Saab 900 Turbo - forsikring

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Saab 900 Turbo - forsikring

Legg inn av Rambraut N1491 » 16 jun 2008, 14:59

Hva er forsikringen på en slik bil for en 18åring?

Er snakk om en Saab 900 Turbo (kanskje intercooler) noen og 80 modell :-)


Kom gjerne med andre tips til en saab turbo bil som førstebil, maks pris foreløbig er 14.000,- NOK.


- martin
Sist redigert av Rambraut N1491 den 16 jun 2008, 21:49, redigert 1 gang totalt.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Saab 900 - bytte motor

Legg inn av Paradigm N558 » 16 jun 2008, 15:03

Om det er en 16v du går over til må du bytte dynamo og servopumpe og.
Ledningsnettet er bare å flytte over, det er mye lettere.
Motoren vil vel gå rett neddi ja.
Girkassen sitter godt fast med blokka egentlig, så ser ikke noe grunn til å sku den av motoren og flytte over.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Saab 900 - bytte motor

Legg inn av Rambraut N1491 » 16 jun 2008, 15:06

Ok, men det skal ikke bli noe problem, fant en komplett Turbo Intercooler til delebil, så det årdner seg sikkert.

Men er det noen som vet om en ganske strøken 900 til ca 10-14.000,- så skrik ut!
Farge har vel egentlig ikke så veldig mye og si, men hvit er ikke en favoritt.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: Saab 900 - bytte motor

Legg inn av na_X » 16 jun 2008, 15:11

Mulig at driv-verket må gjøres noe med, da man har de store og små klokkene på girkassen (dette kom ca. i 87) så donor-bil er det jo kjekt å ha (billig fra Sverige :P). Ledningsnettet er forskjellig fra 8V og 16V, men ellers likt (trenger bare til APC-systemet som er eksternt).
Selv så gikk jeg fra en 85-modell gæsser til en 92-modell 16V LTT her, og betaler bare 400,- mer i året på forsikring. Så sjekk med forskjellige forsikrings-selskaper du, det kan lønne seg! Så går du like greit for en 900 turbo 16V som er 88 eller nyere med en gang, da får du den nye bolt-sirkelen med en gang og 16V er en mye mer stabil motor enn 8V. :)
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Saab 900 - bytte motor

Legg inn av Eirik N396 » 16 jun 2008, 15:13

Paradigm N558 skrev:Om det er en 16v du går over til må du bytte dynamo og servopumpe og.
Ledningsnettet er bare å flytte over, det er mye lettere.
Motoren vil vel gå rett neddi ja.
Girkassen sitter godt fast med blokka egentlig, så ser ikke noe grunn til å sku den av motoren og flytte over.
Du trenger å skifte ledningsnett til innsprøytningen, og montere ledningsnett for APC-systemet.
Girkassen henger under motoren, så om du kjøper delebil har du jo den også. Det er bare å skifte om du vil, alle passer om hverandre, men det finnes ulike utvekslinger på disse.. Drivverket er ikke forskjellig på biler med og uten turbo, men det finnes skiller ut fra årsmodell, når det gjelder størrelse på medbringere.

Motor passer rett oppi, men om du går fra 8v til 16v må du sørge for å få med deg motorfestet på høyresida (i fartsretningen) da dette skiller.

Det er vel ikke strengt tatt nødvendig å bytte dynamo(?) men servopumpa må skiftes som paradigm sier. Begge disse sitter jo uansett på motoren, så om du får tak i komplett motor (eller enda bedre - komplett delebil) følger jo disse med uansett.

Regner med du er klar over at motorbyttet må godkjennes om det skal være lovlig ;) Men om jeg var deg ville jeg sjekket flere forsikringsselskaper, da jeg tror det skal være mulig å finne billigere forsikring enn som så!

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Saab 900 - bytte motor

Legg inn av Rambraut N1491 » 16 jun 2008, 15:15

Okei, men det skal da ikke bli noe problem med donorbil :-)

Nå spørs det jo hvor gammel du er ang. det med forsikringen.

Men selvsagt så skal jeg undersøke til forskjellige forsikringsselskaper angående forsikring osv, men kan bruke maks 15k på bilen, har ca 28000,- å gå på tilsammen når det kommer til bil og forsikring.

Delebilen vil bli kjøpt i ettertid.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Saab 900 - bytte motor

Legg inn av Rambraut N1491 » 16 jun 2008, 15:18

Eirik N396 skrev: Du trenger å skifte ledningsnett til innsprøytningen, og montere ledningsnett for APC-systemet.
Girkassen henger under motoren, så om du kjøper delebil har du jo den også. Det er bare å skifte om du vil, alle passer om hverandre, men det finnes ulike utvekslinger på disse.. Drivverket er ikke forskjellig på biler med og uten turbo, men det finnes skiller ut fra årsmodell, når det gjelder størrelse på medbringere.

Motor passer rett oppi, men om du går fra 8v til 16v må du sørge for å få med deg motorfestet på høyresida (i fartsretningen) da dette skiller.

Det er vel ikke strengt tatt nødvendig å bytte dynamo(?) men servopumpa må skiftes som paradigm sier. Begge disse sitter jo uansett på motoren, så om du får tak i komplett motor (eller enda bedre - komplett delebil) følger jo disse med uansett.

Regner med du er klar over at motorbyttet må godkjennes om det skal være lovlig ;) Men om jeg var deg ville jeg sjekket flere forsikringsselskaper, da jeg tror det skal være mulig å finne billigere forsikring enn som så!
Takk for et veldig utfyllende svar :-)

Det er snakk om en komplett delebil her ja, så deler skal det ikke stå på.


