Innstiling av triggerhjul til b202

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
bjarne n654
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 264
Registrert: 20 mai 2006, 18:32
Medlemsnummer: 654
Navn: Bjarne Økland
Sted: haugesund

Innstiling av triggerhjul til b202

Legg inn av bjarne n654 » 27 mar 2008, 22:47

Stemmer det at det skal være 20 tenner fra det store hullet, og at den tannen skal stå midt i hullet til veivakselgiveren?

Skulle også ønsket og vite hvilke avstand triggerhjulet skal ha til veivakselgiver.

Dette er deler fra ng900.
saab 99 78mod vinterbilen
saab 99t16 77mod prosjekt
saab 99t16 83
saab 900 rally

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Innstiling av triggerhjul til b202

Legg inn av Ingvar N629 » 28 mar 2008, 00:37

Det stemmer. Det store hullet skal passere giveren 1/3 runde FØR motoren står i øvre dødpunkt.

Giveren skal stå så nært hjulet som mulig.

Det er avgjørende at giveren monteres i en så kraftig og vibrasjonsfri brakett som mulig.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
bjarne n654
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 264
Registrert: 20 mai 2006, 18:32
Medlemsnummer: 654
Navn: Bjarne Økland
Sted: haugesund

Re: Innstiling av triggerhjul til b202

Legg inn av bjarne n654 » 28 mar 2008, 17:51

Takk Ingvar for svar.

Da blir det denne braketten som har 10mm tykk fot og 6mm steg. Hadde håpet at den var kraftig nok, men kan skaffe en som har 18mm fot og 10mm steg. Er i aluminium siden det er lettest å få tak i.

Bilde
saab 99 78mod vinterbilen
saab 99t16 77mod prosjekt
saab 99t16 83
saab 900 rally

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Innstiling av triggerhjul til b202

Legg inn av Ingvar N629 » 28 mar 2008, 22:58

Den bør vel holde.. jeg hadde først en i 2 mm stål, det var det bare å glemme. Så laget jeg en i 4 mm stål, og den ble for veik den også. Måtte sveise på forsterkning på den gitt, mista turtallssignalet på et bestemt turtall på motorbrems, traff sikkert egenfrekvensen til braketten.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Re: Innstiling av triggerhjul til b202

Legg inn av Petter 900 T » 30 mar 2008, 14:58

Ingvar N629 skrev:Det stemmer. Det store hullet skal passere giveren 1/3 runde FØR motoren står i øvre dødpunkt
Det avhenger litt på plasseringen av føleren da...

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Innstiling av triggerhjul til b202

Legg inn av Tor N12 » 30 mar 2008, 18:44

Petter 900 T skrev:
Ingvar N629 skrev:Det stemmer. Det store hullet skal passere giveren 1/3 runde FØR motoren står i øvre dødpunkt
Det avhenger litt på plasseringen av føleren da...

Petter
Øhh... nei

Les en gang til ;) Det store hullet i triggerhjulet skal passere giveren/føleren 1/3 runde før motoren står i ødp.. Er jo samme hvor føleren står da så lenge det store hullet i triggerskiva da står utafor den ;)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Ole N26
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 408
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 26
Sted: "i reserbilen"
Kontakt:

Re: Innstiling av triggerhjul til b202

Legg inn av Ole N26 » 30 mar 2008, 19:25

Godt råd: lag en brakett som er justerbar, for dette er jo ganske avgjørende i forhold til tenning. Da kan man jo lese av tenningstidspunkt med tech2, mens man ser at det stemmer 100% med tenningslampa. :wink:
Regner med at dere mener 120 grader FØD? (er selv litt usikker på nøyaktig mål, med det er det sikkert noen som har forsket på.)
1/3 høres jo litt ca ut, noe som ikke passer ved tilpassing av slike ting [-X
SPEEDPARTS
M96 900 661hk/651Nm "extremebilen"
M05 Saab 93SS "konebilen"
M04 VW T5 Hvit og kort "bruks/trekkbilen"
"Den som gir seg er en dritt..."

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Innstiling av triggerhjul til b202

Legg inn av Ingvar N629 » 30 mar 2008, 21:29

Ole N26 skrev: 1/3 høres jo litt ca ut, noe som ikke passer ved tilpassing av slike ting [-X
360 grader ganger 1/3 blir ? Regner med at Bjarne har like bra kalkulator som meg :lol: Da det er 58 hull, og ett av hullene er satt sammen av tre, så blir det 60 like store delinger. Bare å telle 20 stk.

EDIT: Dette har både jeg og Petter og sikkert flere gjort før. Bare å spørre om det er noe.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Ole N26
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 408
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 26
Sted: "i reserbilen"
Kontakt:

Re: Innstiling av triggerhjul til b202

Legg inn av Ole N26 » 30 mar 2008, 21:58

Ingvar N629 skrev:
Ole N26 skrev: 1/3 høres jo litt ca ut, noe som ikke passer ved tilpassing av slike ting [-X
360 grader ganger 1/3 blir ? Regner med at Bjarne har like bra kalkulator som meg :lol: Da det er 58 hull, og ett av hullene er satt sammen av tre, så blir det 60 like store delinger. Bare å telle 20 stk.

EDIT: Dette har både jeg og Petter og sikkert flere gjort før. Bare å spørre om det er noe.
Har jo selv gjort dette noen ganger :wink: . Kjenner ikke Bjarne, så jeg vet jo ikke hvor god peil han har på slike ting.
Mener bare at hvis man skal gi en forklaring på åssen noe gjøres, er det jo bare å gi en bra detaljert forklaring med en gang 8) . Det sparer mange for mye hodebry :mrgreen: .

Syntes du kan spare deg for spydigheter [-X
SPEEDPARTS
M96 900 661hk/651Nm "extremebilen"
M05 Saab 93SS "konebilen"
M04 VW T5 Hvit og kort "bruks/trekkbilen"
"Den som gir seg er en dritt..."

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Innstiling av triggerhjul til b202

Legg inn av Ingvar N629 » 31 mar 2008, 00:58

Var absolutt ikke meningen å være spydig Ole, håper du tilgir meg den! :wink:

Skal arrestere meg selv litt også, å regne 1/3 blir rett når man teller ribber i skiva, men om man skal måle opp med gradskive så er det 117 grader. Det er vanskelig å få det så nøye i praksis pga giverens bredde, så jeg telte ribber på min, det gjorde vel Petter på sin også. For å få det helt nøyaktig så gjør som Ole skriver og lag en justerbar brakett, det var lurt. Da kan du telle 20 ribber først og fininnstille etterpå når du har fått start og har mulighet til å lese av resultatet.

Jeg slo opp avstand mellom giver og triggerhjul, det står 0,4-1,3 mm i WIS.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
bjarne n654
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 264
Registrert: 20 mai 2006, 18:32
Medlemsnummer: 654
Navn: Bjarne Økland
Sted: haugesund

Re: Innstiling av triggerhjul til b202

Legg inn av bjarne n654 » 12 apr 2008, 22:38

Det ble justerbart triggerhjul. Freste en fordypning i reimhjulet på 1,5mm, så da kan triggerhjulet justeres og allikevel være 100% i senter. Ble ganske fornøyd siden jeg bare hadde søyleboremaskin til jobben. :D

Bilde
saab 99 78mod vinterbilen
saab 99t16 77mod prosjekt
saab 99t16 83
saab 900 rally

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Innstiling av triggerhjul til b202

Legg inn av Ingvar N629 » 13 apr 2008, 10:02

:peace: Det ble bra!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar