Revers problem.

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

jangutn
Innlegg: 10
Registrert: 05 apr 2008, 21:14
Navn: jan
Sted: viggja

Revers problem.

Legg inn av jangutn » 13 apr 2008, 16:25

Hei.

Har en saab 9-5 20t 2000 mod.Den raper når jeg skal sette den i revers. Er de noen som vet hva de kan hvere.
Kjøpte bilen for noen dager siden så de var med på kjøpet

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Revers problem.

Legg inn av Tor N12 » 13 apr 2008, 17:44

Er vel slappe synkringer da vil jeg tro..
Om du setter bilen i tredje,fjerde eller 5'te gir før du legger inn reversen så bruker det å hjelpe.

Selvfølgelig så kan det jo også være slitt clutch men det regner jeg med at du ville ha kjent på pedalen.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

jangutn
Innlegg: 10
Registrert: 05 apr 2008, 21:14
Navn: jan
Sted: viggja

Re: Revers problem.

Legg inn av jangutn » 13 apr 2008, 18:00

Er de en dyr opprasjon på et saab verksted.

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Re: Revers problem.

Legg inn av matrox N522 » 14 apr 2008, 10:04

På min og9-3 så var det klutsjen som laga trøbbel. Og der kunne man ikke si ut i fra pedalen at klutsjen var dårlig eller ikke.
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Brukeravatar
turban
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 18 okt 2005, 20:06
Sted: Oppegård

Re: Revers problem.

Legg inn av turban » 14 apr 2008, 10:40

Tor N12 skrev:Er vel slappe synkringer da vil jeg tro..
Om du setter bilen i tredje,fjerde eller 5'te gir før du legger inn reversen så bruker det å hjelpe.

Selvfølgelig så kan det jo også være slitt clutch men det regner jeg med at du ville ha kjent på pedalen.
Er det synkro ringer på Racing giret?..

Eivind
900 SE 2.0T RIP

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Revers problem.

Legg inn av Ingvar N629 » 14 apr 2008, 14:56

turban skrev:
Er det synkro ringer på Racing giret?..

Eivind
Neppe.

Kan være clutchlamellen.

Jeg har ikke mye greie på girkasser, om kassa må åpnes så er det en av få ting jeg setter bort. Har hørt om flere med reversproblem, har samme lyd i min også. Mulig det må en renovering til, men prøv først å bytte girolje, det koster iallfall ikke så mye å prøve. Må du renovere kassa så har jeg kasse(r) liggende som kan renoveres for så å byttes med den du har, om du ikke blir kvitt problemet på en enklere og billigere måte. Send isåfall pm.

Ellers har jo du en 2000-modell, i 2002 så kom det en oppgraderingssats til de manuelle 9-5-kassene. Vet ikke om det har noe med reversen å gjøre, men satsen inneholder iallfall bedre synkringer etter det jeg har hørt. Ikke uvanlig at iallfall 2. gir blir tregt med tiden på de gamle kassene.

Du kan også lese denne tråden: http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... 95+back%2A" onclick="window.open(this.href);return false;
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

jangutn
Innlegg: 10
Registrert: 05 apr 2008, 21:14
Navn: jan
Sted: viggja

Re: Revers problem.

Legg inn av jangutn » 14 apr 2008, 16:37

Ok.Bytter olje først. saab skulle ha ca 15-20000. for jobben med ny clutsh. Takker for alle svar :P

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Revers problem.

Legg inn av Ingvar N629 » 14 apr 2008, 16:54

jangutn skrev:saab skulle ha ca 15-20000. for jobben med ny clutsh.
Du ikke ha den dit da!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Ole N26
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 408
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 26
Sted: "i reserbilen"
Kontakt:

Re: Revers problem.

Legg inn av Ole N26 » 14 apr 2008, 17:00

95 kassene har synkring på reversen. En liten søt en :wink: Hvis du kan konstatere at ikke clutchen din ikke henger, må du nok ut med kasse pg skifte den lille synkringen. Har selv reparert en del slike kasser pga dette. Tar man ut kassa, bytter man jo altid litt mer, så det koster nok fort 15000-20000 for en slik jobb.
SPEEDPARTS
M96 900 661hk/651Nm "extremebilen"
M05 Saab 93SS "konebilen"
M04 VW T5 Hvit og kort "bruks/trekkbilen"
"Den som gir seg er en dritt..."

jangutn
Innlegg: 10
Registrert: 05 apr 2008, 21:14
Navn: jan
Sted: viggja

Re: Revers problem.

Legg inn av jangutn » 14 apr 2008, 20:08

Virker som den er helt fin når bilen er kald. Skal skifte olje å prøve om de blir bedre.
Kan vere clutsjen som henger ja, men ikke lett å finne ut av.

Brukeravatar
saaero
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 152
Registrert: 06 des 2004, 01:00
Kontakt:

Re: Revers problem.

Legg inn av saaero » 14 apr 2008, 23:23

En i min familie har en 99 modell og hadde samme problem.Saab i Ålesund fiksa d for 10k!!!Vanlig feil hos 98-2000 mod.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Revers problem.

Legg inn av Ingvar N629 » 15 apr 2008, 22:27

Ole N26 skrev:95 kassene har synkring på reversen. En liten søt en :wink:
Aha! Vet du om denne ble forandret i oppgraderinga som kom i 02?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

jangutn
Innlegg: 10
Registrert: 05 apr 2008, 21:14
Navn: jan
Sted: viggja

Re: Revers problem.

Legg inn av jangutn » 16 apr 2008, 16:36

Ingvar N629 skrev:
Ole N26 skrev:95 kassene har synkring på reversen. En liten søt en :wink:
Aha! Vet du om denne ble forandret i oppgraderinga som kom i 02?
De vet jeg ikke. immport i 05.Har kun eid den i 14 dager :?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Revers problem.

Legg inn av Ingvar N629 » 16 apr 2008, 19:13

jangutn skrev:
Ingvar N629 skrev:
Ole N26 skrev:95 kassene har synkring på reversen. En liten søt en :wink:
Aha! Vet du om denne ble forandret i oppgraderinga som kom i 02?
De vet jeg ikke. immport i 05.Har kun eid den i 14 dager :?
Nå var det strengt tatt Ole jeg spurte, da han sier han har bytta nettopp denne synkringen på flere biler...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Ole N26
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 408
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 26
Sted: "i reserbilen"
Kontakt:

Re: Revers problem.

Legg inn av Ole N26 » 16 apr 2008, 20:57

Er i hvertfall ikke den samme ringen som var orginal i de første kassene, men husker ikke helt fasit fra EPC. Husker bare at delenummer på ringen har vært endret noen ganger(nummeroverført/forbedret versjon). 02 kassa er ikke så plaget av dette, med noen få rompekjørte unntak :wink:
SPEEDPARTS
M96 900 661hk/651Nm "extremebilen"
M05 Saab 93SS "konebilen"
M04 VW T5 Hvit og kort "bruks/trekkbilen"
"Den som gir seg er en dritt..."

Svar