Jeg fikk noen tips fra 2 karer som har drevet utrolig mye med 9000 av type 2,0 turbo. De sa at de kjøpte et konisk luftfilter som hadde samme lengde som den rørbiten som man må fjerne når man skal bytte luftfilteret (er på en 2,3 turbo), og hadde samme diameter i den spisse enden som hullet inn i luftfilterboksen. Dette var da et åpent filter. Tror det var orginal SAAB del.
Vil dette ha samme "ødeleggende" effekten som et open air filter?
Evt. så diskuterte vi om det kanskje var bedre å skifte det runde orginale filteret til et som var litt mindre, inne i boksen, for å få mest mulig luft gjennom filteret. Vil dette være en bedre løsning?
Saken er at vi er ute etter en litt tydligere lyd fra avlastingsventilen, uten å montere utblåsende-ventil, som gjør at motoren fusker som et uvær. Jeg regner ikke med å få noe tydligere lyd ved hjelp av den siste løsningen, men noe bedre respons.
Kan en annen mulig løsning i stede for mindre filter, være å lage hull i orginalfilteret (ikke boksen)slik det blir "åpent"?
Takker for alle svar
