Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Cigaro
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 77
- Registrert: 06 jun 2007, 21:12
- Bil: Saab 9000i 87 Mod
Legg inn
av Cigaro » 13 mai 2008, 19:16
Jeg har fått tilbud om å kjøpe Turbo til min saab 9000i.
turboen kommer fra en 900 turbo, det følger med intercooler og dyser fra 900.
Har ikke fått noen pris enda.
Kommer disse delene til å passe på min saab 9000?
Er det eventuelt andre deler som må byttes ut? er det j****g mye arbeid?
PÅ forhånd, Takk

-
Henrik N449
- Overload!!!
- Innlegg: 1943
- Registrert: 10 nov 2004, 01:00
- Sted: Drammen
Legg inn
av Henrik N449 » 13 mai 2008, 21:41
Ikke kjøp

Det der går ikke...
Medlemsnr. N449
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
-
Cigaro
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 77
- Registrert: 06 jun 2007, 21:12
- Bil: Saab 9000i 87 Mod
Legg inn
av Cigaro » 13 mai 2008, 21:46
Jeg fikk høre av en kompis at dette skulle gå fint, men går ut ifra at dere har mer erfaring
Hvis jeg er på utkikk etter turbo, er da enklere å kjøpe en turbomotor fra 9000T?
-
Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
-
Kontakt:
Legg inn
av Eirik N396 » 13 mai 2008, 22:14
Da bør du ikke høre for mye på denne kompisen din
Det skal mer til enn bare turbo, IC og dyser for å bygge om. Noen som kan mer om 9000 får ramse opp om de vil, men som alltid - det (eneste) fornuftige er å skaffe komplett delebil.
-
Cigaro
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 77
- Registrert: 06 jun 2007, 21:12
- Bil: Saab 9000i 87 Mod
Legg inn
av Cigaro » 13 mai 2008, 22:31
hehe, han er vel full av dritt da:)
Men komplett motorbytte fra 9000i 2.0 motor til 9000T 2.3 skal gå helt greit?
Eller er det sinnsykt mye modifiseringer der også som skal til?
-
na_X
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Legg inn
av na_X » 13 mai 2008, 23:47
Man trenger vel motor med grenrør, innsug (ihvertfall rette dyser til det) og turbo, og innsugsrør og slikt i tillegg til en IC. Ellers trenger man vel hjerne til elektronikken. Regner med det er den 87-modellen du skal fikse på? Må vel ha ledningsnett og APC i tillegg også da for å få kjørt med turbo på bilen din regner jeg med hvis dette ikke ligger mer eller mindre klart også.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
-
Cigaro
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 77
- Registrert: 06 jun 2007, 21:12
- Bil: Saab 9000i 87 Mod
Legg inn
av Cigaro » 14 mai 2008, 14:53
er 87 modellen som skal oppusses ja:)
Ser nesten ut som om jeg egentli bare skal drite i det, og kjøre originalt så lenge motoren holder:)
Passerte 289000km nå nettopp, så saaben er ikke noen ungdom lengre

-
adivass
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 35
- Registrert: 13 mai 2008, 09:30
- Sted: Møre og Romsdal
Legg inn
av adivass » 14 mai 2008, 21:14
Det der går ikke nei.
Kjør orginalt du, å helder kjøp deg en 2,3T når du har brukt opp bilen du har nå! De er ikke så dyre at det gjør noe, og de går ganske godt orginale

"Mekaniker" på
1991 SAAB 9000 2,3L Turbo
-
olenr11
- 0.7 bar

- Innlegg: 117
- Registrert: 14 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 11
- Navn: Ole Jørgen Bruun Edvardsen
- Bil: 9000Cs 2,3 T
- Sted: Hamardistriktet
Legg inn
av olenr11 » 14 mai 2008, 21:21
Konverterte nettopp en 9000 Cs 2,0i til 2,3T, og satte alt over fra en delebil. Ikke uoverkommelig jobb rent mekanisk, men man bør ha bil å plukke av, eller så har man en kjedelig sankejobb foran seg.
Kjører du en 2,0i som bare har gått 290`km, kan du fint fortsette med det lenge om du bare gir`n litt pleie! Dessuten slipper du unna unødig dekkslitasje og førerkortbeslag.

