Side 1 av 2

Ny motor i OG 900i

Lagt inn: 22 mai 2008, 16:23
av Vegard_B
Heisann! Ja, da har motoren i min OG 900i 16v gått.. Topp-pakning har røket og ventil løfterne er utslitt, verksted mente at toppen kan ha slått seg og at det kan være en del ekstra småtteri også.. SÅ istedet for å koste på motoren som har gått 325 000km så har jeg tenkt å bytte motor. Men det jeg lurer på er hvilke motorer er BOLT-ON på min bil? Har GJERNE lyst på Turbo motor denne gang:)
Takker for svar:)

Re: Ny motor i OG 900i

Lagt inn: 22 mai 2008, 16:29
av Eirik N396
Alle motorer fra og900 passer. Alle 8v og 16v turbo. Men husk på at du må ha ledningsnett til innsprøytning og APC-systemet og en del slikt også. Det er derfor best å skaffe en delebil som er komplett. Det er skrevet mye om dette, om du søker burde du finne :)

Re: Ny motor i OG 900i

Lagt inn: 22 mai 2008, 16:36
av Vegard_B
okei, da er det bare å begynne å lete etter delebil/motor;) Men, jeg har jo innsprøytning, så slipper ledningsnett for det? hva er det jeg mangler hvis jeg evnt skal ha turbo motor? Er motoren i 9000 tverrstillt? så jeg ikke har muligheten for å sette inn 2.3 motor..

Re: Ny motor i OG 900i

Lagt inn: 22 mai 2008, 19:11
av Audun N346
9000 motoren er tverrstilt ja, så den går ikke dirkete ned i 900. Det beste er nok som nevnt før å skaffe seg en 900 T16 eller T8 og flytte over motor og ledningsnett, og kanskje girkasse om den er i orden. Det er en del 9000 deler som passer på 900 motoren, men det kommer som oppgraderinger senere :twisted:

EDIT: Kan kanskje flyttes til Saab Teknisk?

Re: Ny motor i OG 900i

Lagt inn: 02 jun 2008, 14:16
av Dj_Saab
jeg har 9000 aero motor i min 900.. den går fint :D

Re: Ny motor i OG 900i

Lagt inn: 02 jun 2008, 16:01
av Andreas N1194
Vegard_B skrev:okei, da er det bare å begynne å lete etter delebil/motor;) Men, jeg har jo innsprøytning, så slipper ledningsnett for det? hva er det jeg mangler hvis jeg evnt skal ha turbo motor? Er motoren i 9000 tverrstillt? så jeg ikke har muligheten for å sette inn 2.3 motor..
Jeg har akkurat gjort den jobben du prater om, det er litt jobb, men det blir et kanonbra resultat om du har lyst til det, kommer bare an på hvor mye tid, jobb og penger du legger i det :mrgreen:

Som du sier så har ledningnettet i sugeren din alt du trenger (jeg bruker mitt sugerledningsnett på T16-motoren som ble bygget fra bunn av). Du finner tråden under "prosjekter", men det krever at du melder deg inn i klubben da...men det er de beste pengene du investerer uansett! :D

EDIT: var litt rask der jeg, motorledningnettet kan brukes, men ledningsnett til apc må legges opp, da dette ikke fins i en suger.

EDIT2: Se der hadde jeg glemt mer, bra Ingvar ordner opp. Bare hør på ham du, da blir alt så meget enklere. Tar litt mer tid før jeg husker alt gitt! :reading:

Re: Ny motor i OG 900i

Lagt inn: 02 jun 2008, 16:05
av Ingvar N629
Om du skal bruke det samme ledningsnettet så krever det at man bytter til innsprøytningssystem av samme versjon, eks LH 2.4-->LH 2.4, man bytter da kun styreboks og LMM. I tillegg må det selvsagt legges opp ledningsnett til APC og byttes tenningssystem.

Re: Ny motor i OG 900i

Lagt inn: 02 jun 2008, 17:18
av Vegard_B
Si at jeg bytter fra B202, med innsprøytning. Altså, 2.0 16V med innsprut. TIL B201 Turbo og innsprut, altså 2.0 8V med turbo, 145hk. Hva må da gjøres med el-nett? Kommer 2.0 8v Turbo med forgasser? Min gamle motor står nå i sju stein, og vurderer å bytte motor til 2.0 8V med turbo.. Går det ganske greit?

