Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
johnnyday
- Innlegg: 22
- Registrert: 08 aug 2007, 02:21
- Medlemsnummer: N1129
- Navn: Johannes Ødegård
- Bil: Saab 900i 2.1 16v
- Sted: Bergen
Legg inn
av johnnyday » 06 mar 2008, 00:06
Hei!
Nå er jeg ikke Max Mekker akkurat, derfor er det greit å spør oraklene her;)
Kløtsjpedalen på min OG900 93mod har begynt å knirke/gnikse noe infamt både på inn og ut.
En mekaniker mente det var bare å skru ned dekselet over fotbrønnen for å komme til og så bare spraye med 5-56 el lign, så skulle problemet være løst. Kløtsjen fungerer ellers normalt i forhold til bilens alder og kjørelengde (252', aner ikke om den er skifta), selv om jeg mistenker en lekkasje. Har manglet litt trykk enkelte morgener, men det har bygd seg opp med kjøring. Hva kan detta være?
Takker for tips og svar!
Blivende medlem N1223
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
N1129
M93 900i 2.1 16v
M86 900i (solgt)
M84 90 (resirkulert)
-
Morti
- Overload!!!
- Innlegg: 1240
- Registrert: 31 mai 2006, 21:30
- Sted: Drammen
-
Kontakt:
Legg inn
av Morti » 06 mar 2008, 12:12
Sjekk om bremsevæskenivået er slik det skal være. Hvis det lekker vil du kjapt se det der
Tanken sitter ved siden av ekspansjasjonstanken på venstre side under panseret
Blir pedalen "Nykkete" og kanskje litt hardere samtidig med lyden? Isåfall kan det være clutchpumpa som begynner å bli dårlig.. Hvis det er god gammeldags "knirking" ville jeg gått litt amok med wd40 eller lignende nede ved pedalen!
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
johnnyday
- Innlegg: 22
- Registrert: 08 aug 2007, 02:21
- Medlemsnummer: N1129
- Navn: Johannes Ødegård
- Bil: Saab 900i 2.1 16v
- Sted: Bergen
Legg inn
av johnnyday » 09 mar 2008, 14:17
Bremsevæskenivået har holdt seg fint og stabilt de to åra jeg har hatt bilen. Null lekkasje og behov for etterfylling. Clutchpumpa kan nok være dårlig, men burde den da ikke holde seg dårlig ifht manglende trykk og slikt? Eller har jeg fått den spesielle selvreparerende varianten?
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Det problemet har iallfall forsvunnet for en stund..
Mye styr å skru ned dekselet under rattstammen? Blir nødt til å smøre før påskeferien
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
N1129
M93 900i 2.1 16v
M86 900i (solgt)
M84 90 (resirkulert)
-
Erik N823
- 0.7 bar
![0.7 bar 0.7 bar](./images/ranks/rank_2.gif)
- Innlegg: 138
- Registrert: 29 nov 2006, 13:28
- Medlemsnummer: N823
- Bil: 1999 9-3 2.0t
- Sted: Trondheim
Legg inn
av Erik N823 » 09 mar 2008, 15:31
Var borti problemet på min gamle og900. Eg stakk berre inn handa og smurte der clutchpedalen går gjennom torpedoveggen. Brukte vel WD-40, om eg ikkje hugsar feil. Mogleg det er betre å bruke grease.
Å skru ned panelet skulle vere ein grei jobb. Då ser du jo også kva du gjer.
1999 SAAB 9-3 2.0t
-
freshman
- Grunnladetrykk
![Grunnladetrykk Grunnladetrykk](./images/ranks/rank_1.gif)
- Innlegg: 38
- Registrert: 30 okt 2007, 17:59
- Sted: Bergen
Legg inn
av freshman » 12 mar 2008, 20:40
jeg hiver meg på denne tråden. sånn innimellom tror jeg at det kan virke som om at kløtsjen sliter litt. det er fryktelig sjeldent, men den lager en sånn klagesang i det den tar tak. som jeg sier så skjer det veldig sjeldent. noen som har en ide om hva dette betyr?
jenter digger arr, smerte går over og ære varer evig...