luftmengdemåler....

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
rakafisk
Innlegg: 26
Registrert: 13 okt 2007, 19:48

luftmengdemåler....

Legg inn av rakafisk » 05 mai 2008, 16:08

Hva er symptomer for gåen luftmengdemåler?
Har en 98mod, saab 93 som sliter med "check engine", har tatt opp egr ventil og vakumpumpe å dette er bra. Bilen drar dårlig, "check engine" kommer og går og jeg synes den ryker noe mer en vanlig ved pådrag. Er dette kjente symptomer? Går det ann å rense luftmengdemåleren og er dette mye arbeid? lampa kommer ikke før jeg har kjørt motoren litt varm...
Har ikke fått time til avlesning av feilkode på en god stund, håper da å kunne finne ut av det før den tid...:-)

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 588
Registrert: 16 des 2007, 05:50
Medlemsnummer: N1236
Bil: Saab900SEturbo94'
Sted: Oslo (Tromsø)

Re: luftmengdemåler....

Legg inn av Haaka » 05 mai 2008, 22:12

Symptomene er ikke så veldig ulik de i en bensinbil, bortsett fra at det ikke oppleves like sterkt og direkte. Den vil nok gå dårligere, økt forbruk, varsling, limp-mode o.l.

Det som er så fint med edc er jo at du har et bortimot like stort system som et moderne bensinanlegg. Det er vanskelig å gjette på, men desto finere feilkoder lagres, og da er du jo et godt stykke på vei :wink:

For meg høres det ut som noe feilsøk må til... Noen som er kjent med holdbarhet på pumpene på disse motorne? Har den matepumpe?

Tips.. Sjekk eksos (og turbo); demonter eksos ved turbo, for minimum 2cm klaring mellom turbo og 'DP'. Og kjør en tur. Du har kanskje dieselkat? Men som vanlig er vi for det videre feilsøk avhengi av feilkoder, koblingsskjema, multimeter, scope.. og hele pakken.. Du er jo på rett spor med massemåleren, men får kanskje ikke konstatert noen feil, annet enn å prøve med ny(?)... Feilsøk, med skjema! Finn signal inn på styresentral (pin XX) og mål utslag ved å blåse trykkluft gjennom massemåleren. Men sjekk pumpa di, først som sist, da symptomene du beskriver sålangt kan koste deg alt fra et filter til 100,- til en fordelingspumpe til 30-40.000,- Og det avgjør jo derfor mye av det videre feilsøk :roll:

Svar