Feil på bensinmåler og temperaturmåler!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Cigaro
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Bil: Saab 9000i 87 Mod

Feil på bensinmåler og temperaturmåler!

Legg inn av Cigaro » 08 jun 2008, 17:15

Min saab begynner å nå slutten nå virker det som.
9000i 87 mod, gått 290000km.
Har hatt en rekke feil på saaben i det siste. Den siste feilen som dukket opp, kom plutselig igår.
Bensinmåleren og temperaturmåleren i dashen har gått helt amok.
Jeg hadde ca 10 liter bensin igjen, og bensinlampa begynte å lyse. Men så steig plutseli bensinmåleren til 50 liter, allt etter som om det er oppåver eller nedåver bakke. Det samme med temperaturmåleren.
Slik så det da ut etter at jeg hadde kjørt en stund. Bensinlampa lyser, men det står at jeg har over 20 liter bensin, samt at motoren er varm, men det viser at den er kald. Har foreløbig gått åver sikringene, ingen feil der.
Noen forlag til hvordan jeg kan feilsøke slik at jeg finner ut feilen?

Bilde

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Re: Feil på bensinmåler og temperaturmåler!

Legg inn av Trond N47 » 08 jun 2008, 18:17

Jeg tipper det er noe med selve instrumentet eller kontakten til det. Hvis du starter med å ta av dashbord-toppen og kople fra begge kontaktene til høyre bak instrumentene, så kan problemet bli borte. Hvis ikke kan du skru ut instrumentene med 2 skruer i overkant, kole fra alle ledninger og pass på at de to gummiputene i underkant ikke faller ned. Litt kronglete å få vridd opp instrumentene, men det går.

Bak på instrumentene er det kretskort med en del skruer. Start med å stramme til alle skruene litt for å få bedre kontakt. Alle instrumenter går tilbake i en felles minusledning og her ligger trolig feilen når flere ting svikter samtidig. 290' km er ingen kjørelengde å snakke om på en 9k ;)
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Cigaro
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Bil: Saab 9000i 87 Mod

Re: Feil på bensinmåler og temperaturmåler!

Legg inn av Cigaro » 08 jun 2008, 19:02

For vel ta å skru opp dashbrodet imorgen å sjekke da:)
Er det noe annet som kan være feil, enn dårlig kontakt da?

Er jo forskjeller på 30 liter i nedover og oppoverbakke, det er jo litt rart :shock:

Svar