. Andre tegn på toppakning er hvitrøyk fra eksosen og eksoslukt i kjølevæsketanken. Du kan også kjøre bilen varm, skru ut tennpluggene og holde et speil over hullet, om det dugger på speilet så er toppakninga gåen.

Når pluggene først er ute, så bytt dem dersom du ikke finner tegn til defekt toppakning.

Lagt inn: 07 feb 2008, 23:40
av Vegard_B
ja, når du nevner det så er eksosen en smule hvit, og det ryker ikke bare litt, det ryker ganske mye til tider.. Men skal ta en sjekk i helga! Er det mye jobb å gjøre for å skifte topp pakning? 900i 16v motor..
takker for godt svar:)

Lagt inn: 08 feb 2008, 01:48
av Eirik N396
Vegard_B skrev:Er det mye jobb å gjøre for å skifte topp pakning? 900i 16v motor..
takker for godt svar:)
Kan høres ut som toppakning ja. Det er ikke så altfor mye jobb. Men det du bør nok få toppen planslipt også, når du er igang.
Den verste delen av jobben, ihvertfall etter hva jeg har erfart, er nok å skru løs(og senere feste) eksosmanifoil. Men når jeg tenker meg om, er en nødt til å gjøre det slik? Eller er det mulig å bare løsne denne fra turboen?

Lagt inn: 08 feb 2008, 02:14
av KongerudN344
Eirik N396 skrev:Den verste delen av jobben, ihvertfall etter hva jeg har erfart, er nok å skru løs(og senere feste) eksosmanifoil. Men når jeg tenker meg om, er en nødt til å gjøre det slik? Eller er det mulig å bare løsne denne fra turboen?
Er fullt mulig å bare løsne den fra turboen ja. Var det jeg gjorde når jeg gjorde denne jobben. Blir jo litt vanskelig med plansliping med manifoil der, men er uansett mye enklere å løsne den med toppen ute på bakken :wink:

Jeg tok ikke den planslipinga så nøye når jeg skifta, motoren hadde gått 300 000 km og toppen så grei ut... Gikk bra til jeg solgte bilen noen år senere i alle fall....

Men har du tenkt å beholde bilen noen år til så er jo den snaue tusenlappen greit å koste på :wink:

Lagt inn: 08 feb 2008, 02:21
av Eirik N396
KongerudN344 skrev:
Eirik N396 skrev:Eller er det mulig å bare løsne denne fra turboen?
Er fullt mulig å bare løsne den fra turboen ja.
Ok. Men en slipper uansett ikke unna at boltene inn i toppen lett knekker :roll:

Lagt inn: 08 feb 2008, 10:30
av Frode N073
du får av topp og eksosmanifoil i et stykka ja.

men ang turbo så blir ikkje det problem med denna bilen :wink:

e som allerede e blitt sagt toppakningen som e gåen. e same symptomene som eg hadde på min.
du kan prøva å sleppa ut trykket i ekspansjonstanken itte du har varmkjørt'an. start'an fint ved neste kaldstart så e det nok ein bekreftelse.
forsvinne det kjøleveska?
Eirik N396 skrev:
KongerudN344 skrev:
Eirik N396 skrev:Eller er det mulig å bare løsne denne fra turboen?
Er fullt mulig å bare løsne den fra turboen ja.
Ok. Men en slipper uansett ikke unna at boltene inn i toppen lett knekker :roll:
trikset e å strama de ein smule før du prøve å løsna de. då komme de lettare.

når du fyst har toppen ute så få'an planslipt. sama med eksosmanifoil.
på min manifoil så va det tydelig skjeivheter og det ville aldri blitt tett mot toppen samma søren ka eg hadde gjort.