Mistet oljetrykk Saab 9-5 2,3t 99-modell
Lagt inn: 11 jun 2008, 14:36
Hallo dere, kjempeflott forum.
Sliter litt med saaben min, historie som følger:
Kjøpte denne rett før hjul, ei pen stasjonsvogn med 125000 km på klokka. Til info var serviceheftet ikke fulgt utover 86000km. siden den ikke ble brukt så mye grunnet utstrakt reisevirksomhet, skiftet jeg helle ikke olje før for ca 3uker siden. Før jeg skiftet olje gikk den etter min mening som ei klokke. Jeg reiste på saab og fikk tak i olje og filter. Det jeg stusset litt på der og da var at jeg fikk anbefalt 5-30 olje, noe som jeg i første øyeblikk mente selv var for tynn. Men allikevel, det var dette de brukte mest, så jeg kjøpte den. Fikk også tak i noe Omega+ rens som jeg kjørte gjennom den gamle oljen før jeg skiftet. Dette gikk jo såre vel og tenkte ikke noe mer på det. Registrerte ved ett tidspunkt at jeg hadde noe veldig lav ventilbank som etter hvert ga seg. Forrige helg skulle jeg kjøre fra kr.sand til Oslo og det er da problemene inntreffer. Kommer ca til Larvik da jeg registrerer at ventiltikkingen har økt i intensitet. Bestemmer meg likevel for å fortsette til Oslo. kommer til Asker og skal til å gire fra fjerde til femte, turtallet går da nødvendigvis ned til tomgang og oljelampen begynner og lyse. Får litt panikk og legger derfor foten på gasspedalen igjen og ruser den opp til 2- 2500. Da går oljelampen bort. Men jeg stopper på nærmeste bensinstasjon. Der lar jeg bilen stå. Sjekker naturligvis oljenivå og lekkasjer, men det er intet å finne. Bilen står der til neste dag, og jeg holder bortimot igjen både øyne og ører og starter bilne igjen. Da er ventiltikkingen helt borte og motoren summer som en katt. oljetrykkslampen er også slukket. Jeg bestemmer meg for å kjøre hjem igjen, og merker at ventiltikkingen øker jo nærmere jeg kommer Kristiansand. KOmmer meg hjem uten at oljetrykkslampen lyser igjen.
Har jeg rett og slett for tynn olje? Eller er det andre faktorer som oil sludge, andre ting som spiller inn? Den er oppdatert med riktig type veivhusventilasjon, og jeg kjører vanligvis vakkert. Kjørte ca 120 mil på den gamle oljen uten noe problem, for det meste langkjøring.
Tips mottas med takk.
Sliter litt med saaben min, historie som følger:
Kjøpte denne rett før hjul, ei pen stasjonsvogn med 125000 km på klokka. Til info var serviceheftet ikke fulgt utover 86000km. siden den ikke ble brukt så mye grunnet utstrakt reisevirksomhet, skiftet jeg helle ikke olje før for ca 3uker siden. Før jeg skiftet olje gikk den etter min mening som ei klokke. Jeg reiste på saab og fikk tak i olje og filter. Det jeg stusset litt på der og da var at jeg fikk anbefalt 5-30 olje, noe som jeg i første øyeblikk mente selv var for tynn. Men allikevel, det var dette de brukte mest, så jeg kjøpte den. Fikk også tak i noe Omega+ rens som jeg kjørte gjennom den gamle oljen før jeg skiftet. Dette gikk jo såre vel og tenkte ikke noe mer på det. Registrerte ved ett tidspunkt at jeg hadde noe veldig lav ventilbank som etter hvert ga seg. Forrige helg skulle jeg kjøre fra kr.sand til Oslo og det er da problemene inntreffer. Kommer ca til Larvik da jeg registrerer at ventiltikkingen har økt i intensitet. Bestemmer meg likevel for å fortsette til Oslo. kommer til Asker og skal til å gire fra fjerde til femte, turtallet går da nødvendigvis ned til tomgang og oljelampen begynner og lyse. Får litt panikk og legger derfor foten på gasspedalen igjen og ruser den opp til 2- 2500. Da går oljelampen bort. Men jeg stopper på nærmeste bensinstasjon. Der lar jeg bilen stå. Sjekker naturligvis oljenivå og lekkasjer, men det er intet å finne. Bilen står der til neste dag, og jeg holder bortimot igjen både øyne og ører og starter bilne igjen. Da er ventiltikkingen helt borte og motoren summer som en katt. oljetrykkslampen er også slukket. Jeg bestemmer meg for å kjøre hjem igjen, og merker at ventiltikkingen øker jo nærmere jeg kommer Kristiansand. KOmmer meg hjem uten at oljetrykkslampen lyser igjen.
Har jeg rett og slett for tynn olje? Eller er det andre faktorer som oil sludge, andre ting som spiller inn? Den er oppdatert med riktig type veivhusventilasjon, og jeg kjører vanligvis vakkert. Kjørte ca 120 mil på den gamle oljen uten noe problem, for det meste langkjøring.
Tips mottas med takk.