Ny motor i OG 900i

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Vegard_B
Innlegg: 24
Registrert: 28 okt 2007, 16:38
Sted: Levanger, Nord-Trøndelag

Ny motor i OG 900i

Legg inn av Vegard_B » 22 mai 2008, 16:23

Heisann! Ja, da har motoren i min OG 900i 16v gått.. Topp-pakning har røket og ventil løfterne er utslitt, verksted mente at toppen kan ha slått seg og at det kan være en del ekstra småtteri også.. SÅ istedet for å koste på motoren som har gått 325 000km så har jeg tenkt å bytte motor. Men det jeg lurer på er hvilke motorer er BOLT-ON på min bil? Har GJERNE lyst på Turbo motor denne gang:)
Takker for svar:)

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Ny motor i OG 900i

Legg inn av Eirik N396 » 22 mai 2008, 16:29

Alle motorer fra og900 passer. Alle 8v og 16v turbo. Men husk på at du må ha ledningsnett til innsprøytning og APC-systemet og en del slikt også. Det er derfor best å skaffe en delebil som er komplett. Det er skrevet mye om dette, om du søker burde du finne :)

Vegard_B
Innlegg: 24
Registrert: 28 okt 2007, 16:38
Sted: Levanger, Nord-Trøndelag

Re: Ny motor i OG 900i

Legg inn av Vegard_B » 22 mai 2008, 16:36

okei, da er det bare å begynne å lete etter delebil/motor;) Men, jeg har jo innsprøytning, så slipper ledningsnett for det? hva er det jeg mangler hvis jeg evnt skal ha turbo motor? Er motoren i 9000 tverrstillt? så jeg ikke har muligheten for å sette inn 2.3 motor..
SAAB 900i 16V `92 OG

Brukeravatar
Audun N346
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 447
Registrert: 09 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 346
Navn: Audun
Bil: 9-3 TiD 2002
Sted: Trondheim

Re: Ny motor i OG 900i

Legg inn av Audun N346 » 22 mai 2008, 19:11

9000 motoren er tverrstilt ja, så den går ikke dirkete ned i 900. Det beste er nok som nevnt før å skaffe seg en 900 T16 eller T8 og flytte over motor og ledningsnett, og kanskje girkasse om den er i orden. Det er en del 9000 deler som passer på 900 motoren, men det kommer som oppgraderinger senere :twisted:

EDIT: Kan kanskje flyttes til Saab Teknisk?
Audun, N346
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor) :(
If it aint broke, modify it!

Dj_Saab
Innlegg: 22
Registrert: 01 jun 2008, 23:27
Navn: Øyvind

Re: Ny motor i OG 900i

Legg inn av Dj_Saab » 02 jun 2008, 14:16

jeg har 9000 aero motor i min 900.. den går fint :D

Andreas N1194
Overload!!!
Innlegg: 1742
Registrert: 28 jul 2007, 12:47
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Re: Ny motor i OG 900i

Legg inn av Andreas N1194 » 02 jun 2008, 16:01

Vegard_B skrev:okei, da er det bare å begynne å lete etter delebil/motor;) Men, jeg har jo innsprøytning, så slipper ledningsnett for det? hva er det jeg mangler hvis jeg evnt skal ha turbo motor? Er motoren i 9000 tverrstillt? så jeg ikke har muligheten for å sette inn 2.3 motor..
Jeg har akkurat gjort den jobben du prater om, det er litt jobb, men det blir et kanonbra resultat om du har lyst til det, kommer bare an på hvor mye tid, jobb og penger du legger i det :mrgreen:

Som du sier så har ledningnettet i sugeren din alt du trenger (jeg bruker mitt sugerledningsnett på T16-motoren som ble bygget fra bunn av). Du finner tråden under "prosjekter", men det krever at du melder deg inn i klubben da...men det er de beste pengene du investerer uansett! :D

EDIT: var litt rask der jeg, motorledningnettet kan brukes, men ledningsnett til apc må legges opp, da dette ikke fins i en suger.

EDIT2: Se der hadde jeg glemt mer, bra Ingvar ordner opp. Bare hør på ham du, da blir alt så meget enklere. Tar litt mer tid før jeg husker alt gitt! :reading:
Sist redigert av Andreas N1194 den 02 jun 2008, 16:09, redigert 2 ganger totalt.
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Ny motor i OG 900i

Legg inn av Ingvar N629 » 02 jun 2008, 16:05

Om du skal bruke det samme ledningsnettet så krever det at man bytter til innsprøytningssystem av samme versjon, eks LH 2.4-->LH 2.4, man bytter da kun styreboks og LMM. I tillegg må det selvsagt legges opp ledningsnett til APC og byttes tenningssystem.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Vegard_B
Innlegg: 24
Registrert: 28 okt 2007, 16:38
Sted: Levanger, Nord-Trøndelag

