Vannkjølt turbo.
Moderator: Moderatorer
- enebakksaab
- 1,5 bar
- Innlegg: 305
- Registrert: 23 sep 2006, 16:50
- Sted: enebakk
Vannkjølt turbo.
Så på speedparts sine sider at de hadde en ombyggingsett fra luftkjølt til vannkjølt turbo. Hva er egentlig fordelen med vannkjølt, kontra luftkjølt? og hva mer trener jeg enn de delene som følger med i settet?
..Kristoffer--
..Kristoffer--
2003 OG9-3 Med hjort under panseret
- Haaka
- 2.0 bar
- Innlegg: 588
- Registrert: 16 des 2007, 05:50
- Medlemsnummer: N1236
- Bil: Saab900SEturbo94'
- Sted: Oslo (Tromsø)
Re: Vannkjølt turbo.
Bedre kjøling... Enkelt og greit.
Det skal et rimelig heftig aggregat til, for å oppleve noen funksjon av denne bedre kjølingen. Varmeoverføring i en større og mer beastet turbo reduserer effektiviteten. Det går utover aksellerasjon, respons og toppeffekt. Enda viktigere er jo at vannkjøling gir en konstant og stabil systemtemperatur. Avlaster oljen for de værste temperaturene, som videre reduserer belastning, slitasje og sjansen for varmskjæring.
Men nå snakker vi godt oppi noen 4-500+ HK.
..Finner ikke dette settet du snakker om (link?), men hva mer du trenger og om det er verdt pengene.. njaææshh? Vet ikke
Det skal et rimelig heftig aggregat til, for å oppleve noen funksjon av denne bedre kjølingen. Varmeoverføring i en større og mer beastet turbo reduserer effektiviteten. Det går utover aksellerasjon, respons og toppeffekt. Enda viktigere er jo at vannkjøling gir en konstant og stabil systemtemperatur. Avlaster oljen for de værste temperaturene, som videre reduserer belastning, slitasje og sjansen for varmskjæring.
Men nå snakker vi godt oppi noen 4-500+ HK.
..Finner ikke dette settet du snakker om (link?), men hva mer du trenger og om det er verdt pengene.. njaææshh? Vet ikke
- enebakksaab
- 1,5 bar
- Innlegg: 305
- Registrert: 23 sep 2006, 16:50
- Sted: enebakk
Re: Vannkjølt turbo.
Så med andre ord, i min 84mod OG900 der jeg satser på rundt 250hk, så vil dette være unødvendig? Jeg har ingen planer om å dra den ut på bane eller noe slikt, trenger vel ikke såpass med kjøling da.
Hjertelig takk..
.--Kristoffer--
Hjertelig takk..
.--Kristoffer--
2003 OG9-3 Med hjort under panseret
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: Vannkjølt turbo.
Jeg er ingen ekspert på området, men mener bestemt å ha lest i (minst) en av Saab-bøkene i hylla her at levetiden på turboene økte drastisk da Saab gikk over fra oljekjøling til vannkjøling. (Men jeg har så mange bøker at jeg ikke orker å prøve å lete fram et sitat )haaka skrev:Det skal et rimelig heftig aggregat til, for å oppleve noen funksjon av denne bedre kjølingen.
Det i seg selv må da være god nok grunn?
Ombygningssatsen inneholder vel det du trenger, selvfølgelig bortsett fra selve den vannkjølte turboen?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12869
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Vannkjølt turbo.
Som Eirik skriver, så er levetid grunnen til at turboene på bensinbiler har vannkjøling i dag. Slett ikke dumt å bygge om, dessuten får du flere aggregat å velge i om ikke vil ha det originalt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- enebakksaab
- 1,5 bar
- Innlegg: 305
- Registrert: 23 sep 2006, 16:50
- Sted: enebakk
Re: Vannkjølt turbo.
ok, da får vi se med tiden... penger er jo det største problemet her da..
2003 OG9-3 Med hjort under panseret
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
Re: Vannkjølt turbo.
Jeg liker å sammenligne litt jeg. Og hvis vi ser på de store gutta som kjører 7-8 hundre hk, så har ihvertfall ikke folk i miljøet mitt vannavkjølt. Min personlige tro er at vi har så bra aggregat idag at du ikke trenger det.. Men nå er da ikke jeg en som har mest peiling på turboer. Hva sier guruene på forumet?
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
- Magnus N848
- 1.2 bar
- Innlegg: 284
- Registrert: 10 aug 2006, 21:38
- Bil: 09 9-3 Aero XWD Hirsch
- Sted: Narvik
Re: Vannkjølt turbo.
Noen som vet når Saab gikk over til vannkjølte turboer da?
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: Vannkjølt turbo.
88 ser det ut til :Villmann N848 skrev:Noen som vet når Saab gikk over til vannkjølte turboer da?
viewtopic.php?f=30&t=12775&p=87521" onclick="window.open(this.href);return false;