Hvordan er det å bygge om en 1992 modell 900 turbo fra automat til manuell? Er det bare kasse og giroverføring som er forskjellig, eller er det mer som skiller?
Er det mye jobb, eller er det som et vanlig girkasse skift på en manuell 900?
Bygge om og900 automat til mauell?
Moderator: Moderatorer
- HansWF N416
- 2.0 bar
- Innlegg: 532
- Registrert: 28 feb 2005, 01:00
- Sted: Romedal, Hedmark
Bygge om og900 automat til mauell?
Saab 900 Aero 1985
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998
Re: Bygge om og900 automat til mauell?
Her finner du en guide:
http://www.saabnet.com/sites/900conversion/
Foretrekker å beholde automaten jeg da
http://www.saabnet.com/sites/900conversion/
Foretrekker å beholde automaten jeg da
- Morten-N146
- MAX BOOST
- Innlegg: 2227
- Registrert: 01 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N146
- Navn: Morten
- Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
- Sted: Lillehammer
Re: Bygge om og900 automat til mauell?
Har gjort det en gang og det er ikke så veldig mye jobb.
Du trenger:
-Kassa med slave/aksel
-pumpa i torpedoen
-rør fra torpedo til kasse
-plastdeksel over clutch
-svinghjul/clutch
-pedal
-gearoverføringa
-og sist men ikke minst oljesil fra bil med manuell kasse
Mulig det er noe småtteri til også.
Det enkleste er vel som med alt annet å kjøpe en komplett delebil med ok kasse og selge/hugge den.
Lykke til.
Du trenger:
-Kassa med slave/aksel
-pumpa i torpedoen
-rør fra torpedo til kasse
-plastdeksel over clutch
-svinghjul/clutch
-pedal
-gearoverføringa
-og sist men ikke minst oljesil fra bil med manuell kasse
Mulig det er noe småtteri til også.
Det enkleste er vel som med alt annet å kjøpe en komplett delebil med ok kasse og selge/hugge den.
Lykke til.
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
- Audun N346
- 1,5 bar
- Innlegg: 447
- Registrert: 09 apr 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 346
- Navn: Audun
- Bil: 9-3 TiD 2002
- Sted: Trondheim
Re: Bygge om og900 automat til mauell?
Så om du har tenkt å ha ut motor og girkasse så er det ikke mye mer arbeid å bytte kassa når en har alle deler tilgjengelig (f.eks.: komplett delebil)Morten-N146 skrev:Har gjort det en gang og det er ikke så veldig mye jobb.
Du trenger:
-Kassa med slave/aksel
-pumpa i torpedoen
-rør fra torpedo til kasse
-plastdeksel over clutch
-svinghjul/clutch
-pedal
-gearoverføringa
-og sist men ikke minst oljesil fra bil med manuell kasse
Mulig det er noe småtteri til også.
Det enkleste er vel som med alt annet å kjøpe en komplett delebil med ok kasse og selge/hugge den.
Lykke til.
Edit: hvordan er det med drivaksler og medbringere på automat sammenlignet med manuell?
Audun, N346
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor)
If it aint broke, modify it!
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor)
If it aint broke, modify it!
- Joachim N370
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 11 mai 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 370
- Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
- Sted: Halden
Re: Bygge om og900 automat til mauell?
Jepp. Blir litt trangt til kløtsjen med automatbremsepedalJoachim N370 skrev:Mener å huske vi måtte bytte bremsepedal også.
- Morten-N146
- MAX BOOST
- Innlegg: 2227
- Registrert: 01 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N146
- Navn: Morten
- Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
- Sted: Lillehammer
Re: Bygge om og900 automat til mauell?
Det stemmer nok det. Men det går med baufil ogsåknut skrev:Jepp. Blir litt trangt til kløtsjen med automatbremsepedalJoachim N370 skrev:Mener å huske vi måtte bytte bremsepedal også.
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048