Side 1 av 1
T16 til E85
Lagt inn: 29 mar 2008, 21:02
av zero900t
Da var eventyret med T8 ute. Siden motoren gikk til dundass så er da frågan...
Har en T16 motor stående, ikke med DI.
Kan jeg evt bygge den om tså jeg får kjørt på E85?
Noen som
veit hvilke deler jeg må bytte, forbedre?
Og ikke minst prisen på alt sånn ca. Hadde vært deilig om jeg fikk alt på et sted, syns det er så pes å bestille litt her og litt der..
Har evt speedparts alt man trenger? får ringe dem på mandag men tenkte å høre her om noen hadde no peil for jeg er blank på E85 og ombygging....

Re: T16 til E85
Lagt inn: 30 mar 2008, 02:51
av Morti
Ville satsa på datasprut, større dyser og muligens sprekere bensinpumpe.. Er sikker på at dette vil holde en god stund før alt "morkner og rakner" som enkelte påstår skjer over natta omtrent .. =)
Som jeg sa på tlf til deg istad, sjekk med
http://www.tktrimming.no" onclick="window.open(this.href);return false; om de kan gi en pakkepris på megasquirt ferdig montert. Det blir kanskje litt overkill å bruke 20 lapper på en ny autronic sm4 boks til din bil (selv om det hadde vært kult da hehe)
Re: T16 til E85
Lagt inn: 30 mar 2008, 21:03
av AndreasE N1216
å montere justerbar btr for å skru opp bensintrykket så dysene slipper gjennom ca 30% mer suppe ved samme åpningstid er da det letteste stedet å begynne? "justering av trykket gjøres ved å sjekke lambdaverdiene med bredbandsllambda (t.eks avgastest på verksted). dette blir nok hard kost for bensinpumpa, så det må påberegnes at denne byttes til en kraftigere....
ellers finnes det flere bokser på markedet som kobles inn på ledningene mellom hjernen og dysene. disse manipulerer pulsene så dysene får ca 30% lengre åpningstid. eksempler er
http://www.flexitune.se/" onclick="window.open(this.href);return false; og
http://www.flextek.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
dette er plu&play!
større dyser kan også gå, men bare på biler med lambdasonde. det kan holde med 10-20% større dyser, så gjør lambdaen resten av jobben med å si fra at det må spes på med mer suppe. "ulempen" er at motoren vil gå litt magert i closed loop ved fullgass, for da er det "mappen" som bestemmer drivstoffmengdene og ikke sonden. løsningen er enda større dyser.... om det er bosch LH det er snakk om, er utvalget stort på dynga av dyser i forskjellige størrelser!
datasprut, som morti foreslår, er jo DEN ideelle løsningen. men ikke den billigste....
finnes helt sikkert mange fler konverteringsmetoder. nesten bare fantasien som begrenser... (f.eks har noen kobla til konstant trykk fra en tank på vakuumsia av org. btr'n så denne skal gi et ønsket høyere drivstofftrykk)
ellers er det mye å lese om emnet på
http://etanol.nu/forumrecover" onclick="window.open(this.href);return false; (forumet hvor svenske hobbykonverterere møtes)
selv har jeg kjørt på e85 i 10kkm i 900'n (gasser) og har ikke hatt en eneste dårlig erfaring med det i driftssammenheng...
lykke til!
mvh andreas
Re: T16 til E85
Lagt inn: 30 mar 2008, 21:28
av Ingvar N629
AndreasE N1216 skrev:
større dyser kan også gå, men bare på biler med lambdasonde. det kan holde med 10-20% større dyser, så gjør lambdaen resten av jobben med å si fra at det må spes på med mer suppe. "ulempen" er at motoren vil gå litt magert i closed loop ved fullgass, for da er det "mappen" som bestemmer drivstoffmengdene og ikke sonden. løsningen er enda større dyser.... om det er bosch LH det er snakk om, er utvalget stort på dynga av dyser i forskjellige størrelser!
Det der er ikke akkurat så glupt på en turbomotor!
Re: T16 til E85
Lagt inn: 30 mar 2008, 21:48
av Morti
Jadda, det er mange finurlige jallamekk løsninger som kan få en bil til å gå på e85.. det letteste er kanskje å bare fylle e85 uten å gjøre noe som helt, det fungerer sikkert på et vis det også. Men man vil få en bil som går som en dass og bruker enten for mye eller for lite fuel avhengig av turtall\load.
Litt av fordelen ved å kjøre e85 er at man kan kjøre noe mer aggressiv tenning, noe som igjen gir mer effekt og bedre utnyttelse av drivstoffet. Man vil ikke få utnytta denne fordelen ved å montere "ca 20% større dyser" og lignende..
Jeg ville gjort det ordentlig hvis man først skal gjøre noe. Min mening er hvertfall: E85 + og900 = datasprut (tenning + bensin)
Da kan man utnytte e85`s fordeler og få en bil som går temmelig mye bedre enn jallamekkløsninger. Man har også nermerst ubegrensede muligheter for å montere grommere HW under panseret
Re: T16 til E85
Lagt inn: 31 mar 2008, 01:07
av Ingvar N629
Morti skrev:
Litt av fordelen ved å kjøre e85 er at man kan kjøre noe mer aggressiv tenning, noe som igjen gir mer effekt og bedre utnyttelse av drivstoffet. Man vil ikke få utnytta denne fordelen ved å montere "ca 20% større dyser" og lignende..
Skal man stille fram tenninga så skal man vite hva man gjør, blir jo fort artige forbrenningstrykk av det der...

