har en 900 t8 86 mod. der det er tongt å dreie ratte til høgre
for så plutsli bli like lett som normalt.
Det virka som det er ein ventil som ikkje vil oppne, men som oppnar
når det blir stort nok trykk
Noken som anar kva dette kan vere og korleis eg kan få utbedra det?
Servo problem 900 t8
Moderator: Moderatorer
Servo problem 900 t8
900 t8 2d 86 N131
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Det kan høyres ut som eit servoproblem for meg.
Er det alltid mot høgre det er tungt, for å so løysne?
Standard problem rundt 200kkm på 900 og 9000 er vel at servoen ikkje virkar, for å so plutselig virke osb. Ville i fysste omgong sjekka servooljen, er den fryktelig svart ville eg ha skifta oljen, og sett om det betra seg då. Om det er det vanlige problemet er det vel bytte av servotannstong som er løysinga.
Er det alltid mot høgre det er tungt, for å so løysne?
Standard problem rundt 200kkm på 900 og 9000 er vel at servoen ikkje virkar, for å so plutselig virke osb. Ville i fysste omgong sjekka servooljen, er den fryktelig svart ville eg ha skifta oljen, og sett om det betra seg då. Om det er det vanlige problemet er det vel bytte av servotannstong som er løysinga.
servo...
det som er problemet er ventilene på servo greierne.. vanskelig og forklare, men det er problemer med den enheten som styrer veska inn eller ut av sylindera.. det som er problemet, og det er det problemet jeg har:P
- skilpaddaN287
- 2.0 bar
- Innlegg: 537
- Registrert: 10 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N287
- Navn: Magne Elvenes
- Sted: Mosjøen
Det som er problemet er slitasje servohuset(den klumpen på tannstanga der rørene og rattstammen går innpå) og når disse bilene har rullet over 200000km er det bare et tidsspørsmål før en må bytte tannstanga. Jeg synes det er såpass mye jobb å bytte denne at det er ikke noe vits å montere en fra en gammel saab som har 160000km eller mer på telleren. Fra 1990 og opp(muligens allerede fra 1989) er det montert en forbedret tannstang med sterkere materiale i huset, og det er denne man må prøve å få tak i. Alternativt får en jo tak i ny(fabrikkoverhalt) til rundt 5000kr.
Dyrt, men så er det jo ikke noe problem å få resten av bilen til å vare 4-500000km
Dyrt, men så er det jo ikke noe problem å få resten av bilen til å vare 4-500000km
2000/2001 SAAB 9-5 2.0 Aut sedan
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230