Ny motor i OG 900i
Moderator: Moderatorer
Ny motor i OG 900i
Heisann! Ja, da har motoren i min OG 900i 16v gått.. Topp-pakning har røket og ventil løfterne er utslitt, verksted mente at toppen kan ha slått seg og at det kan være en del ekstra småtteri også.. SÅ istedet for å koste på motoren som har gått 325 000km så har jeg tenkt å bytte motor. Men det jeg lurer på er hvilke motorer er BOLT-ON på min bil? Har GJERNE lyst på Turbo motor denne gang:)
Takker for svar:)
Takker for svar:)
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: Ny motor i OG 900i
Alle motorer fra og900 passer. Alle 8v og 16v turbo. Men husk på at du må ha ledningsnett til innsprøytning og APC-systemet og en del slikt også. Det er derfor best å skaffe en delebil som er komplett. Det er skrevet mye om dette, om du søker burde du finne
Re: Ny motor i OG 900i
okei, da er det bare å begynne å lete etter delebil/motor;) Men, jeg har jo innsprøytning, så slipper ledningsnett for det? hva er det jeg mangler hvis jeg evnt skal ha turbo motor? Er motoren i 9000 tverrstillt? så jeg ikke har muligheten for å sette inn 2.3 motor..
SAAB 900i 16V `92 OG
- Audun N346
- 1,5 bar
- Innlegg: 447
- Registrert: 09 apr 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 346
- Navn: Audun
- Bil: 9-3 TiD 2002
- Sted: Trondheim
Re: Ny motor i OG 900i
9000 motoren er tverrstilt ja, så den går ikke dirkete ned i 900. Det beste er nok som nevnt før å skaffe seg en 900 T16 eller T8 og flytte over motor og ledningsnett, og kanskje girkasse om den er i orden. Det er en del 9000 deler som passer på 900 motoren, men det kommer som oppgraderinger senere
EDIT: Kan kanskje flyttes til Saab Teknisk?
EDIT: Kan kanskje flyttes til Saab Teknisk?
Audun, N346
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor)
If it aint broke, modify it!
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor)
If it aint broke, modify it!
Re: Ny motor i OG 900i
jeg har 9000 aero motor i min 900.. den går fint
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1742
- Registrert: 28 jul 2007, 12:47
- Medlemsnummer: 1194
- Navn: Andreas E. Andersen
- Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
- Sted: San Francisco
- Kontakt:
Re: Ny motor i OG 900i
Jeg har akkurat gjort den jobben du prater om, det er litt jobb, men det blir et kanonbra resultat om du har lyst til det, kommer bare an på hvor mye tid, jobb og penger du legger i detVegard_B skrev:okei, da er det bare å begynne å lete etter delebil/motor;) Men, jeg har jo innsprøytning, så slipper ledningsnett for det? hva er det jeg mangler hvis jeg evnt skal ha turbo motor? Er motoren i 9000 tverrstillt? så jeg ikke har muligheten for å sette inn 2.3 motor..
Som du sier så har ledningnettet i sugeren din alt du trenger (jeg bruker mitt sugerledningsnett på T16-motoren som ble bygget fra bunn av). Du finner tråden under "prosjekter", men det krever at du melder deg inn i klubben da...men det er de beste pengene du investerer uansett!
EDIT: var litt rask der jeg, motorledningnettet kan brukes, men ledningsnett til apc må legges opp, da dette ikke fins i en suger.
EDIT2: Se der hadde jeg glemt mer, bra Ingvar ordner opp. Bare hør på ham du, da blir alt så meget enklere. Tar litt mer tid før jeg husker alt gitt!
Sist redigert av Andreas N1194 den 02 jun 2008, 16:09, redigert 2 ganger totalt.
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Ny motor i OG 900i
Om du skal bruke det samme ledningsnettet så krever det at man bytter til innsprøytningssystem av samme versjon, eks LH 2.4-->LH 2.4, man bytter da kun styreboks og LMM. I tillegg må det selvsagt legges opp ledningsnett til APC og byttes tenningssystem.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Ny motor i OG 900i
Si at jeg bytter fra B202, med innsprøytning. Altså, 2.0 16V med innsprut. TIL B201 Turbo og innsprut, altså 2.0 8V med turbo, 145hk. Hva må da gjøres med el-nett? Kommer 2.0 8v Turbo med forgasser? Min gamle motor står nå i sju stein, og vurderer å bytte motor til 2.0 8V med turbo.. Går det ganske greit?
