Innstiling av triggerhjul til b202
Moderator: Moderatorer
- bjarne n654
- 1.2 bar
- Innlegg: 264
- Registrert: 20 mai 2006, 18:32
- Medlemsnummer: 654
- Navn: Bjarne Økland
- Sted: haugesund
Innstiling av triggerhjul til b202
Stemmer det at det skal være 20 tenner fra det store hullet, og at den tannen skal stå midt i hullet til veivakselgiveren?
Skulle også ønsket og vite hvilke avstand triggerhjulet skal ha til veivakselgiver.
Dette er deler fra ng900.
Skulle også ønsket og vite hvilke avstand triggerhjulet skal ha til veivakselgiver.
Dette er deler fra ng900.
saab 99 78mod vinterbilen
saab 99t16 77mod prosjekt
saab 99t16 83
saab 900 rally
saab 99t16 77mod prosjekt
saab 99t16 83
saab 900 rally
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Innstiling av triggerhjul til b202
Det stemmer. Det store hullet skal passere giveren 1/3 runde FØR motoren står i øvre dødpunkt.
Giveren skal stå så nært hjulet som mulig.
Det er avgjørende at giveren monteres i en så kraftig og vibrasjonsfri brakett som mulig.
Giveren skal stå så nært hjulet som mulig.
Det er avgjørende at giveren monteres i en så kraftig og vibrasjonsfri brakett som mulig.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- bjarne n654
- 1.2 bar
- Innlegg: 264
- Registrert: 20 mai 2006, 18:32
- Medlemsnummer: 654
- Navn: Bjarne Økland
- Sted: haugesund
Re: Innstiling av triggerhjul til b202
Takk Ingvar for svar.
Da blir det denne braketten som har 10mm tykk fot og 6mm steg. Hadde håpet at den var kraftig nok, men kan skaffe en som har 18mm fot og 10mm steg. Er i aluminium siden det er lettest å få tak i.
Da blir det denne braketten som har 10mm tykk fot og 6mm steg. Hadde håpet at den var kraftig nok, men kan skaffe en som har 18mm fot og 10mm steg. Er i aluminium siden det er lettest å få tak i.
saab 99 78mod vinterbilen
saab 99t16 77mod prosjekt
saab 99t16 83
saab 900 rally
saab 99t16 77mod prosjekt
saab 99t16 83
saab 900 rally
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Innstiling av triggerhjul til b202
Den bør vel holde.. jeg hadde først en i 2 mm stål, det var det bare å glemme. Så laget jeg en i 4 mm stål, og den ble for veik den også. Måtte sveise på forsterkning på den gitt, mista turtallssignalet på et bestemt turtall på motorbrems, traff sikkert egenfrekvensen til braketten.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
Re: Innstiling av triggerhjul til b202
Det avhenger litt på plasseringen av føleren da...Ingvar N629 skrev:Det stemmer. Det store hullet skal passere giveren 1/3 runde FØR motoren står i øvre dødpunkt
Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Innstiling av triggerhjul til b202
Øhh... neiPetter 900 T skrev:Det avhenger litt på plasseringen av føleren da...Ingvar N629 skrev:Det stemmer. Det store hullet skal passere giveren 1/3 runde FØR motoren står i øvre dødpunkt
Petter
Les en gang til Det store hullet i triggerhjulet skal passere giveren/føleren 1/3 runde før motoren står i ødp.. Er jo samme hvor føleren står da så lenge det store hullet i triggerskiva da står utafor den
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Ole N26
- 1,5 bar
- Innlegg: 408
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 26
- Sted: "i reserbilen"
- Kontakt:
Re: Innstiling av triggerhjul til b202
Godt råd: lag en brakett som er justerbar, for dette er jo ganske avgjørende i forhold til tenning. Da kan man jo lese av tenningstidspunkt med tech2, mens man ser at det stemmer 100% med tenningslampa.
Regner med at dere mener 120 grader FØD? (er selv litt usikker på nøyaktig mål, med det er det sikkert noen som har forsket på.)
1/3 høres jo litt ca ut, noe som ikke passer ved tilpassing av slike ting
Regner med at dere mener 120 grader FØD? (er selv litt usikker på nøyaktig mål, med det er det sikkert noen som har forsket på.)
1/3 høres jo litt ca ut, noe som ikke passer ved tilpassing av slike ting
SPEEDPARTS
M96 900 661hk/651Nm "extremebilen"
M05 Saab 93SS "konebilen"
M04 VW T5 Hvit og kort "bruks/trekkbilen"
"Den som gir seg er en dritt..."
