Side 1 av 1

900 Turbo Starter, men stopper etter litt

Lagt inn: 18 mar 2008, 18:21
av Fridtjof
Hei

Jeg har akkurat kjøpt meg en 900 T2.0 86- 8vent :)
Den har gått ca 230 000. Problemet er at den starter og går helt fint når den er kald, men når den begynner å få litt temperatur, så går den dårligere, og jeg må holde den igang med gassen. Hvis jeg slipper gassen stopper den etter ca 2 sekunder. :(

Bilen hadde stått i ca 3 kvart år, når jeg kjøpte den, men hadde vært starta innimellom. Måtte bytte ut bensinen for å få den til å gå, men den gikk fint, den ene mila jeg kjørte den hjem. Turboen lada, men temperaturen ble litt høy, når den sto å gikk på tomgang. Etter å ha satt den fra meg, bytta jeg olje, filter, tennplugger. Deretter sto den i 2 dager før jeg prøvde å starte den på nytt.

Da starta den fint, men som sagt stoppa den etter litt tid. Har målt kompresjonen, og fikk 7,5 bar på alle sylinderen uten om en, den viste ca 7,6 bar. Når jeg bytta oljefilteret fikk jeg også dratt av en liten slange, som satt på innsuget, den slo ut turboen helt, så måleren stilte seg i samme posisjon som når motoren er av. Men den er nå koblet til, å problemet vedvarer. :(

Noen som har en idè om hva dette kan være? All hjelp eller tips tas imot med største glede!

Mvh
Fridtjof

Re: 900 Turob Starter, men stopper etter litt

Lagt inn: 18 mar 2008, 19:27
av wolwerix
Den slangen du dro av er nok den vakumslangen som går til måleren. Da du dro den av så fikk ikke måleren noe vakum/trykk å måle på så da gikk den i "0" altså der den står når motoren ikke går.
Turboen ladder nok det den skal uansett, det vises bare ikke på måleren.
Du hørte det sikkert også på motoren at du fikk en lekasje der.
Hvordan er turtallet når motoren står på tomgang? Den skal være på ca 800rpm..

Re: 900 Turob Starter, men stopper etter litt

Lagt inn: 18 mar 2008, 20:18
av Fridtjof
Turtallet ligger på litt under 1000rpm når jeg starter den. Etter hvert går den ned mot ca 800 rpm, før den går dårligere, og til slutt stopper. Har en følelse at det kan være vakuum-relatert problem :?

Re: 900 Turob Starter, men stopper etter litt

Lagt inn: 18 mar 2008, 21:08
av wolwerix
Gå over alle slangene og koblingene, disse gammle gummislangene har lett for å morkne og sprekke. Dermed får du tull med vakumet og motoren fjusker.
Ett eksempel fra min egen T8 - En liten vakumslange som styrer spjeldene til varmeapparatet (den du vrir på på dashbordet) har lett for å sprekke med koblingsstykkene. Når det blir en liten lekasje her går bilen alt for høyt på tomgang og fjusker litt under kjøring..
Så ett tips er å gå over alle slangene.

Re: 900 Turbo Starter, men stopper etter litt

Lagt inn: 19 mar 2008, 17:36
av Fridtjof
Har gått over alle slangene nå, hørt nøye etter også, virker ikke som det er noe som lekker. Isåfall blir den overdøvet av summingen fra innsuget. Men reimene skriker en del, og nå tikker det fra coilen også :( Så begynner på reimene ikveld. Biltema-reimer er vel greit det?

Re: 900 Turbo Starter, men stopper etter litt

Lagt inn: 19 mar 2008, 17:41
av Eirik N396
Tikking fra coilen? Er ikke magnetventilen som tikker da? ;)

Re: 900 Turbo Starter, men stopper etter litt

Lagt inn: 19 mar 2008, 18:38
av Fridtjof
Hmm, mye mulig. Hehe, jeg har ikke så veldig mye peil. :? Hva er en magnetventil? Hørtes litt ut som den kom fra coli-området. :)

Re: 900 Turbo Starter, men stopper etter litt

Lagt inn: 19 mar 2008, 19:24
av Eirik N396
MV er den lille mørkebrune saken som sitter over radiatoren ved coilen, med 3 slanger innpå, og ledninger på toppen. (Så lyden kommer fra coilområdet ja)

Denne tikker når du bremser, eller når bankesensoren registrerer tenningsbank. MVen er en del av APC-systemet, som sørger for å justere ladetrykket ditt på en fornuftig måte. Så lenge MVen tikker vil bilen kun gå på GLT(grunnladetrykk). Så sjekk opp om denne tikker hele tiden, eller evt. når den tikker.

Re: 900 Turbo Starter, men stopper etter litt

Lagt inn: 20 mar 2008, 14:05
av Fridtjof
okey, da så. Men den tikker når jeg bare har på tenninga uten å starte også. :?

Re: 900 Turbo Starter, men stopper etter litt

Lagt inn: 20 mar 2008, 16:30
av wolwerix
Fridtjof skrev:okey, da så. Men den tikker når jeg bare har på tenninga uten å starte også. :?
Da er det garantert MV..

Re: 900 Turob Starter, men stopper etter litt

Lagt inn: 20 mar 2008, 16:46
av Edward N812
wolwerix skrev:Den slangen du dro av er nok den vakumslangen som går til måleren. Da du dro den av så fikk ikke måleren noe vakum/trykk å måle på så da gikk den i "0" altså der den står når motoren ikke går.
Turboen ladder nok det den skal uansett, det vises bare ikke på måleren.
om man får dratt ut slangen til turbotrykksmåleren vil jo ikke bilen gå som den skal.. det går vakuum/trykk fra innsuget i den slangen, og da vil det bli vakuumlekkasje om den er dratt ut. bilen vil da gå på GLT.