SAAB 900i 16V `92 OG
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Ny motor i OG 900i
Dj_Saab skrev:jeg har 9000 aero motor i min 900.. den går fint
Hmm, sikker? Har du 2.3t altså? med balanseaksler og det hele???
Høres merkelig ut for da må du også ha hull i panseret ettersom den motoren er høyere enn de gamle turbomotorene.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Henrik N449
- Overload!!!
- Innlegg: 1943
- Registrert: 10 nov 2004, 01:00
- Sted: Drammen
Re: Ny motor i OG 900i
Har du et bilde av det?Dj_Saab skrev:jeg har 9000 aero motor i min 900.. den går fint
Medlemsnr. N449
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Re: Ny motor i OG 900i
Jeg hadde nok satsa på en T16 motor. T8 har et litt mer grovt bensinsystem som ikke er særlig nøyaktig og som vil bruke mer bensin enn en T16. Men om du skulle ønske så er det jo mulig å sette inn en T8.Vegard_B skrev:Si at jeg bytter fra B202, med innsprøytning. Altså, 2.0 16V med innsprut. TIL B201 Turbo og innsprut, altså 2.0 8V med turbo, 145hk. Hva må da gjøres med el-nett? Kommer 2.0 8v Turbo med forgasser? Min gamle motor står nå i sju stein, og vurderer å bytte motor til 2.0 8V med turbo.. Går det ganske greit?
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Re: Ny motor i OG 900i
Ville nok satset på en T16 med det samme man holder på, er ikke så mye mer jobb når man først skal bytte motor egentlig og den er mye mer stabil i bruk. Mekaniske injectionen på T8 er ikke no særlig å stole på har jeg funnet ut ihvertfall, har skrudd mer på min enn jeg har kjørt det året jeg har hatt min T8 (funnet ut til slutt at alt lå på den mekaniske injectionen og de dysene som er på T8). Å finne deler som funker er også lettere på en T16 bl.a. Og når ledningsnettet ligger der fra før, så er det vel alt du trenger det som Ingvar sier, mye lettere enn å konvertere til en dårligere motor og styre med annet ledningsnett igjen når du først har en 16-ventiler der fra før.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
Re: Ny motor i OG 900i
nei ikkje 2,3... men er 2,0 16v... er ikke det 9000? forrige eiger sa han satt en 9000 aero motor i den...så tenkte det var det jeg...Tor N12 skrev:Hmm, sikker? Har du 2.3t altså? med balanseaksler og det hele???Høres merkelig ut for da må du også ha hull i panseret ettersom den motoren er høyere enn de gamle turbomotorene.Dj_Saab skrev:jeg har 9000 aero motor i min 900.. den går fint
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1742
- Registrert: 28 jul 2007, 12:47
- Medlemsnummer: 1194
- Navn: Andreas E. Andersen
- Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
- Sted: San Francisco
- Kontakt:
Re: Ny motor i OG 900i
Om du har tid så kan du bare slenge opp et bilde av den, da kommer du helt sikkert til å få gode kommentarer og hjelp fra folket her om det er noe du lurer på også. Fin gjeng det her shøDj_Saab skrev:nei ikkje 2,3... men er 2,0 16v... er ikke det 9000? forrige eiger sa han satt en 9000 aero motor i den...så tenkte det var det jeg...Tor N12 skrev:Hmm, sikker? Har du 2.3t altså? med balanseaksler og det hele???Høres merkelig ut for da må du også ha hull i panseret ettersom den motoren er høyere enn de gamle turbomotorene.Dj_Saab skrev:jeg har 9000 aero motor i min 900.. den går fint
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6952
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Ny motor i OG 900i
En italiensk 9000 Aero da?Dj_Saab skrev:nei ikkje 2,3... men er 2,0 16v... er ikke det 9000? forrige eiger sa han satt en 9000 aero motor i den...så tenkte det var det jeg...Tor N12 skrev:Hmm, sikker? Har du 2.3t altså? med balanseaksler og det hele???Høres merkelig ut for da må du også ha hull i panseret ettersom den motoren er høyere enn de gamle turbomotorene.Dj_Saab skrev:jeg har 9000 aero motor i min 900.. den går fint
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero