Prestasjoner og trimming av 900 SE?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
ArtVandelay
Innlegg: 8
Registrert: 19 apr 2008, 16:58
Bil: 900 SE
Sted: Torshov, Oslo

Prestasjoner og trimming av 900 SE?

Legg inn av ArtVandelay » 08 mai 2008, 22:24

Hei! Et litt barnslig spørsmål kanskje, men jeg lurer på hvor sprek min nyanskaffede 900 SE 96-mod er? Har googlet litt rundt og funnet 0-100 oppgitt alt fra 6, 9 - 9 sek og toppfart fra 225-240.
Fant bla. litt info denne siten, men vet ikke tallene stemmer: http://www.carspecsdirectory.com/Saab_Saturn.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg hadde tidligere en og900 T16 som dessverre ble avlivet etter et tyveri. Mulig jeg har romantisert den i ettertid etter å ha kjørt sugesaab i fire år (eller om det var at alt kom på en gang når det gikk for turboen?), men jeg husker den som sprekere enn min nåværende bil selv om den hadde 10 hk mindre.
Broren min har en 900 aero med 145 hk. Den og føles muligens litt kvikkere enn min.
Noen som har peil på de reelle parameterne: 0-100 og toppfart?
Som sagt et barnslig spørsmål for en som vanligvis tar det pent med fersk baby i baksetet..

Jeg vurdere å oppgradere til steg 1. Har meldt meg inn i klubben og fikk umiddelbart en hyggelig mail om at medlemskapet er på gang så da får jeg tilgang til trimforumet etterhvert, men jeg spør allikevel; Er dette helt trygt å oppgradere eller vil jeg risikere problemer med clutch og girkasse?
Hadde vært kult med litt mer guffe og lavere bensinforbruk (som jeg i allefall argumenterer med til kona), men jeg er ikke lysten på hyppige verkstedsopphold.

Noen som kan opplyse en fersk joika?

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Re: Prestasjoner og trimming av 900 SE?

Legg inn av Saab900STCR » 09 mai 2008, 00:19

Hej och välkommen hit! :)
Steg 1 är inga problem på din bil så länge den är ordentligt vedlikeholt!
Det som inte liker trim på bilen din är clutsjen och en 96modell har ju några år bak sig nu.
Det som sker med clutsjen är att solfjädern i tryckplattan blir sliten, när fjäderstål blir slitt så blir det stivt i motsättning till vanligt stål som blir mykt.
Det i sin tur ökar påfrestningen på vajern som sitter mellan pedal och clutsj, den vajern har en lei tendens att ryka när clutsjen börjar bli gammal.
Annars finns det få argument mot ett litet trim på en Ng900! :lol:
Vilken leverandör du väljer är upp till dig, mitt intryck är att dom alla är lika trevliga att ha å göra med.
Forsjell i effekt är små på steg1.

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Svar