Side 1 av 1

Variabelt ladetrykk ?

Lagt inn: 31 mar 2008, 14:49
av sjoseth
Hei, har en 1992 Saab 9000 2,3 T med chip, åpent luft filter og orginal sports eksos.
Kjøpte bilen for en stund siden, den har rullet 330 000 km med komplett service hefte til 250 000, etter det har den blitt brukt av et eldre ektepar som har tatt godt vare på den til ca 320 000 km.
Etter en stund ble jeg plaget med at turbo trykket så si ikke eksisterte. Fikk den inn på Imaas hvor de bytte wastegate stag og div annet. Vel nå har jeg det ladetrykket jeg skal ha. Men føler at ved lengere pådrag faller turbotrykket.
Eksempelvis når bilen nådde 180 i 5. gir var turbotrykket halvert.

Slik jeg har forstått det kan det være så mangt som feiler: resirk ventil, magnet ventil, wastegate membran osv.
Lurer derfor på om dere har en anelse om hva det kan være ? Eventuelt framgangs måte for å finne det ut?

På forhånd takk, Mvh Jørgen Sjøseth :)

Re: Variabelt ladetrykk ?

Lagt inn: 31 mar 2008, 15:56
av Paradigm N558
Feilen er jo åpenbar; Ikke ha bilen inne på Imaas bil :p

Men ja.. prøv å kjør i andregiret, ha vinduet nede, gi gass og slipp den, for å høre om dumpen høres rett ut. Om den flapper, om du forstår, så bytt den.

Re: Variabelt ladetrykk ?

Lagt inn: 31 mar 2008, 17:25
av Ole N26
Kan være VELDIG mange årsaker til dette, men kan virke som den går for magert og drar av på topp pga tenningsbank.
Det mest vanlige er som regel bensinpumpe som ikke leverer nok eller massemåler(hvis du ikke har map sensor da). Walbro pumpene har en tendens til å bli "sløve" med tiden. Kan selvfølgelig også være magnetventilen din, men hvis den lader bra ellers, burde den være ok. Sjekk først det billigste, alt av slanger, at avlastingsventilen ikke lekker osv...

Re: Variabelt ladetrykk ?

Lagt inn: 13 mai 2008, 09:58
av adivass
Paradigm N558 skrev:Feilen er jo åpenbar; Ikke ha bilen inne på Imaas bil :p

Men ja.. prøv å kjør i andregiret, ha vinduet nede, gi gass og slipp den, for å høre om dumpen høres rett ut. Om den flapper, om du forstår, så bytt den.
Beklager så veldig som ny bruker å dra opp en så pass gammel tråd, men må bare :|
Min kompis sin 91 2,3 Turbo, orginal, lager på en måte en flappre lyd. Omtrent som lyden av en klapperslange (var beste sammenligningen jeg kom på).
Er det noe galt med den da? Var nettopp på 100 mils langtur, og når vi nådde relativt høy gjennomsnittsfart, klaga kompisen min på at av og til så forsvinner turbotrykket helt. Hva kan jeg gjøre for å fikse det? (Jeg som er "mekanikeren")

Re: Variabelt ladetrykk ?

Lagt inn: 13 mai 2008, 10:17
av Tor N12
Prøv først å trykkteste systemet, høres jo nesten ut som om han har en lekasje en plass.
Den absolutt vanligste lekajseårsaken er dårlige vacumslanger eller defekt avlastningsventil, på alle 2.3t tom M92 så sitter den rimelig nært turboen og da tar varmen lett knekken på den.
Intercoolerne kan også ta kvelden men dette er sjeldnere på biler som ikke er trimmet.
Har han lekasje så får han jo ustabilt ladetrykk.. En annen vanlig feil når man har ustabilt ladetrykk er at magnetventilen ryker, prøv en fra en annen bil som dere vet virker..