men det banker ikke så lett
Så må man ha en ordning for kaldstart, har lest at folk har gjort mye rart her også. Noen har opplegg for å starte på bensin, andre monterer varmeplater, andre igjen får ikke start uten motorvarmer når det er kaldt. Eller man kan kontertere til Trionic 7
Uansett, gjør man dette på en gammel 900 slik som Morti har gjort, så har man råd til å gjøre seg noen erfaringer, en B202 koster jo ikke all verden. Moro er det også, og lærerikt! (OT, jeg skal være med og kjøre og900 på Mjøstreffet, Morti!

)
Her er et forum for etanolhuer:
http://etanol.nu//forumrecover/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: T16 til E85
Lagt inn: 31 mar 2008, 21:56
av AndreasE N1216
var det forumet jeg linka til Ingvar. "jallamekkonverteringer", som dere kaller det, er løsninger som tusener av svenske biler vellykka kjører rundt med, tilogmed turbosaaber. det er ihvertfall intrykket jeg har fått etter å ha lest litt i det forumet. det et dyrt adaptivt sprut gjør, er jo ikke anna enn å gi motoren mer drivstoff når man kjører på e85 så lambda=1+- oppnås under alle driftsforhold!? og det målet finnes det jo mange andre måter å nå! selvfølgelig blir da noen av løsningene jalla sett i forhold til dyrt innsprut, men alikevel like velfungerende siden det samme målet oppnås. eller er jeg helt ute på sykkeltur?

Re: T16 til E85
Lagt inn: 31 mar 2008, 22:34
av Morti
AndreasE N1216 skrev:var det forumet jeg linka til Ingvar. "jallamekkonverteringer", som dere kaller det, er løsninger som tusener av svenske biler vellykka kjører rundt med, tilogmed turbosaaber. det er ihvertfall intrykket jeg har fått etter å ha lest litt i det forumet. det et dyrt adaptivt sprut gjør, er jo ikke anna enn å gi motoren mer drivstoff når man kjører på e85 så lambda=1+- oppnås under alle driftsforhold!? og det målet finnes det jo mange andre måter å nå! selvfølgelig blir da noen av løsningene jalla sett i forhold til dyrt innsprut, men alikevel like velfungerende siden det samme målet oppnås. eller er jeg helt ute på sykkeltur?

