feilmelding saab 93
Moderator: Moderatorer
feilmelding saab 93
Hei,
Har en en saab 93 tid, hvor "check engine" lampa har dukket opp.... I håndboka står det at det er noe med tenning eller drivstoffsystemet. Siden dette er en diesel kan en kansje utelukke det første?
Er der noen med erfaringer om hva dette kan være? Dieselfilter ble skiftet i høst.. Det er nylig montert ny tilleggsvarmer, kan dette ha noe sammenheng?
Glad for innspill, og tror dere det kan skade om jeg kjører noen mil med denne mld...?
Har en en saab 93 tid, hvor "check engine" lampa har dukket opp.... I håndboka står det at det er noe med tenning eller drivstoffsystemet. Siden dette er en diesel kan en kansje utelukke det første?
Er der noen med erfaringer om hva dette kan være? Dieselfilter ble skiftet i høst.. Det er nylig montert ny tilleggsvarmer, kan dette ha noe sammenheng?
Glad for innspill, og tror dere det kan skade om jeg kjører noen mil med denne mld...?
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: feilmelding saab 93
Få lest av feilkodene snarest du ... Somoftest så går det bra å kjøre en stund men så lenge du ikke vet hvorfor den lyser så er det best å få den sjekket så snart som mulig
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- FI
- Innlegg: 26
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 422
- Bil: Octavia RS 2007, ST-Max 2007
- Sted: Melhus
Re: feilmelding saab 93
HEI
Dette kan skyldes vår drivstoffkvalitet og sot. Det anbefales å "en gang iblant" tilsette diseltilsetting som renser og løser dette problemet. Slik tilsettingsstoff er å få kjøpt flere steder, men også av forskjellig kvalitet. Ble fortalt at de på verkstedet tidvis gjør dette for å forebygge problemet - som forøvrig skal være ufarlig forutsatt at du ikke merker forskjell på motorrespons, men likevel en greie iom at man får opp "check eng".
Men! Ta kontakt med SAAB-verkstedet - de har også "kvalitets-luriumet" du skal tilsette...
Dette kan skyldes vår drivstoffkvalitet og sot. Det anbefales å "en gang iblant" tilsette diseltilsetting som renser og løser dette problemet. Slik tilsettingsstoff er å få kjøpt flere steder, men også av forskjellig kvalitet. Ble fortalt at de på verkstedet tidvis gjør dette for å forebygge problemet - som forøvrig skal være ufarlig forutsatt at du ikke merker forskjell på motorrespons, men likevel en greie iom at man får opp "check eng".
Men! Ta kontakt med SAAB-verkstedet - de har også "kvalitets-luriumet" du skal tilsette...
-
- MAX BOOST
- Innlegg: 3628
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N17
- Navn: Børre Midtlien
- Bil: -63 96/-73 99/-76 95/-99 9-5
- Sted: Lillehammer
- Kontakt:
Re: feilmelding saab 93
Om du har en 2,2 TiD, så er nok sjangsen stor for at det er sot ja. Det er en føler som har lett for å tette seg, og må renses i blant.
MEN for å være sikker få lest ut koden!
MEN for å være sikker få lest ut koden!
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM
TECH2 // Lawicel & BDM
Re: feilmelding saab 93
Fikk høre at det var en ventil som kunne henge seg opp (egerventil eller noe slikt....) Da skulle bilen også dra dårligere, noe min bil gjør. Noen som vet noe om denne ventilen, hvor den sitter og om det eventuelt går ann å smøre opp denne?
- Haaka
- 2.0 bar
- Innlegg: 588
- Registrert: 16 des 2007, 05:50
- Medlemsnummer: N1236
- Bil: Saab900SEturbo94'
- Sted: Oslo (Tromsø)
Re: feilmelding saab 93
Egr-ventil..
Det går klart an å rense og smøre, men den er utsatt for mye sot og varme, og smøring gjør egentlig problemet værre i fleste tilfelle.
Om bilen er noen år gammel, og ventilen er dyr, er det et alternativ å stenge ventilen permanent. Verkstedet kan være behjelpelig uansett om skifting eller plombering er løsningen.
Samtidig, om bilen er relativt ny (par år), så har egr-ventilen sin funksjon, som faktisk er å foretrekke tross mye "sur nedbør" ang eksostilbakeføring.
Det går klart an å rense og smøre, men den er utsatt for mye sot og varme, og smøring gjør egentlig problemet værre i fleste tilfelle.
Om bilen er noen år gammel, og ventilen er dyr, er det et alternativ å stenge ventilen permanent. Verkstedet kan være behjelpelig uansett om skifting eller plombering er løsningen.
Samtidig, om bilen er relativt ny (par år), så har egr-ventilen sin funksjon, som faktisk er å foretrekke tross mye "sur nedbør" ang eksostilbakeføring.
