Defekt toppakning 9000 turbo 2.3 1996

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Erlien
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 30
Registrert: 13 des 2004, 01:00
Sted: Gjøvik

Defekt toppakning 9000 turbo 2.3 1996

Legg inn av Erlien » 01 mar 2008, 17:58

Da gikk toppakningen til h......

Har kjørt med en liten oljelekkasje fra toppakningen i enden mot gearkassa.
Regnet med at jeg måtte ta jobben med å bytte toppakning snart.

En kjøretur i dag med litt turtall var nok til at den begynte å lugge.
Temperaturen holdt seg stabil og alt ellers virket normalt.
200 meter før jeg var framme gikk temperaturen rett opp.
Stoppet på gården og motoren virket ikke unormalt varm, men jeg hadde trykk i ekspansjonstanken.

Det som blir spennende er om toppen har berget.
Er toppene på 2.3 literen følsomme for slikt og sprekker, eller pleier de å kunne slipes og leve videre?

Noen tips om hva jeg bør gjøre i samme operasjonen?`
Bilen har gått 220' km.
Even Erlien

Saab 9000CSE 2.3T 1996 modell 200 hk.
Saab 9-5 1.9 Tid Estate 2006 modell

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Defekt toppakning 9000 turbo 2.3 1996

Legg inn av Tor N12 » 01 mar 2008, 18:41

Synd å høre Even, men se det fra den positive siden, etterpå så er det i allefall ingen problemer med å få trimmet den litt ;)
Du bør planslipe toppen, høyst sansynlig så har den berget, er sjelden det skjer mye med dem..
Når du først gjør denne opperasjonen så bytt register samtidig og skift ut pinnboltene til eksosmanifoilden.

Du får ringe om det er noe, lykke til!!
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Svar