Side 1 av 1
ny turbo
Lagt inn: 11 apr 2008, 15:08
av herman86-N693
har byttet turbo , er det noen for for inkjøring eller andre ting jeg bør tenke på ?
Re: ny turbo
Lagt inn: 11 apr 2008, 18:59
av dagt
Tror ikke det er noen krav til innkjøring, men bransjefolk mener det er klokt med ca 10 mil rolig kjøring.
Det er derimot viktig å ettertrekke skruer/slanger. Ellers er turbovett viktig uansett alder på turboen. Dvs at den får roe seg litt på tomgang før du stopper motoren.
Re: ny turbo
Lagt inn: 11 apr 2008, 21:40
av Johan N828
La det gå 3 dager før du virkelig tråkker på...
//Johan
Re: ny turbo
Lagt inn: 12 apr 2008, 00:29
av Henrik N449
Johan N828 skrev:La det gå 3 dager før du virkelig tråkker på...
//Johan
Hah, høres ut som han har overtatt en katt med hjemlengsel.
Poenget: Hvem kan vite hvor mye han kjører på 3 dager?
Ikke meningen å være ekkel altså

Re: ny turbo
Lagt inn: 12 apr 2008, 02:29
av EdHunter N815
Jeg pleier å nappe ut ledningen til MV hver gang jeg skal kjøre inn noe, så greiene går på glt. Det er sikkert ikke noe en ny turbo har noe imot.

Re: ny turbo
Lagt inn: 12 apr 2008, 21:00
av matrox N522
Ser ikke heeelt hvorfor en turbo skal "kjøres inn". Men greit at bilen står på tomgang ei god stund føre hardkjøring første gangen. Så evt luftbobler i olje, og kjøleveske skal være eliminert. Men dette er min tankegang da

Ett kulelager blir ikke bedre etter 50 mil med pen kjøring gjør det vel?
Og selvfølgelig må motor/drivverk være gjennomvarmt før all hardkjør til enhver tid

Re: ny turbo
Lagt inn: 13 apr 2008, 03:31
av Morti
Det kan være lurt å kinne noen runder på motor uten tenning (koble fra tennkassetten eller plugger f.eks) for å få olje inn i den nye turbo`n før oppstart.
Jeg mener at en turbo skal tåle full guffe med en gang, den er jo tross alt balansert og testa før den har blitt solgt (hvertfall litt ordentlige turbo`r)
Jeg monterte ny turbo for et par uker siden.. den ble absolutt ikke "kjørt inn"

Den fungerer helt fint og er fortsatt like fin som da jeg kjøpte den ny
Så det viktigste er vel å sjekke at oljetur\retur til turbo ikke lekker og fungerer som det skal... da skal alt gå bra (sålenge det ikke er en ebay kinaturbo)
Re: ny turbo
Lagt inn: 13 apr 2008, 13:02
av Edward N812
bare en liten notis: å kun koble ut tennkassetten er IKKE veien å gå for å få opp oljetrykket. du vil få bensin gjennom forbrenningskamrene og ut eksosventilene, som så kan bli "svidd" av katalysatoren når du senere starter opp bilen. kan ødelegge katalysatoren etterhvert i verste fall. bare noe jeg leste på et amerikansk saab-forum..
regner med at det er ingen fare for deg da morti

Re: ny turbo
Lagt inn: 13 apr 2008, 14:16
av Dopus
du må selvføgelig også ta ut sikringen til bensinpumpen...ikke bare ta av kontakten til D.I en . tror det er 14 eller 17. husker ikke helt hvilken sikring det er på min.