Du er på sykkeltur uten hjul på sykkelen!
Klart det fins jallamekk man kan montere for å kjøre på e85, men dette er mest for folk som vil kjøre på e85 fordi det er en økonomisk gevinst, og ikke fordi at bilen går bedre på e85.. Svensker er som kjent gjerrige, og det sier seg selv at de lager jallamekk så man kan kjøre gamle biler på e85 for å få fyllt billig drivstoff. Men bilene går nok marginalt bedre enn det de gjorde på bensin, om ikke dårligere!
Spørsmålet blir jo egentli om man vil putre rundt på e85 pga at det er billiger å fylle, eller om man vil kjøre e85 fordi det har et par fordeler som kan få bilen til å gå bedre med rett oppsett! (Et såklart ingen minus at det er billig å fylle heller hehe)
Re: T16 til E85
Lagt inn: 01 apr 2008, 08:41
av AndreasE N1216
altså et prioriteringsspørsmål..........
zero 900t skrev ingen ting i inlegget om av hvilken grunn han vil konvertere. altså kanskje han vil kjøre på e85 bare for å kjøre på det. ikke vet jeg!? derfor foreslår jeg andre alternativer i tilfellet overfornevnte grunn er grunnen.
Spørsmålet blir jo egentli om man vil putre rundt på e85 pga at det er billiger å fylle, eller om man vil kjøre e85 fordi det har et par fordeler som kan få bilen til å gå bedre med rett oppsett!
tror vi er enige nå, Morti

Re: T16 til E85
Lagt inn: 01 apr 2008, 14:06
av zero900t
AndreasE N1216 skrev:altså et prioriteringsspørsmål..........
zero 900t skrev ingen ting i inlegget om av hvilken grunn han vil konvertere. altså kanskje han vil kjøre på e85 bare for å kjøre på det. ikke vet jeg!? derfor foreslår jeg andre alternativer i tilfellet overfornevnte grunn er grunnen.
Spørsmålet blir jo egentli om man vil putre rundt på e85 pga at det er billiger å fylle, eller om man vil kjøre e85 fordi det har et par fordeler som kan få bilen til å gå bedre med rett oppsett!
tror vi er enige nå, Morti

ja takk begge deler sa ole brumm.....
Men blir nok lagt litt på is detta her gitt...
sjekka opp litt med priser og havner fort på 20 000 for megasqurt sitt sprut og sm4 ligger på ca 30 000 ferdig montert begge to...
så da hiver jeg inn 16ven og legger opp apc system enn så lenge
men takk for svar.

Re: T16 til E85
Lagt inn: 01 apr 2008, 16:18
av alex_ander3@hotmail.com
zero900t skrev:AndreasE N1216 skrev:altså et prioriteringsspørsmål..........
zero 900t skrev ingen ting i inlegget om av hvilken grunn han vil konvertere. altså kanskje han vil kjøre på e85 bare for å kjøre på det. ikke vet jeg!? derfor foreslår jeg andre alternativer i tilfellet overfornevnte grunn er grunnen.
Spørsmålet blir jo egentli om man vil putre rundt på e85 pga at det er billiger å fylle, eller om man vil kjøre e85 fordi det har et par fordeler som kan få bilen til å gå bedre med rett oppsett!
tror vi er enige nå, Morti

ja takk begge deler sa ole brumm.....
Men blir nok lagt litt på is detta her gitt...
sjekka opp litt med priser og havner fort på 20 000 for megasqurt sitt sprut og sm4 ligger på ca 30 000 ferdig montert begge to...
så da hiver jeg inn 16ven og legger opp apc system enn så lenge
men takk for svar.

Hei.. Veit ikke om prisene dine er en aprilspøk. Men det der var jo litt i overkant av det du trenger å betale da Halvar.
Brukt SMC+ store dyser og bensinpumpe så du kan farte rundt på etanol. Program laster jeg eller morten opp til hjernen din GRATIS
Kjenner en som kan montere sprutet ditt, til noen få lapper
trenger jo ikke koste mer enn en 12-13 tusen..
Så nå går du innpå finn.no, og legger ut kampingvogna di til salgs og kjøper en brukt boks og ledningsmatte.
P.S Det er fint plass til dame baki en 900 også

Re: T16 til E85
Lagt inn: 01 apr 2008, 16:30
av Myrt N610
Re: T16 til E85
Lagt inn: 01 apr 2008, 17:43
av zero900t
alex_ander3@hotmail.com skrev:
Så nå går du innpå finn.no, og legger ut kampingvogna di til salgs og kjøper en brukt boks og ledningsmatte.
selge vogna før jeg har fått den
drekki du
kom på de prisene ferdig montert, men da er jo alt nytt og da
