Side 1 av 1
9000 2.0t 93" med lavtrykksturbo??
Lagt inn: 14 mar 2008, 19:47
av fedon
Hei nå har jeg kjøpt meg ny bil. 9000 2.0t registrert på slutten av 92, selger påstår det er en 93mod, p.g.a SRS..
i vognkortet står det at det er 110kw (150hk) og turboen er veldig liten. men jeg trodde ikke lavtrykksturboen kom før i 94modellen, altså på kortmotoren.
veldig fint om noen kan hjelpe meg litt her, skal blant annet bestille chip fra speedparts og da er det ltt bare fra 94.
skal også bygge om fra automat til manuell og da er det en fordel å vite om jeg har kort eller lang motor...
Re: 9000 2.0t 93" med lavtrykksturbo??
Lagt inn: 14 mar 2008, 20:07
av Trond N47
Ltt kom i 1993 på 9000, 2,0t med 145/150 hk. Den hadde den gamle motoren og LH motorstyring. Den manglet intercooler og magnetventil og APC. Derfor er det ikke så lett å trimme. Turboen er en Garret T25 med mye mindre kompressorhus enn de senere lettrykkerne. I Norge ble det ikke solgt annet enn 2,3T fra 91-93 bortsett fra denne modellen. Men i Sverige og på andre markeder solgte de 2,0T fram til 93 med 165-205 hk (Aero i Italia hadde 205 hk med kat.). En utenlandsk eller importert donor kan jo ha det du behøver av utstyr for å bygge om til T. Ellers kan du plukke deler og styring fra en eldre 9000T (88B-90).
Du har B202 motoren, det er ikke en langmotor (langmotor er kun de tidlige 2,3 literne frem til og med 1993) men slettes ikke den nye som kom i 94 (B204 og B234) som omtales som kortmotor.
Re: 9000 2.0t 93" med lavtrykksturbo??
Lagt inn: 14 mar 2008, 20:17
av Tor N12
Går fra at du har handlet den på Autodb med def automat, lå vel til 8k om jeg husker rett..
Hvis selgers beskrivelse stemmer så er det som Trond sier den gamle motoren (langmotoren) med LH motorstyring og uten intercooler. Sjelden modell men desverre ganske ukurrant

Jeg ville skaffet delebil med det du trenger i og med at du også trenger kasse, pedalsett, giroverføring, intercooler, drivaksler, oljekjøler? mm
Re: 9000 2.0t 93" med lavtrykksturbo??
Lagt inn: 15 mar 2008, 19:54
av fedon
stemmer at det er den fra autodb ja, men den har både magnetventil, intercooler, oljekjøler og tennkassett. og det står jetronic på en boks foran frontruta...
har forøvrig en 87mod 2.0turbo med manuelt gir kan jeg bruke alle delene fra den, (svinghjul, cluch, kasse, drivaksler osv)til ombyggingen?
Re: 9000 2.0t 93" med lavtrykksturbo??
Lagt inn: 15 mar 2008, 23:09
av Tor N12
Da er det en M92 du har, 165 eller er det 170-hester... Srs fantes da tidligere enn 93
Re: 9000 2.0t 93" med lavtrykksturbo??
Lagt inn: 16 mar 2008, 14:02
av fedon
hmm.. det står jo 110kw i vognkortet da... snodig
Re: 9000 2.0t 93" med lavtrykksturbo??
Lagt inn: 16 mar 2008, 15:57
av Tor N12
fedon skrev:hmm.. det står jo 110kw i vognkortet da... snodig
Hups, det hadde du skrevet tidligere ja...
Du får sjekke chassienummeret da, da får du i allefall vite eksakt årsmodell mm.
Re: 9000 2.0t 93" med lavtrykksturbo??
Lagt inn: 16 mar 2008, 23:34
av fedon
sjekket chassisnummeret. og ut i fra det så er det en m93 med en b202s motor...
Re: 9000 2.0t 93" med lavtrykksturbo??
Lagt inn: 17 mar 2008, 03:23
av Trond N47
Ikke utenkelig at noen har modifisert den tidligere hvis -s er betegnelsen på lett-trykkere fra 93.
Re: 9000 2.0t 93" med lavtrykksturbo??
Lagt inn: 20 mar 2008, 20:21
av Hjelle, N6
S er den gamle lett-trykkaren ja
Re: 9000 2.0t 93" med lavtrykksturbo??
Lagt inn: 22 mar 2008, 13:46
av fedon
ok..men hvilken chip skal jeg bestille da? 9000 2.0T 90-93??
Re: 9000 2.0t 93" med lavtrykksturbo??
Lagt inn: 22 mar 2008, 18:51
av Edward N812
ikke hvis bilen din har trionic!
dette er enkelt å sjekke. skru opp plastdekselet over akvariet ditt, og se om du har en styreenhet på bilens venstreside. har du det så har du trionic. er det en DI/APC bil vil du finne en styreenhet under førersetet. lykke til

Re: 9000 2.0t 93" med lavtrykksturbo??
Lagt inn: 22 mar 2008, 19:06
av Tor N12
Den har ikke Trionic! (det kom kun på 2.3t i 93)
Så ja, det er den chipen du skal ha.. men sjekk om du også har magnetventil, mulig dette må ettermonteres ettersom den er en LTT