Servo problem 900 t8

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Sølvberg
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 40
Registrert: 22 mar 2004, 01:00
Sted: Sogn og Fjordane, Eid

Servo problem 900 t8

Legg inn av Sølvberg » 03 mai 2004, 19:33

har en 900 t8 86 mod. der det er tongt å dreie ratte til høgre
for så plutsli bli like lett som normalt.
Det virka som det er ein ventil som ikkje vil oppne, men som oppnar
når det blir stort nok trykk
Noken som anar kva dette kan vere og korleis eg kan få utbedra det?
900 t8 2d 86 N131

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 03 mai 2004, 21:30

Det kan høyres ut som eit servoproblem for meg.
Er det alltid mot høgre det er tungt, for å so løysne?
Standard problem rundt 200kkm på 900 og 9000 er vel at servoen ikkje virkar, for å so plutselig virke osb. Ville i fysste omgong sjekka servooljen, er den fryktelig svart ville eg ha skifta oljen, og sett om det betra seg då. Om det er det vanlige problemet er det vel bytte av servotannstong som er løysinga.

Sølvberg
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 40
Registrert: 22 mar 2004, 01:00
Sted: Sogn og Fjordane, Eid

Legg inn av Sølvberg » 04 mai 2004, 17:37

Det er altid til høgre ja.
Får prøve å byte oljen.
900 t8 2d 86 N131

ut218
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 473
Registrert: 23 apr 2004, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av ut218 » 07 mai 2004, 12:57

Tja du kan jo alltids bytte tannstang da eller pumpe. Har begge deler jeg. Og jeg skal selge dem.
2002 9-5 Aero automat

Sølvberg
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 40
Registrert: 22 mar 2004, 01:00
Sted: Sogn og Fjordane, Eid

Legg inn av Sølvberg » 09 mai 2004, 14:15

Har både tannastang og pumpe på deleblilen så det er egentli bere å
byte.
900 t8 2d 86 N131

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

servo...

Legg inn av Pål N526 » 15 feb 2005, 19:50

det som er problemet er ventilene på servo greierne.. vanskelig og forklare, men det er problemer med den enheten som styrer veska inn eller ut av sylindera.. det som er problemet, og det er det problemet jeg har:P

Sølvberg
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 40
Registrert: 22 mar 2004, 01:00
Sted: Sogn og Fjordane, Eid

Legg inn av Sølvberg » 16 feb 2005, 19:02

sitte denne en heten på sjølve sylinderen eller i pumpa?
900 t8 2d 86 N131

Brukeravatar
skilpaddaN287
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 537
Registrert: 10 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: N287
Navn: Magne Elvenes
Sted: Mosjøen

Legg inn av skilpaddaN287 » 17 feb 2005, 14:47

Det som er problemet er slitasje servohuset(den klumpen på tannstanga der rørene og rattstammen går innpå) og når disse bilene har rullet over 200000km er det bare et tidsspørsmål før en må bytte tannstanga. Jeg synes det er såpass mye jobb å bytte denne at det er ikke noe vits å montere en fra en gammel saab som har 160000km eller mer på telleren. Fra 1990 og opp(muligens allerede fra 1989) er det montert en forbedret tannstang med sterkere materiale i huset, og det er denne man må prøve å få tak i. Alternativt får en jo tak i ny(fabrikkoverhalt) til rundt 5000kr.
Dyrt, men så er det jo ikke noe problem å få resten av bilen til å vare 4-500000km
2000/2001 SAAB 9-5 2.0 Aut sedan
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230

Svar