feilmelding saab 93

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
rakafisk
Innlegg: 26
Registrert: 13 okt 2007, 19:48

feilmelding saab 93

Legg inn av rakafisk » 24 apr 2008, 20:59

Hei,
Har en en saab 93 tid, hvor "check engine" lampa har dukket opp.... I håndboka står det at det er noe med tenning eller drivstoffsystemet. Siden dette er en diesel kan en kansje utelukke det første?
Er der noen med erfaringer om hva dette kan være? Dieselfilter ble skiftet i høst.. Det er nylig montert ny tilleggsvarmer, kan dette ha noe sammenheng?
Glad for innspill, og tror dere det kan skade om jeg kjører noen mil med denne mld...?

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: feilmelding saab 93

Legg inn av Tor N12 » 24 apr 2008, 21:39

Få lest av feilkodene snarest du ... Somoftest så går det bra å kjøre en stund men så lenge du ikke vet hvorfor den lyser så er det best å få den sjekket så snart som mulig ;)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
FI
Innlegg: 26
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: 422
Bil: Octavia RS 2007, ST-Max 2007
Sted: Melhus

Re: feilmelding saab 93

Legg inn av FI » 26 apr 2008, 23:20

HEI

Dette kan skyldes vår drivstoffkvalitet og sot. Det anbefales å "en gang iblant" tilsette diseltilsetting som renser og løser dette problemet. Slik tilsettingsstoff er å få kjøpt flere steder, men også av forskjellig kvalitet. Ble fortalt at de på verkstedet tidvis gjør dette for å forebygge problemet - som forøvrig skal være ufarlig forutsatt at du ikke merker forskjell på motorrespons, men likevel en greie iom at man får opp "check eng".
Men! Ta kontakt med SAAB-verkstedet - de har også "kvalitets-luriumet" du skal tilsette...

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95/-99 9-5
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Re: feilmelding saab 93

Legg inn av Børre N17 » 27 apr 2008, 19:08

Om du har en 2,2 TiD, så er nok sjangsen stor for at det er sot ja. Det er en føler som har lett for å tette seg, og må renses i blant.

MEN for å være sikker få lest ut koden!
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

rakafisk
Innlegg: 26
Registrert: 13 okt 2007, 19:48

Re: feilmelding saab 93

Legg inn av rakafisk » 29 apr 2008, 16:10

Fikk høre at det var en ventil som kunne henge seg opp (egerventil eller noe slikt....) Da skulle bilen også dra dårligere, noe min bil gjør. Noen som vet noe om denne ventilen, hvor den sitter og om det eventuelt går ann å smøre opp denne?

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 588
Registrert: 16 des 2007, 05:50
Medlemsnummer: N1236
Bil: Saab900SEturbo94'
Sted: Oslo (Tromsø)

Re: feilmelding saab 93

Legg inn av Haaka » 29 apr 2008, 16:23

Egr-ventil..

Det går klart an å rense og smøre, men den er utsatt for mye sot og varme, og smøring gjør egentlig problemet værre i fleste tilfelle.

Om bilen er noen år gammel, og ventilen er dyr, er det et alternativ å stenge ventilen permanent. Verkstedet kan være behjelpelig uansett om skifting eller plombering er løsningen.

Samtidig, om bilen er relativt ny (par år), så har egr-ventilen sin funksjon, som faktisk er å foretrekke tross mye "sur nedbør" ang eksostilbakeføring.

rakafisk
Innlegg: 26
Registrert: 13 okt 2007, 19:48

Re: feilmelding saab 93

Legg inn av rakafisk » 29 apr 2008, 17:51

Dette er en p8 mod, hva kan prisen være da? Sitter denne greit til så jeg kan skifte den selv?