Selvsagt er jeg klar over at det er ulovlig, men den vil bli godkjent med det samme jeg har nok penger til og betale forsikringen på bilen med turbo.

Begynner og jobbe til høsten så det skal gå fort og få samlet penger.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Larisss
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 700
Registrert: 13 feb 2007, 23:27
Medlemsnummer: N996
Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
Sted: Nordland (Br.sund)

Re: Saab 900 - bytte motor

Legg inn av Larisss » 16 jun 2008, 19:10

Hør med andre forsikringsselskaper du, min SAAB 9000 Turbo 85mod kom på under 5000kr i året, da jeg var 18år. Tror jeg betalte 450kr +- i mnd. men det er Terra forsikringselskap da.
Saab 9-5 Aero, 2001mod

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Saab 900 - bytte motor

Legg inn av Ingvar N629 » 16 jun 2008, 19:20

rambraut skrev: Selvsagt er jeg klar over at det er ulovlig, men den vil bli godkjent med det samme jeg har nok penger til og betale forsikringen på bilen med turbo.
Unnskyld meg, men det der må vel være den teiteste måten å spare penger på jeg har hørt om! Om du havner i en ulykke så risikerer du regress, det vil si at forsikringsselskapet kan nekte utbetaling og kreve deg for utbetaling de har hatt til motparten! Tenk om både du og motparten blir uføre i en ulykke, da står du der med milliongjeld og uten erstatning for egen skade!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Saab 900 - bytte motor

Legg inn av Rambraut N1491 » 16 jun 2008, 21:15

Ingvar N629 skrev:
rambraut skrev: Selvsagt er jeg klar over at det er ulovlig, men den vil bli godkjent med det samme jeg har nok penger til og betale forsikringen på bilen med turbo.
Unnskyld meg, men det der må vel være den teiteste måten å spare penger på jeg har hørt om! Om du havner i en ulykke så risikerer du regress, det vil si at forsikringsselskapet kan nekte utbetaling og kreve deg for utbetaling de har hatt til motparten! Tenk om både du og motparten blir uføre i en ulykke, da står du der med milliongjeld og uten erstatning for egen skade!
Ja, dette er noe jeg har tenkt på. Hvis det skulle skje noe så er det mitt ansvar, ferdig med den saken.

Men nå skal jeg uansett undersøke med en hel del flere forsikringsselskaper ang. priser så får vi se. Mulig jeg skaffer en
Saab 900 Turbo for og ha til åkerbil også. Fant en komplett bil til 2.500 :-)

But still, hold dere on-topic da folkens!


Dere kan også komme med andre forslag til en Saab turbobil som førstebil, men husk, makspris er foreløpig 14.000,- NOK.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Morten N88
Overload!!!
Innlegg: 1263
Registrert: 29 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N 88
Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
Sted: Levanger

Re: Saab 900 - bytte motor

Legg inn av Morten N88 » 16 jun 2008, 21:24

Ang forsikring da, da jeg ble 18 kjøpte jeg en 900Turbo, en 82mod. Hadde delkasko, betalte 6600 inkl ungdomstillegg hos Gjensidige. Fikk 20% startbonus siden jeg var familiemedlem i NAF..

Har sikkert gått opp på 10 år, men verdt å sjekke ut :) Fikk tilbake ungdomstillegget etterpå også, det var jo greit.. :D
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Saab 900 - bytte motor

Legg inn av Rambraut N1491 » 16 jun 2008, 21:47

Morten N88 skrev:Ang forsikring da, da jeg ble 18 kjøpte jeg en 900Turbo, en 82mod. Hadde delkasko, betalte 6600 inkl ungdomstillegg hos Gjensidige. Fikk 20% startbonus siden jeg var familiemedlem i NAF..

Har sikkert gått opp på 10 år, men verdt å sjekke ut :) Fikk tilbake ungdomstillegget etterpå også, det var jo greit.. :D
Det var billigt :D

Men skal ta noen telefoner rett før jeg går for et eventuelt kjøp :)
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: Saab 900 Turbo - forsikring

Legg inn av na_X » 16 jun 2008, 22:16

Her betaler jeg vel 4200,- ca. (hvis jeg ikke tar helt feil) med 50% bonus inkl. reise og innbo-forsikring (total-kunde kan lønne seg). Men det blir jo billigere den dagen man fyller 23 eller 24 også da, avhengig av forsikrings-selskap. Har du noen i familen som har full bonus så ville jeg satt bilen på en av de istedet for å komme unna det rimeligere når man skal ha bil med turbo, men kommer man i kontakt med et ok forsikrings-selskap så er saab veldig billig å forsikre.

Når det kommer til bil igjen, så som jeg sa tidligere, vil anbefale deg å skaffe en 88 eller nyere med en gang som har 16 ventiler og turbo når det gjelder OG900, hvis du ikke gjør det så finner du ut at du vil ha det senere og det blir mye styr og jobb senere med å få byggd om. 8 ventiler og mekanisk innsprøytning med kombinasjon turbo er noe jeg skal holde meg langt unna så fort jeg får igang min hvite ihvertfall..
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Saab 900 Turbo - forsikring

Legg inn av Rambraut N1491 » 16 jun 2008, 22:42

Okei, skal se meg etter noen 88 modeller :)

Hvis det er noen her som skal selge til en rimelig penge ta kontakt, jeg har listet opp 14.000 som maks pris, men den er tøyelig til en viss grad :)
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Larisss
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 700
Registrert: 13 feb 2007, 23:27
Medlemsnummer: N996
Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
Sted: Nordland (Br.sund)

Re: Saab 900 Turbo - forsikring

Legg inn av Larisss » 16 jun 2008, 22:46

Hvorfor ikke kjøpe SAAB 9000T? :P
Saab 9-5 Aero, 2001mod

Svar