Re: Ny motor i OG 900i

Lagt inn: 02 jun 2008, 19:12
av Tor N12
Dj_Saab skrev:jeg har 9000 aero motor i min 900.. den går fint :D

Hmm, sikker? Har du 2.3t altså? med balanseaksler og det hele???
Høres merkelig ut for da må du også ha hull i panseret ettersom den motoren er høyere enn de gamle turbomotorene.

Re: Ny motor i OG 900i

Lagt inn: 02 jun 2008, 21:15
av Henrik N449
Dj_Saab skrev:jeg har 9000 aero motor i min 900.. den går fint :D
Har du et bilde av det?

Re: Ny motor i OG 900i

Lagt inn: 02 jun 2008, 21:18
av Ottar N398
Vegard_B skrev:Si at jeg bytter fra B202, med innsprøytning. Altså, 2.0 16V med innsprut. TIL B201 Turbo og innsprut, altså 2.0 8V med turbo, 145hk. Hva må da gjøres med el-nett? Kommer 2.0 8v Turbo med forgasser? Min gamle motor står nå i sju stein, og vurderer å bytte motor til 2.0 8V med turbo.. Går det ganske greit?
Jeg hadde nok satsa på en T16 motor. T8 har et litt mer grovt bensinsystem som ikke er særlig nøyaktig og som vil bruke mer bensin enn en T16. Men om du skulle ønske så er det jo mulig å sette inn en T8.

Re: Ny motor i OG 900i

Lagt inn: 02 jun 2008, 22:12
av na_X
Ville nok satset på en T16 med det samme man holder på, er ikke så mye mer jobb når man først skal bytte motor egentlig og den er mye mer stabil i bruk. Mekaniske injectionen på T8 er ikke no særlig å stole på har jeg funnet ut ihvertfall, har skrudd mer på min enn jeg har kjørt det året jeg har hatt min T8 (funnet ut til slutt at alt lå på den mekaniske injectionen og de dysene som er på T8). Å finne deler som funker er også lettere på en T16 bl.a. Og når ledningsnettet ligger der fra før, så er det vel alt du trenger det som Ingvar sier, mye lettere enn å konvertere til en dårligere motor og styre med annet ledningsnett igjen når du først har en 16-ventiler der fra før.

Re: Ny motor i OG 900i

Lagt inn: 03 jun 2008, 01:10
av Dj_Saab
Tor N12 skrev:
Dj_Saab skrev:jeg har 9000 aero motor i min 900.. den går fint :D
Hmm, sikker? Har du 2.3t altså? med balanseaksler og det hele???Høres merkelig ut for da må du også ha hull i panseret ettersom den motoren er høyere enn de gamle turbomotorene.
nei ikkje 2,3... men er 2,0 16v... er ikke det 9000? forrige eiger sa han satt en 9000 aero motor i den...så tenkte det var det jeg...

Re: Ny motor i OG 900i

Lagt inn: 03 jun 2008, 08:15
av Andreas N1194
Dj_Saab skrev:
Tor N12 skrev:
Dj_Saab skrev:jeg har 9000 aero motor i min 900.. den går fint :D
Hmm, sikker? Har du 2.3t altså? med balanseaksler og det hele???Høres merkelig ut for da må du også ha hull i panseret ettersom den motoren er høyere enn de gamle turbomotorene.
nei ikkje 2,3... men er 2,0 16v... er ikke det 9000? forrige eiger sa han satt en 9000 aero motor i den...så tenkte det var det jeg...
Om du har tid så kan du bare slenge opp et bilde av den, da kommer du helt sikkert til å få gode kommentarer og hjelp fra folket her om det er noe du lurer på også. Fin gjeng det her shø 8)

Re: Ny motor i OG 900i

Lagt inn: 03 jun 2008, 08:45
av Paradigm N558
Dj_Saab skrev:
Tor N12 skrev:
Dj_Saab skrev:jeg har 9000 aero motor i min 900.. den går fint :D
Hmm, sikker? Har du 2.3t altså? med balanseaksler og det hele???Høres merkelig ut for da må du også ha hull i panseret ettersom den motoren er høyere enn de gamle turbomotorene.
nei ikkje 2,3... men er 2,0 16v... er ikke det 9000? forrige eiger sa han satt en 9000 aero motor i den...så tenkte det var det jeg...
En italiensk 9000 Aero da? :)