Brukeravatar
Ole N26
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 408
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 26
Sted: "i reserbilen"
Kontakt:

Re: feilmelding saab 93

Legg inn av Ole N26 » 29 apr 2008, 20:44

Det beste er jo å blokkere hele egr dritten :twisted: . Husker ikke om du får feilkode ved å blokkere den på din bil, men hvis ikke er det bare å lage ett blendelokk mellom ventilen og innsuget. Det er nok av dieselbiler som har problemer med egr system, da det tetter seg i egr-ventil, rør og innsug. Ingen vil vel ha eksosen inn i innsuget. Egr er kun konstruert for miljøet og ikke motorens skyld.
Hvis egr har forårsaket avleiringer bør innsug demonteres og renses. Blokkerte egr på trekkbilen min, og der måtte innsuget sanblåses innvendig (brake cleaner og avfetting hjalp ikke) da diameteren på runnerene nesten var halvert pga koks og dritt :shock:
Har desverre ikke noen bilder av det, men det er helt sykt hvor jævlig det blire etter en del km...
SPEEDPARTS
M96 900 661hk/651Nm "extremebilen"
M05 Saab 93SS "konebilen"
M04 VW T5 Hvit og kort "bruks/trekkbilen"
"Den som gir seg er en dritt..."

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: feilmelding saab 93

Legg inn av Ingvar N629 » 29 apr 2008, 20:47

Ole N26 skrev:Blokkerte egr på trekkbilen min, og der måtte innsuget sanblåses innvendig (brake cleaner og avfetting hjalp ikke) da diameteren på runnerene nesten var halvert pga koks og dritt :shock:
Ventilene bruker å se like ille ut.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Ole N26
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 408
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 26
Sted: "i reserbilen"
Kontakt:

Re: feilmelding saab 93

Legg inn av Ole N26 » 29 apr 2008, 20:51

Ingvar N629 skrev:
Ole N26 skrev:Blokkerte egr på trekkbilen min, og der måtte innsuget sanblåses innvendig (brake cleaner og avfetting hjalp ikke) da diameteren på runnerene nesten var halvert pga koks og dritt :shock:
Ventilene bruker å se like ille ut.
Helt riktig det, men det blir jo en litt mer omfattende jobb da :wink:
SPEEDPARTS
M96 900 661hk/651Nm "extremebilen"
M05 Saab 93SS "konebilen"
M04 VW T5 Hvit og kort "bruks/trekkbilen"
"Den som gir seg er en dritt..."

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 588
Registrert: 16 des 2007, 05:50
Medlemsnummer: N1236
Bil: Saab900SEturbo94'
Sted: Oslo (Tromsø)

Re: feilmelding saab 93

Legg inn av Haaka » 29 apr 2008, 22:35

Ole N26 skrev:Det beste er jo å blokkere hele egr dritten :twisted:
Heh.. og jeg tenkte jeg var liberal.. :mrgreen:

Men må si meg helt enig. Om det viser seg like mange og drøye tilfeller ved saab som ved visse rivaler, så er det faktisk å gjøre seg selv en tjeneste for det fremtidige bilholdet og stenge 'dritten'. Jeg tenker det blir interessant å seg en egr-diesel om 10 år, 20 år, og serviceboka med kvittering over alle ventilene som nødvendigvis skiftes. Samtidig blir det interessant å se et 3-4. generasjons egr-system på diesel, om det skal la seg gjøre med noen form for rensing i systemet... :-k

Egr-ventiler kan koste alt fra 7-10.000,- Vet ikke med Saab helt konkret, men bare så du er beredt på ca-pris.. Hvor lett man kommer til vet jeg ikke. Mange biler er nok værre på dette, men kan nok være en time eller to på verksted (2000,- i arbeid). Og jeg må si det korrekte her er erg-skift. Men var det min private bil, hadde jeg ikke nølt :wink:

Forøvrig er det vel de færreste systemer som har noe annen diagnose enn evt. potmeter i ventilen... Så feilkoder og lampe kommer ikke så lenge man blender foran (og ikke etter) ventilen så den ikke blir kokset igjen på nytt..

rakafisk
Innlegg: 26
Registrert: 13 okt 2007, 19:48

Re: feilmelding saab 93

Legg inn av rakafisk » 30 apr 2008, 15:24

Er det noen som kan gi en detaljert forklaring på hvor denne sitter,eventuelt et bilde?

Svar