Saab 9000 cs -95 mod

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
andreasnicolai
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 42
Registrert: 30 aug 2007, 12:50
Navn: Andreas
Sted: Oslo

Saab 9000 cs -95 mod

Legg inn av andreasnicolai » 07 mai 2008, 11:18

Hei, har noen problemer med en Saab 9000 cs -95 mod.

1. Klarer ikke å feste rattet ordntlig, ved kraftig nedbremsing så går rattet inn og jeg må dra det ut igjen for å låse det atter en gang.
2. Fjusker når man slår på aircondition.
3. Sentrallåsen virker bare når den vil, og det blir en rar "krrrr"lyd på høyre passasjerdør når den låses opp med sentrallås.


Noen forslag eller tanker rundt disse problema?


Mvh Andreas
M95 Saab 9000 CS 2.0ltt <3

Anders N1183
Innlegg: 14
Registrert: 25 feb 2007, 22:17
Sted: Bergen

Re: Saab 9000 cs -95 mod

Legg inn av Anders N1183 » 08 mai 2008, 10:53

Hei! Har akkurat samme bil :D

Har hatt samme problem med sentrallåsen. Som oftest er det styringsenheten til sentrallåsen som tar kvelden på disse bilene, som sitter under der med pedalene. I mitt tilfelle virket låsene helt sporadisk, men det "klikket" alltid i styreenheten og låsmotorene og i tilegge hadde jeg samme klirre lyd i fremre passasjer dør, selv om låsene ikke gikk opp.

Det er inni sentrallåsmotoren (som sitter i døren) det klirrer. Jeg byttet denne, og etter det har alt fungert helt fint!

Når det gjelder fusking når AC står innkoblet, er vel dette ikke veldig fremtredende? Jeg kjenner ihvertfalll på min bil når kompressoren slår seg på, (det kommer et lite rykk, men ikke sånn at det er plagsomt) men det tror jeg skal være sånn...

Hilsen Anders
9000 CS 2,0i M95
Rover P6 3500 V8

Brukeravatar
andreasnicolai
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 42
Registrert: 30 aug 2007, 12:50
Navn: Andreas
Sted: Oslo

Re: Saab 9000 cs -95 mod

Legg inn av andreasnicolai » 08 mai 2008, 13:18

Hei, tusen takk for svar. Skal se om jeg får reparert sentral låsen i helga, og du har helt rett mtp aircondition. Kjørte en lang god tur med gullet i dag, og etter en stund merket jeg ingen ting til kompressoren=)

Men nå har jeg lagt merke til en rar lyd på visse turtall. Det virker som om bilen går veldig tungt, og minner litt om tung ventilkakking. Det er ikke ventilene da jeg skiftet de for ikke så lenge siden. Kan det være rådebank eller tenningsbank? Og eventuelt hva kan jeg gjøre med det? Og til slutt, er det noen som vet om det er vanskelig å sette inn en 2.0 liters turbomotor og eventuelt hva annet som må forstserkes?

mvh Andreas
M95 Saab 9000 CS 2.0ltt <3

Brukeravatar
andreasnicolai
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 42
Registrert: 30 aug 2007, 12:50
Navn: Andreas
Sted: Oslo

Re: Saab 9000 cs -95 mod

Legg inn av andreasnicolai » 09 mai 2008, 07:21

Da har jeg funnet ut at det entn må være tenningsbank eller rådebank(noe jeg virkelig ikke håper). Jeg har tenkt å fylle 98 blyfri for å sjekke om det gjør noe med bankingen, og hvis det gjør det går jeg utifra at det er tenningsbank. Hvis det ikke har noen effekt er det vell rådebank?

Har dere noen andre metoder for å sjekke om det er tenningsbank?


Mvh. Andreas=)
M95 Saab 9000 CS 2.0ltt <3

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: Saab 9000 cs -95 mod

Legg inn av Edward N812 » 09 mai 2008, 22:57

du har ikke engang nevnt om det er turbo på den eller ikke.. er det ikke turbo så har du ikke tenningsbank. det er selvsagt ikke fysisk umulig, men.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
andreasnicolai
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 42
Registrert: 30 aug 2007, 12:50
Navn: Andreas
Sted: Oslo

Re: Saab 9000 cs -95 mod

Legg inn av andreasnicolai » 10 mai 2008, 08:13

Beklager, det er en sugemotor, ikke turbo. Jeg er helt sikker på at det er rådebank da det blir bare værre og værre lyd fra motoren. Men har kommet i kontakt med Morten på forumet, og blir muligens bytte av motor. Fra 2l sugemotor til 2l turbomotor=)
M95 Saab 9000 CS 2.0ltt <3

Anders N1183
Innlegg: 14
Registrert: 25 feb 2007, 22:17
Sted: Bergen

Re: Saab 9000 cs -95 mod

Legg inn av Anders N1183 » 11 mai 2008, 20:12

Har du sjekket om det kan være tennkasetten, som er moden for utskiftning!?

Anders
9000 CS 2,0i M95
Rover P6 3500 V8

Brukeravatar
Endre88 N1527
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 477
Registrert: 04 mai 2008, 10:34
Medlemsnummer: N1527
Navn: Endre Listhaug
Bil: SAAB 9000cc
Sted: Måløy

Re: Saab 9000 cs -95 mod

Legg inn av Endre88 N1527 » 12 mai 2008, 20:35

sei fra om du finne ut av de med ratte :wink: har samme probleme :P
M93 SAAB 9000cc 2,0- go bilen=)
M89 SAAB 9000cc 2,0-Delebil;) -Vraka
M91 Subaru legacy 1,8gl-kræsja, fiksa og solgt:)

Brukeravatar
andreasnicolai
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 42
Registrert: 30 aug 2007, 12:50
Navn: Andreas
Sted: Oslo

Re: Saab 9000 cs -95 mod

Legg inn av andreasnicolai » 12 mai 2008, 21:35

Jeg fixet rattet idag!

Du må ta av dekslet, 3-4 tork skruer, deretter så må du finne bolten som håndtaket for å feste rattet med sitter gjennom. Stram den, og rattet sitter bom fast :mrgreen: Pass på at du får den filten/stoffet som ligger rundt på plass når du setter den inn igjen, det gjorde ikke jeg:P

Andreas
M95 Saab 9000 CS 2.0ltt <3

Brukeravatar
Endre88 N1527
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 477
Registrert: 04 mai 2008, 10:34
Medlemsnummer: N1527
Navn: Endre Listhaug
Bil: SAAB 9000cc
Sted: Måløy

Re: Saab 9000 cs -95 mod

Legg inn av Endre88 N1527 » 13 mai 2008, 15:53

ååå:) takk :D der slapp eg å finnje ut av de sjøl :woot:
M93 SAAB 9000cc 2,0- go bilen=)
M89 SAAB 9000cc 2,0-Delebil;) -Vraka
M91 Subaru legacy 1,8gl-kræsja, fiksa og solgt:)

Svar