Bilen er en Ng 900,95''. Som nevnt over så prøver jeg å bytte drivakseler selv. Dette fordi de ytre knutene er kjørt istykker.
Har et par friske komplette aksler liggende, så tenkte å bytte over til dem.
Men underveis i kveld støtet jeg på noen problemer.
Jeg fikk ikke av bærearmen ifra fjærbeinet. Det er her man skal bruke en form for avdrager, men den har jeg ikke. Forstår heller ikke hvordan den avdrageren ser ut. Noen som kan vise meg hvordan den avdrageren ser ut? Eller er det noe triks på hvordan gjøre det uten avdrager?
Ellers klarte jeg å få løs akselen på en annen måte. Jeg tok av bærearmen ifra traversen, men det er vel ikke sånn det skal gjøres!
Etter det, støtet jeg på nok et problem. Hvordan få ut drivakselen (V.F) ifra kassa? Den virket som satt helt fast? Er det bare å nappe den rett ut ifra kassa? Kjentes ikke helt sånn ut....
Håper noen kan hjelpe meg litt på vei......
Takk
Prøver å bytte drivaksler på Ng 900.
Moderator: Moderatorer
- Kjell N1179
- 1,5 bar
- Innlegg: 472
- Registrert: 08 okt 2007, 21:35
- Medlemsnummer: N1179
- Navn: Kjell Gullerud
- Bil: 9-3 Viggen og 9-3SS
- Sted: Sande
Prøver å bytte drivaksler på Ng 900.
Saab 9-3 Viggen
Saab 9-5.
Saab 93 SS
Tidligre biler
Ng900 Se Turbo, 95'' X
Saab 9-5.
Saab 93 SS
Tidligre biler
Ng900 Se Turbo, 95'' X
- Aleks-ander_N948
- MAX BOOST
- Innlegg: 2038
- Registrert: 18 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N948
- Navn: Aleksander
Re: Prøver å bytte drivaksler på Ng 900.
For og få ut akselen fra fjærbeinet kan du bruke en tærs ja, går fint med en passelig stor klotærs med to armer
På min så satt dei ikkje so godt fast so det gikk fint med noen kakk med hammer, med noe mykt i mellom selføgelig
På min så satt dei ikkje so godt fast so det gikk fint med noen kakk med hammer, med noe mykt i mellom selføgelig
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Re: Prøver å bytte drivaksler på Ng 900.
Rå muskelkraft er nok det eneste som hjelper når det gjelder de forbanna bærearma... Bare finn en hammer eller ei lita slegg og slå. Så slipper den nok etter hvert. PS: Det høres verre ut enn det er
Nå er det riktig nok ei stund siden jeg hadde dette fra hverandre, men mener det er et triks og skru av det støttestaget som går over til bærearmen for å kunne bende bærearmen ned slik at du kan løfte fjærbeinet ut. Kanskje litt klønete forklart, men tanken er god
Når det gjelder drivakslene så sitter vel disse med låseringer? Mener å ha sett det en gang etter at jeg var litt vel kreativ i mitt forsøk på og få av fjerbenet ved hjelp av løftebukk! Anbefales IKKE! Fjærbein, lager, drivaksel, låseringer og vise verca kom flyvende i en voldsom fart
Nå er det riktig nok ei stund siden jeg hadde dette fra hverandre, men mener det er et triks og skru av det støttestaget som går over til bærearmen for å kunne bende bærearmen ned slik at du kan løfte fjærbeinet ut. Kanskje litt klønete forklart, men tanken er god
Når det gjelder drivakslene så sitter vel disse med låseringer? Mener å ha sett det en gang etter at jeg var litt vel kreativ i mitt forsøk på og få av fjerbenet ved hjelp av løftebukk! Anbefales IKKE! Fjærbein, lager, drivaksel, låseringer og vise verca kom flyvende i en voldsom fart
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
Re: Prøver å bytte drivaksler på Ng 900.
Drivaxeln sitter med låsringar, bara att ta i å nappa di ut!
Mvh
Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!
- Kjell N1179
- 1,5 bar
- Innlegg: 472
- Registrert: 08 okt 2007, 21:35
- Medlemsnummer: N1179
- Navn: Kjell Gullerud
- Bil: 9-3 Viggen og 9-3SS
- Sted: Sande
Re: Prøver å bytte drivaksler på Ng 900.
Ja, jeg vet at det er låseringer i endene på drivakslene. Men jeg turte ikke å dra så hardt i dem. Følte at jeg klarte å nappe i akselene, men kjentes ut som at den indre knuta satt igjen.... Men dere mener at det er bare å dra det ifra hverandre? Fordel å nappe rett ut da? Da skal jeg gi det et nytt forsøk i kveld.....
Takk takk
Takk takk
Saab 9-3 Viggen
Saab 9-5.
Saab 93 SS
Tidligre biler
Ng900 Se Turbo, 95'' X
Saab 9-5.
Saab 93 SS
Tidligre biler
Ng900 Se Turbo, 95'' X
- Kjell N1179
- 1,5 bar
- Innlegg: 472
- Registrert: 08 okt 2007, 21:35
- Medlemsnummer: N1179
- Navn: Kjell Gullerud
- Bil: 9-3 Viggen og 9-3SS
- Sted: Sande
Re: Prøver å bytte drivaksler på Ng 900.
Da var den ene drivakselen byttet. Måtte bare ta i litt mer! Da jeg tok ut drivakslingen kom det ganske mye olje ut. Jeg må etterfylle girolje etter jeg har byttet begge akslene?
Ellers takk for svar
Ellers takk for svar
Saab 9-3 Viggen
Saab 9-5.
Saab 93 SS
Tidligre biler
Ng900 Se Turbo, 95'' X
Saab 9-5.
Saab 93 SS
Tidligre biler
Ng900 Se Turbo, 95'' X