Re: Ny motor i OG 900i

Legg inn av Vegard_B » 02 jun 2008, 17:18

Si at jeg bytter fra B202, med innsprøytning. Altså, 2.0 16V med innsprut. TIL B201 Turbo og innsprut, altså 2.0 8V med turbo, 145hk. Hva må da gjøres med el-nett? Kommer 2.0 8v Turbo med forgasser? Min gamle motor står nå i sju stein, og vurderer å bytte motor til 2.0 8V med turbo.. Går det ganske greit?
SAAB 900i 16V `92 OG

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Ny motor i OG 900i

Legg inn av Tor N12 » 02 jun 2008, 19:12

Dj_Saab skrev:jeg har 9000 aero motor i min 900.. den går fint :D

Hmm, sikker? Har du 2.3t altså? med balanseaksler og det hele???
Høres merkelig ut for da må du også ha hull i panseret ettersom den motoren er høyere enn de gamle turbomotorene.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Re: Ny motor i OG 900i

Legg inn av Henrik N449 » 02 jun 2008, 21:15

Dj_Saab skrev:jeg har 9000 aero motor i min 900.. den går fint :D
Har du et bilde av det?
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Re: Ny motor i OG 900i

Legg inn av Ottar N398 » 02 jun 2008, 21:18

Vegard_B skrev:Si at jeg bytter fra B202, med innsprøytning. Altså, 2.0 16V med innsprut. TIL B201 Turbo og innsprut, altså 2.0 8V med turbo, 145hk. Hva må da gjøres med el-nett? Kommer 2.0 8v Turbo med forgasser? Min gamle motor står nå i sju stein, og vurderer å bytte motor til 2.0 8V med turbo.. Går det ganske greit?
Jeg hadde nok satsa på en T16 motor. T8 har et litt mer grovt bensinsystem som ikke er særlig nøyaktig og som vil bruke mer bensin enn en T16. Men om du skulle ønske så er det jo mulig å sette inn en T8.
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: Ny motor i OG 900i

Legg inn av na_X » 02 jun 2008, 22:12

Ville nok satset på en T16 med det samme man holder på, er ikke så mye mer jobb når man først skal bytte motor egentlig og den er mye mer stabil i bruk. Mekaniske injectionen på T8 er ikke no særlig å stole på har jeg funnet ut ihvertfall, har skrudd mer på min enn jeg har kjørt det året jeg har hatt min T8 (funnet ut til slutt at alt lå på den mekaniske injectionen og de dysene som er på T8). Å finne deler som funker er også lettere på en T16 bl.a. Og når ledningsnettet ligger der fra før, så er det vel alt du trenger det som Ingvar sier, mye lettere enn å konvertere til en dårligere motor og styre med annet ledningsnett igjen når du først har en 16-ventiler der fra før.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Dj_Saab
Innlegg: 22
Registrert: 01 jun 2008, 23:27
Navn: Øyvind

Re: Ny motor i OG 900i

Legg inn av Dj_Saab » 03 jun 2008, 01:10

Tor N12 skrev:
Dj_Saab skrev:jeg har 9000 aero motor i min 900.. den går fint :D
Hmm, sikker? Har du 2.3t altså? med balanseaksler og det hele???Høres merkelig ut for da må du også ha hull i panseret ettersom den motoren er høyere enn de gamle turbomotorene.
nei ikkje 2,3... men er 2,0 16v... er ikke det 9000? forrige eiger sa han satt en 9000 aero motor i den...så tenkte det var det jeg...

Andreas N1194
Overload!!!
Innlegg: 1742
Registrert: 28 jul 2007, 12:47
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Re: Ny motor i OG 900i

Legg inn av Andreas N1194 » 03 jun 2008, 08:15

Dj_Saab skrev:
Tor N12 skrev:
Dj_Saab skrev:jeg har 9000 aero motor i min 900.. den går fint :D
Hmm, sikker? Har du 2.3t altså? med balanseaksler og det hele???Høres merkelig ut for da må du også ha hull i panseret ettersom den motoren er høyere enn de gamle turbomotorene.
nei ikkje 2,3... men er 2,0 16v... er ikke det 9000? forrige eiger sa han satt en 9000 aero motor i den...så tenkte det var det jeg...
Om du har tid så kan du bare slenge opp et bilde av den, da kommer du helt sikkert til å få gode kommentarer og hjelp fra folket her om det er noe du lurer på også. Fin gjeng det her shø 8)
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Ny motor i OG 900i

Legg inn av Paradigm N558 » 03 jun 2008, 08:45

Dj_Saab skrev:
Tor N12 skrev:
Dj_Saab skrev:jeg har 9000 aero motor i min 900.. den går fint :D
Hmm, sikker? Har du 2.3t altså? med balanseaksler og det hele???Høres merkelig ut for da må du også ha hull i panseret ettersom den motoren er høyere enn de gamle turbomotorene.
nei ikkje 2,3... men er 2,0 16v... er ikke det 9000? forrige eiger sa han satt en 9000 aero motor i den...så tenkte det var det jeg...
En italiensk 9000 Aero da? :)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Svar