Saab 900 Turbo - forsikring
Moderator: Moderatorer
- Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Saab 900 Turbo - forsikring
Hva er forsikringen på en slik bil for en 18åring?
Er snakk om en Saab 900 Turbo (kanskje intercooler) noen og 80 modell
Kom gjerne med andre tips til en saab turbo bil som førstebil, maks pris foreløbig er 14.000,- NOK.
- martin
Er snakk om en Saab 900 Turbo (kanskje intercooler) noen og 80 modell
Kom gjerne med andre tips til en saab turbo bil som førstebil, maks pris foreløbig er 14.000,- NOK.
- martin
Sist redigert av Rambraut N1491 den 16 jun 2008, 21:49, redigert 1 gang totalt.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
2007 BMW 525da LCI
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6952
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Saab 900 - bytte motor
Om det er en 16v du går over til må du bytte dynamo og servopumpe og.
Ledningsnettet er bare å flytte over, det er mye lettere.
Motoren vil vel gå rett neddi ja.
Girkassen sitter godt fast med blokka egentlig, så ser ikke noe grunn til å sku den av motoren og flytte over.
Ledningsnettet er bare å flytte over, det er mye lettere.
Motoren vil vel gå rett neddi ja.
Girkassen sitter godt fast med blokka egentlig, så ser ikke noe grunn til å sku den av motoren og flytte over.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Re: Saab 900 - bytte motor
Ok, men det skal ikke bli noe problem, fant en komplett Turbo Intercooler til delebil, så det årdner seg sikkert.
Men er det noen som vet om en ganske strøken 900 til ca 10-14.000,- så skrik ut!
Farge har vel egentlig ikke så veldig mye og si, men hvit er ikke en favoritt.
Men er det noen som vet om en ganske strøken 900 til ca 10-14.000,- så skrik ut!
Farge har vel egentlig ikke så veldig mye og si, men hvit er ikke en favoritt.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
2007 BMW 525da LCI
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Re: Saab 900 - bytte motor
Mulig at driv-verket må gjøres noe med, da man har de store og små klokkene på girkassen (dette kom ca. i 87) så donor-bil er det jo kjekt å ha (billig fra Sverige ). Ledningsnettet er forskjellig fra 8V og 16V, men ellers likt (trenger bare til APC-systemet som er eksternt).
Selv så gikk jeg fra en 85-modell gæsser til en 92-modell 16V LTT her, og betaler bare 400,- mer i året på forsikring. Så sjekk med forskjellige forsikrings-selskaper du, det kan lønne seg! Så går du like greit for en 900 turbo 16V som er 88 eller nyere med en gang, da får du den nye bolt-sirkelen med en gang og 16V er en mye mer stabil motor enn 8V.
Selv så gikk jeg fra en 85-modell gæsser til en 92-modell 16V LTT her, og betaler bare 400,- mer i året på forsikring. Så sjekk med forskjellige forsikrings-selskaper du, det kan lønne seg! Så går du like greit for en 900 turbo 16V som er 88 eller nyere med en gang, da får du den nye bolt-sirkelen med en gang og 16V er en mye mer stabil motor enn 8V.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: Saab 900 - bytte motor
Du trenger å skifte ledningsnett til innsprøytningen, og montere ledningsnett for APC-systemet.Paradigm N558 skrev:Om det er en 16v du går over til må du bytte dynamo og servopumpe og.
Ledningsnettet er bare å flytte over, det er mye lettere.
Motoren vil vel gå rett neddi ja.
Girkassen sitter godt fast med blokka egentlig, så ser ikke noe grunn til å sku den av motoren og flytte over.
Girkassen henger under motoren, så om du kjøper delebil har du jo den også. Det er bare å skifte om du vil, alle passer om hverandre, men det finnes ulike utvekslinger på disse.. Drivverket er ikke forskjellig på biler med og uten turbo, men det finnes skiller ut fra årsmodell, når det gjelder størrelse på medbringere.
Motor passer rett oppi, men om du går fra 8v til 16v må du sørge for å få med deg motorfestet på høyresida (i fartsretningen) da dette skiller.