M96 900 661hk/651Nm "extremebilen"
M05 Saab 93SS "konebilen"
M04 VW T5 Hvit og kort "bruks/trekkbilen"
"Den som gir seg er en dritt..."
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Innstiling av triggerhjul til b202
360 grader ganger 1/3 blir ? Regner med at Bjarne har like bra kalkulator som meg Da det er 58 hull, og ett av hullene er satt sammen av tre, så blir det 60 like store delinger. Bare å telle 20 stk.Ole N26 skrev: 1/3 høres jo litt ca ut, noe som ikke passer ved tilpassing av slike ting
EDIT: Dette har både jeg og Petter og sikkert flere gjort før. Bare å spørre om det er noe.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Ole N26
- 1,5 bar
- Innlegg: 408
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 26
- Sted: "i reserbilen"
- Kontakt:
Re: Innstiling av triggerhjul til b202
Har jo selv gjort dette noen ganger . Kjenner ikke Bjarne, så jeg vet jo ikke hvor god peil han har på slike ting.Ingvar N629 skrev:360 grader ganger 1/3 blir ? Regner med at Bjarne har like bra kalkulator som meg Da det er 58 hull, og ett av hullene er satt sammen av tre, så blir det 60 like store delinger. Bare å telle 20 stk.Ole N26 skrev: 1/3 høres jo litt ca ut, noe som ikke passer ved tilpassing av slike ting
EDIT: Dette har både jeg og Petter og sikkert flere gjort før. Bare å spørre om det er noe.
Mener bare at hvis man skal gi en forklaring på åssen noe gjøres, er det jo bare å gi en bra detaljert forklaring med en gang . Det sparer mange for mye hodebry .
Syntes du kan spare deg for spydigheter
SPEEDPARTS
M96 900 661hk/651Nm "extremebilen"
M05 Saab 93SS "konebilen"
M04 VW T5 Hvit og kort "bruks/trekkbilen"
"Den som gir seg er en dritt..."
M96 900 661hk/651Nm "extremebilen"
M05 Saab 93SS "konebilen"
M04 VW T5 Hvit og kort "bruks/trekkbilen"
"Den som gir seg er en dritt..."
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Innstiling av triggerhjul til b202
Var absolutt ikke meningen å være spydig Ole, håper du tilgir meg den!
Skal arrestere meg selv litt også, å regne 1/3 blir rett når man teller ribber i skiva, men om man skal måle opp med gradskive så er det 117 grader. Det er vanskelig å få det så nøye i praksis pga giverens bredde, så jeg telte ribber på min, det gjorde vel Petter på sin også. For å få det helt nøyaktig så gjør som Ole skriver og lag en justerbar brakett, det var lurt. Da kan du telle 20 ribber først og fininnstille etterpå når du har fått start og har mulighet til å lese av resultatet.
Jeg slo opp avstand mellom giver og triggerhjul, det står 0,4-1,3 mm i WIS.
Skal arrestere meg selv litt også, å regne 1/3 blir rett når man teller ribber i skiva, men om man skal måle opp med gradskive så er det 117 grader. Det er vanskelig å få det så nøye i praksis pga giverens bredde, så jeg telte ribber på min, det gjorde vel Petter på sin også. For å få det helt nøyaktig så gjør som Ole skriver og lag en justerbar brakett, det var lurt. Da kan du telle 20 ribber først og fininnstille etterpå når du har fått start og har mulighet til å lese av resultatet.
Jeg slo opp avstand mellom giver og triggerhjul, det står 0,4-1,3 mm i WIS.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- bjarne n654
- 1.2 bar
- Innlegg: 264
- Registrert: 20 mai 2006, 18:32
- Medlemsnummer: 654
- Navn: Bjarne Økland
- Sted: haugesund
Re: Innstiling av triggerhjul til b202
Det ble justerbart triggerhjul. Freste en fordypning i reimhjulet på 1,5mm, så da kan triggerhjulet justeres og allikevel være 100% i senter. Ble ganske fornøyd siden jeg bare hadde søyleboremaskin til jobben.
saab 99 78mod vinterbilen
saab 99t16 77mod prosjekt
saab 99t16 83
saab 900 rally
saab 99t16 77mod prosjekt
saab 99t16 83
saab 900 rally
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Innstiling av triggerhjul til b202
Det ble bra!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan