Side 1 av 1
Ulyd fra servo ved full sving (NG900)
Lagt inn: 13 mar 2008, 22:16
av Gisle N163
Når jeg svinger fullt til siden kommer det noen klunkelyder fra servoen. Kjenner liksom at det banker inne i kløtsjen.. er dette normalt? Det dunker ikke så masse, men litt mer enn den lyden man forventer når man har full sving og servoen jobber for fullt...
Noen som har tips? eventuellt om det bør gjøres noe...?
-Gisle
Re: Ulyd fra servo ved full sving (NG900)
Lagt inn: 14 mar 2008, 09:53
av Aleks-ander_N948
Tjaa er vel sånn at på NG900 (og litt mindre OG9-3) kjenner du at motoren må jobbe litt ekstra ved fult utslag på rattet?
Og ellers så er drivreima di ny og stramm?

Re: Ulyd fra servo ved full sving (NG900)
Lagt inn: 14 mar 2008, 19:04
av EdHunter N815
Først og fremst, du skal ALDRI holde fullt utslag på rattet når du har servo, slipp den alltid et par cm tilbake så den ikke står og stanger. Da varer servoen mye lenger.

Det er vel slik på de aller fleste biler at servoen jobber tungt ved fullt utslag, det blir jo selvsagt mye tyngre for den når styrestaget ikke går lenger ut.
Re: Ulyd fra servo ved full sving (NG900)
Lagt inn: 14 mar 2008, 19:09
av Gisle N163
Aleks-ander_N948 skrev:Tjaa er vel sånn at på NG900 (og litt mindre OG9-3) kjenner du at motoren må jobbe litt ekstra ved fult utslag på rattet?
Og ellers så er drivreima di ny og stramm?

Ja har jo ny reim... men dette fenomenet skjer kun ved sving mot venstre har jeg funnet ut. Pleier aldri ha full sving, bortsett fra i et bestemt lyskryss i Kristiansand hvor jeg må ta en u-sving for å i det hele tatt komme hjem...

med mindre jeg vil kjøre rånestripa først... men i rushtiden i kr.sand frister det heller lite...
Og jeg vet at det er vanlig at motoren jobber litt ekstra ved full sving og prøver å unngå dette, men du skal vel ikke kjenne små dunkinger inne i kløtsjen for det om? eller?
-Gisle
Re: Ulyd fra servo ved full sving (NG900)
Lagt inn: 23 mar 2008, 00:33
av KongerudN344
EdHunter N815 skrev:Først og fremst, du skal ALDRI holde fullt utslag på rattet når du har servo, slipp den alltid et par cm tilbake så den ikke står og stanger. Da varer servoen mye lenger.

Noen som har et tips til hvordan jeg skal få lært dama det der???
Min bil er nesten så stopper den når jeg har fullt rattutslag, men så går jo ikke den ordentlig på tomgang fra før av da...
Re: Ulyd fra servo ved full sving (NG900)
Lagt inn: 23 mar 2008, 23:56
av EdHunter N815
KongerudN344 skrev:EdHunter N815 skrev:Først og fremst, du skal ALDRI holde fullt utslag på rattet når du har servo, slipp den alltid et par cm tilbake så den ikke står og stanger. Da varer servoen mye lenger.

Noen som har et tips til hvordan jeg skal få lært dama det der???
Min bil er nesten så stopper den når jeg har fullt rattutslag, men så går jo ikke den ordentlig på tomgang fra før av da...
Tja, du kan jo forsøke å montere en form for "sjokkterapi", legg et par ledninger i setet, og lag en anordning som strømsetter disse ved fullt utslag?
Det er vanlig at turtallet synker litt når man har fullt utslag på rattet, dette understreker jo bare hvor mye tyngre servopumpen jobber...
Re: Ulyd fra servo ved full sving (NG900)
Lagt inn: 25 mar 2008, 22:56
av etnies
Sjekk oljenivået på servoen din.. jeg hadde det samme problemet på min og det var bare for lite olje
Re: Ulyd fra servo ved full sving (NG900)
Lagt inn: 25 mar 2008, 23:49
av Myrt N610
Tror jeg har de samme "klukke" lydene som deg. Fikk den etter at jeg satt på 18" felger og det er bare sving mot venstre mener jeg å huske.
Har gått over men ikke funnet noe feil så jeg har nå bare lært meg å leve med det

Vært sånn i noen år nå og ingen ting har ryket..

(enda)
Re: Ulyd fra servo ved full sving (NG900)
Lagt inn: 26 mar 2008, 18:02
av Gisle N163
ja det er kun mot venstre, men uavhengig av hvilke dekk jeg har på. Og det er KUN ved fullt rattutslag.