Bygge om og900 automat til mauell?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
HansWF N416
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 532
Registrert: 28 feb 2005, 01:00
Sted: Romedal, Hedmark

Bygge om og900 automat til mauell?

Legg inn av HansWF N416 » 20 mai 2008, 19:47

Hvordan er det å bygge om en 1992 modell 900 turbo fra automat til manuell? Er det bare kasse og giroverføring som er forskjellig, eller er det mer som skiller?

Er det mye jobb, eller er det som et vanlig girkasse skift på en manuell 900?
Saab 900 Aero 1985
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998

Brukeravatar
knut N458
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 293
Registrert: 15 aug 2004, 01:00
Sted: Bergen

Re: Bygge om og900 automat til mauell?

Legg inn av knut N458 » 20 mai 2008, 20:23

Her finner du en guide:
http://www.saabnet.com/sites/900conversion/

Foretrekker å beholde automaten jeg da ;)

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Re: Bygge om og900 automat til mauell?

Legg inn av Morten-N146 » 21 mai 2008, 12:17

Har gjort det en gang og det er ikke så veldig mye jobb.
Du trenger:
-Kassa med slave/aksel
-pumpa i torpedoen
-rør fra torpedo til kasse
-plastdeksel over clutch
-svinghjul/clutch
-pedal
-gearoverføringa
-og sist men ikke minst oljesil fra bil med manuell kasse

Mulig det er noe småtteri til også.

Det enkleste er vel som med alt annet å kjøpe en komplett delebil med ok kasse og selge/hugge den.

Lykke til.
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Brukeravatar
Audun N346
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 447
Registrert: 09 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 346
Navn: Audun
Bil: 9-3 TiD 2002
Sted: Trondheim

Re: Bygge om og900 automat til mauell?

Legg inn av Audun N346 » 21 mai 2008, 16:44

Morten-N146 skrev:Har gjort det en gang og det er ikke så veldig mye jobb.
Du trenger:
-Kassa med slave/aksel
-pumpa i torpedoen
-rør fra torpedo til kasse
-plastdeksel over clutch
-svinghjul/clutch
-pedal
-gearoverføringa
-og sist men ikke minst oljesil fra bil med manuell kasse

Mulig det er noe småtteri til også.

Det enkleste er vel som med alt annet å kjøpe en komplett delebil med ok kasse og selge/hugge den.

Lykke til.
Så om du har tenkt å ha ut motor og girkasse så er det ikke mye mer arbeid å bytte kassa når en har alle deler tilgjengelig (f.eks.: komplett delebil)

Edit: hvordan er det med drivaksler og medbringere på automat sammenlignet med manuell?
Audun, N346
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor) :(
If it aint broke, modify it!

Brukeravatar
Joachim N370
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Medlemsnummer: 370
Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
Sted: Halden

Re: Bygge om og900 automat til mauell?

Legg inn av Joachim N370 » 21 mai 2008, 21:53

Mener å huske vi måtte bytte bremsepedal også. :)
9³ TurboX

Brukeravatar
knut N458
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 293
Registrert: 15 aug 2004, 01:00
Sted: Bergen

Re: Bygge om og900 automat til mauell?

Legg inn av knut N458 » 22 mai 2008, 01:06

Joachim N370 skrev:Mener å huske vi måtte bytte bremsepedal også. :)
Jepp. Blir litt trangt til kløtsjen med automatbremsepedal ;)

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Re: Bygge om og900 automat til mauell?

Legg inn av Morten-N146 » 22 mai 2008, 09:55

knut skrev:
Joachim N370 skrev:Mener å huske vi måtte bytte bremsepedal også. :)
Jepp. Blir litt trangt til kløtsjen med automatbremsepedal ;)
Det stemmer nok det. Men det går med baufil også :D
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Svar