9-5, 9000 2,3T
-
Cigaro
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 77
- Registrert: 06 jun 2007, 21:12
- Bil: Saab 9000i 87 Mod
Legg inn
av Cigaro » 14 mai 2008, 23:05
Kjører 2.0i til den ikke vil mere jeg:) Har vært påpasselig med servicer.
Kjøpte den for 5000, så litt småplukk har det vært, men det var et røverkjøp:D
hehe, unødig dekkslitasje slipper jeg nok ikke nei, dem sparker godt ifra seg på asfalt:D
Hvor mye ligger prisen på, på en 2.3T i fin stand da?
-
olenr11
- 0.7 bar

- Innlegg: 117
- Registrert: 14 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 11
- Navn: Ole Jørgen Bruun Edvardsen
- Bil: 9000Cs 2,3 T
- Sted: Hamardistriktet
Legg inn
av olenr11 » 15 mai 2008, 19:27
Skal du ha en Cs, må du vel ut med rundt 30-40 høvdinger. Er den noenlunde bra, må du vel ut med litt mer. Cs`n er litt stivere i karrosseriet enn forgjengeren, og litt bedre med tanke på rust( I hvert fall 93-). Den gamle Cd`n er ikke så verst å kjøre den heller, og den kan man nok få tak i rimeligere også! Har hatt begge utgaver, og satte mest pris på Cd`n på langkjøring.
9-5, 9000 2,3T
-
Cigaro
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 77
- Registrert: 06 jun 2007, 21:12
- Bil: Saab 9000i 87 Mod
Legg inn
av Cigaro » 16 mai 2008, 12:31
30 - 40000 Kr på ny bil til en student er vel ikke så smart i lengden tror jeg:P
det får vente til jeg er ut i jobb og har fått fast lønn:D
-
Andreas N1194
- Overload!!!
- Innlegg: 1742
- Registrert: 28 jul 2007, 12:47
- Medlemsnummer: 1194
- Navn: Andreas E. Andersen
- Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
- Sted: San Francisco
-
Kontakt:
Legg inn
av Andreas N1194 » 16 mai 2008, 17:04
Cigaro skrev:30 - 40000 Kr på ny bil til en student er vel ikke så smart i lengden tror jeg:P
det får vente til jeg er ut i jobb og har fått fast lønn:D
Kunne ikke vært mer enig, men nå som jeg er ferdig student og jobber, så har det gått overraskende greit å passere 60k i "oppussingsutgifter" på min Saab..

"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible
California Cruiser MK3
-
Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Legg inn
av Edward N812 » 16 mai 2008, 17:11
jeg er student heltid, med et par deltidsjobber på si. funker helt flott å eie en 9000 cs turbo om du bare prioriterer riktig.. ikke har jeg hverken studielån eller stipend heller.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
-
Andreas N1194
- Overload!!!
- Innlegg: 1742
- Registrert: 28 jul 2007, 12:47
- Medlemsnummer: 1194
- Navn: Andreas E. Andersen
- Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
- Sted: San Francisco
-
Kontakt:
Legg inn
av Andreas N1194 » 16 mai 2008, 17:30
Edward N812 skrev:jeg er student heltid, med et par deltidsjobber på si. funker helt flott å eie en 9000 cs turbo om du bare prioriterer riktig.. ikke har jeg hverken studielån eller stipend heller.
Bor du hjemme da, eller jobber du bare ræva av deg?

Selv var jeg dj ved siden av, og det er greit betalt...faktisk så godt betalt at jeg ikke har sluttet enda, selv om jeg jobber fulltid nå

"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible
California Cruiser MK3