900 Turbo Starter, men stopper etter litt

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Fridtjof
Innlegg: 8
Registrert: 18 mar 2008, 18:02

900 Turbo Starter, men stopper etter litt

Legg inn av Fridtjof » 18 mar 2008, 18:21

Hei

Jeg har akkurat kjøpt meg en 900 T2.0 86- 8vent :)
Den har gått ca 230 000. Problemet er at den starter og går helt fint når den er kald, men når den begynner å få litt temperatur, så går den dårligere, og jeg må holde den igang med gassen. Hvis jeg slipper gassen stopper den etter ca 2 sekunder. :(

Bilen hadde stått i ca 3 kvart år, når jeg kjøpte den, men hadde vært starta innimellom. Måtte bytte ut bensinen for å få den til å gå, men den gikk fint, den ene mila jeg kjørte den hjem. Turboen lada, men temperaturen ble litt høy, når den sto å gikk på tomgang. Etter å ha satt den fra meg, bytta jeg olje, filter, tennplugger. Deretter sto den i 2 dager før jeg prøvde å starte den på nytt.

Da starta den fint, men som sagt stoppa den etter litt tid. Har målt kompresjonen, og fikk 7,5 bar på alle sylinderen uten om en, den viste ca 7,6 bar. Når jeg bytta oljefilteret fikk jeg også dratt av en liten slange, som satt på innsuget, den slo ut turboen helt, så måleren stilte seg i samme posisjon som når motoren er av. Men den er nå koblet til, å problemet vedvarer. :(

Noen som har en idè om hva dette kan være? All hjelp eller tips tas imot med største glede!

Mvh
Fridtjof
Sist redigert av Fridtjof den 19 mar 2008, 12:21, redigert 1 gang totalt.

wolwerix
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 184
Registrert: 04 jun 2006, 17:56
Medlemsnummer: N960
Bil: saab 900
Sted: Harstad

Re: 900 Turob Starter, men stopper etter litt

Legg inn av wolwerix » 18 mar 2008, 19:27

Den slangen du dro av er nok den vakumslangen som går til måleren. Da du dro den av så fikk ikke måleren noe vakum/trykk å måle på så da gikk den i "0" altså der den står når motoren ikke går.
Turboen ladder nok det den skal uansett, det vises bare ikke på måleren.
Du hørte det sikkert også på motoren at du fikk en lekasje der.
Hvordan er turtallet når motoren står på tomgang? Den skal være på ca 800rpm..
[x] SAAB 900 T8 Airflow </3

Fridtjof
Innlegg: 8
Registrert: 18 mar 2008, 18:02

Re: 900 Turob Starter, men stopper etter litt

Legg inn av Fridtjof » 18 mar 2008, 20:18

Turtallet ligger på litt under 1000rpm når jeg starter den. Etter hvert går den ned mot ca 800 rpm, før den går dårligere, og til slutt stopper. Har en følelse at det kan være vakuum-relatert problem :?

wolwerix
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 184
Registrert: 04 jun 2006, 17:56
Medlemsnummer: N960
Bil: saab 900
Sted: Harstad

Re: 900 Turob Starter, men stopper etter litt

Legg inn av wolwerix » 18 mar 2008, 21:08

Gå over alle slangene og koblingene, disse gammle gummislangene har lett for å morkne og sprekke. Dermed får du tull med vakumet og motoren fjusker.
Ett eksempel fra min egen T8 - En liten vakumslange som styrer spjeldene til varmeapparatet (den du vrir på på dashbordet) har lett for å sprekke med koblingsstykkene. Når det blir en liten lekasje her går bilen alt for høyt på tomgang og fjusker litt under kjøring..
Så ett tips er å gå over alle slangene.
[x] SAAB 900 T8 Airflow </3

Fridtjof
Innlegg: 8
Registrert: 18 mar 2008, 18:02

Re: 900 Turbo Starter, men stopper etter litt

Legg inn av Fridtjof » 19 mar 2008, 17:36

Har gått over alle slangene nå, hørt nøye etter også, virker ikke som det er noe som lekker. Isåfall blir den overdøvet av summingen fra innsuget. Men reimene skriker en del, og nå tikker det fra coilen også :( Så begynner på reimene ikveld. Biltema-reimer er vel greit det?

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: 900 Turbo Starter, men stopper etter litt

Legg inn av Eirik N396 » 19 mar 2008, 17:41

Tikking fra coilen? Er ikke magnetventilen som tikker da? ;)

Fridtjof
Innlegg: 8
Registrert: 18 mar 2008, 18:02

Re: 900 Turbo Starter, men stopper etter litt

Legg inn av Fridtjof » 19 mar 2008, 18:38

Hmm, mye mulig. Hehe, jeg har ikke så veldig mye peil. :? Hva er en magnetventil? Hørtes litt ut som den kom fra coli-området. :)

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: 900 Turbo Starter, men stopper etter litt

Legg inn av Eirik N396 » 19 mar 2008, 19:24

MV er den lille mørkebrune saken som sitter over radiatoren ved coilen, med 3 slanger innpå, og ledninger på toppen. (Så lyden kommer fra coilområdet ja)

Denne tikker når du bremser, eller når bankesensoren registrerer tenningsbank. MVen er en del av APC-systemet, som sørger for å justere ladetrykket ditt på en fornuftig måte. Så lenge MVen tikker vil bilen kun gå på GLT(grunnladetrykk). Så sjekk opp om denne tikker hele tiden, eller evt. når den tikker.

Fridtjof
Innlegg: 8
Registrert: 18 mar 2008, 18:02

Re: 900 Turbo Starter, men stopper etter litt

Legg inn av Fridtjof » 20 mar 2008, 14:05

okey, da så. Men den tikker når jeg bare har på tenninga uten å starte også. :?

wolwerix
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 184
Registrert: 04 jun 2006, 17:56
Medlemsnummer: N960
Bil: saab 900
Sted: Harstad

Re: 900 Turbo Starter, men stopper etter litt

Legg inn av wolwerix » 20 mar 2008, 16:30

Fridtjof skrev:okey, da så. Men den tikker når jeg bare har på tenninga uten å starte også. :?
Da er det garantert MV..
[x] SAAB 900 T8 Airflow </3

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: 900 Turob Starter, men stopper etter litt

Legg inn av Edward N812 » 20 mar 2008, 16:46

wolwerix skrev:Den slangen du dro av er nok den vakumslangen som går til måleren. Da du dro den av så fikk ikke måleren noe vakum/trykk å måle på så da gikk den i "0" altså der den står når motoren ikke går.
Turboen ladder nok det den skal uansett, det vises bare ikke på måleren.
om man får dratt ut slangen til turbotrykksmåleren vil jo ikke bilen gå som den skal.. det går vakuum/trykk fra innsuget i den slangen, og da vil det bli vakuumlekkasje om den er dratt ut. bilen vil da gå på GLT.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Svar