Re: feilmelding saab 93
Dette er en p8 mod, hva kan prisen være da? Sitter denne greit til så jeg kan skifte den selv?
- Ole N26
- 1,5 bar
- Innlegg: 408
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 26
- Sted: "i reserbilen"
- Kontakt:
Re: feilmelding saab 93
Det beste er jo å blokkere hele egr dritten . Husker ikke om du får feilkode ved å blokkere den på din bil, men hvis ikke er det bare å lage ett blendelokk mellom ventilen og innsuget. Det er nok av dieselbiler som har problemer med egr system, da det tetter seg i egr-ventil, rør og innsug. Ingen vil vel ha eksosen inn i innsuget. Egr er kun konstruert for miljøet og ikke motorens skyld.
Hvis egr har forårsaket avleiringer bør innsug demonteres og renses. Blokkerte egr på trekkbilen min, og der måtte innsuget sanblåses innvendig (brake cleaner og avfetting hjalp ikke) da diameteren på runnerene nesten var halvert pga koks og dritt
Har desverre ikke noen bilder av det, men det er helt sykt hvor jævlig det blire etter en del km...
Hvis egr har forårsaket avleiringer bør innsug demonteres og renses. Blokkerte egr på trekkbilen min, og der måtte innsuget sanblåses innvendig (brake cleaner og avfetting hjalp ikke) da diameteren på runnerene nesten var halvert pga koks og dritt
Har desverre ikke noen bilder av det, men det er helt sykt hvor jævlig det blire etter en del km...
SPEEDPARTS
M96 900 661hk/651Nm "extremebilen"
M05 Saab 93SS "konebilen"
M04 VW T5 Hvit og kort "bruks/trekkbilen"
"Den som gir seg er en dritt..."
M96 900 661hk/651Nm "extremebilen"
M05 Saab 93SS "konebilen"
M04 VW T5 Hvit og kort "bruks/trekkbilen"
"Den som gir seg er en dritt..."
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: feilmelding saab 93
Ventilene bruker å se like ille ut.Ole N26 skrev:Blokkerte egr på trekkbilen min, og der måtte innsuget sanblåses innvendig (brake cleaner og avfetting hjalp ikke) da diameteren på runnerene nesten var halvert pga koks og dritt
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Ole N26
- 1,5 bar
- Innlegg: 408
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 26
- Sted: "i reserbilen"
- Kontakt:
Re: feilmelding saab 93
Helt riktig det, men det blir jo en litt mer omfattende jobb daIngvar N629 skrev:Ventilene bruker å se like ille ut.Ole N26 skrev:Blokkerte egr på trekkbilen min, og der måtte innsuget sanblåses innvendig (brake cleaner og avfetting hjalp ikke) da diameteren på runnerene nesten var halvert pga koks og dritt
SPEEDPARTS
M96 900 661hk/651Nm "extremebilen"
M05 Saab 93SS "konebilen"
M04 VW T5 Hvit og kort "bruks/trekkbilen"
"Den som gir seg er en dritt..."
M96 900 661hk/651Nm "extremebilen"
M05 Saab 93SS "konebilen"
M04 VW T5 Hvit og kort "bruks/trekkbilen"
"Den som gir seg er en dritt..."
- Haaka
- 2.0 bar
- Innlegg: 588
- Registrert: 16 des 2007, 05:50
- Medlemsnummer: N1236
- Bil: Saab900SEturbo94'
- Sted: Oslo (Tromsø)
Re: feilmelding saab 93
Heh.. og jeg tenkte jeg var liberal..Ole N26 skrev:Det beste er jo å blokkere hele egr dritten
Men må si meg helt enig. Om det viser seg like mange og drøye tilfeller ved saab som ved visse rivaler, så er det faktisk å gjøre seg selv en tjeneste for det fremtidige bilholdet og stenge 'dritten'. Jeg tenker det blir interessant å seg en egr-diesel om 10 år, 20 år, og serviceboka med kvittering over alle ventilene som nødvendigvis skiftes. Samtidig blir det interessant å se et 3-4. generasjons egr-system på diesel, om det skal la seg gjøre med noen form for rensing i systemet...
Egr-ventiler kan koste alt fra 7-10.000,- Vet ikke med Saab helt konkret, men bare så du er beredt på ca-pris.. Hvor lett man kommer til vet jeg ikke. Mange biler er nok værre på dette, men kan nok være en time eller to på verksted (2000,- i arbeid). Og jeg må si det korrekte her er erg-skift. Men var det min private bil, hadde jeg ikke nølt
Forøvrig er det vel de færreste systemer som har noe annen diagnose enn evt. potmeter i ventilen... Så feilkoder og lampe kommer ikke så lenge man blender foran (og ikke etter) ventilen så den ikke blir kokset igjen på nytt..
Re: feilmelding saab 93
Er det noen som kan gi en detaljert forklaring på hvor denne sitter,eventuelt et bilde?