Det er vel ikke strengt tatt nødvendig å bytte dynamo(?) men servopumpa må skiftes som paradigm sier. Begge disse sitter jo uansett på motoren, så om du får tak i komplett motor (eller enda bedre - komplett delebil) følger jo disse med uansett.
Regner med du er klar over at motorbyttet må godkjennes om det skal være lovlig Men om jeg var deg ville jeg sjekket flere forsikringsselskaper, da jeg tror det skal være mulig å finne billigere forsikring enn som så!
- Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Re: Saab 900 - bytte motor
Okei, men det skal da ikke bli noe problem med donorbil
Nå spørs det jo hvor gammel du er ang. det med forsikringen.
Men selvsagt så skal jeg undersøke til forskjellige forsikringsselskaper angående forsikring osv, men kan bruke maks 15k på bilen, har ca 28000,- å gå på tilsammen når det kommer til bil og forsikring.
Delebilen vil bli kjøpt i ettertid.
Nå spørs det jo hvor gammel du er ang. det med forsikringen.
Men selvsagt så skal jeg undersøke til forskjellige forsikringsselskaper angående forsikring osv, men kan bruke maks 15k på bilen, har ca 28000,- å gå på tilsammen når det kommer til bil og forsikring.
Delebilen vil bli kjøpt i ettertid.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
2007 BMW 525da LCI
- Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Re: Saab 900 - bytte motor
Takk for et veldig utfyllende svarEirik N396 skrev: Du trenger å skifte ledningsnett til innsprøytningen, og montere ledningsnett for APC-systemet.
Girkassen henger under motoren, så om du kjøper delebil har du jo den også. Det er bare å skifte om du vil, alle passer om hverandre, men det finnes ulike utvekslinger på disse.. Drivverket er ikke forskjellig på biler med og uten turbo, men det finnes skiller ut fra årsmodell, når det gjelder størrelse på medbringere.
Motor passer rett oppi, men om du går fra 8v til 16v må du sørge for å få med deg motorfestet på høyresida (i fartsretningen) da dette skiller.
Det er vel ikke strengt tatt nødvendig å bytte dynamo(?) men servopumpa må skiftes som paradigm sier. Begge disse sitter jo uansett på motoren, så om du får tak i komplett motor (eller enda bedre - komplett delebil) følger jo disse med uansett.
Regner med du er klar over at motorbyttet må godkjennes om det skal være lovlig Men om jeg var deg ville jeg sjekket flere forsikringsselskaper, da jeg tror det skal være mulig å finne billigere forsikring enn som så!
Det er snakk om en komplett delebil her ja, så deler skal det ikke stå på.
Selvsagt er jeg klar over at det er ulovlig, men den vil bli godkjent med det samme jeg har nok penger til og betale forsikringen på bilen med turbo.
Begynner og jobbe til høsten så det skal gå fort og få samlet penger.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
2007 BMW 525da LCI
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 700
- Registrert: 13 feb 2007, 23:27
- Medlemsnummer: N996
- Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
- Sted: Nordland (Br.sund)
Re: Saab 900 - bytte motor
Hør med andre forsikringsselskaper du, min SAAB 9000 Turbo 85mod kom på under 5000kr i året, da jeg var 18år. Tror jeg betalte 450kr +- i mnd. men det er Terra forsikringselskap da.
Saab 9-5 Aero, 2001mod
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Saab 900 - bytte motor
Unnskyld meg, men det der må vel være den teiteste måten å spare penger på jeg har hørt om! Om du havner i en ulykke så risikerer du regress, det vil si at forsikringsselskapet kan nekte utbetaling og kreve deg for utbetaling de har hatt til motparten! Tenk om både du og motparten blir uføre i en ulykke, da står du der med milliongjeld og uten erstatning for egen skade!rambraut skrev: Selvsagt er jeg klar over at det er ulovlig, men den vil bli godkjent med det samme jeg har nok penger til og betale forsikringen på bilen med turbo.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Re: Saab 900 - bytte motor
Ja, dette er noe jeg har tenkt på. Hvis det skulle skje noe så er det mitt ansvar, ferdig med den saken.Ingvar N629 skrev:Unnskyld meg, men det der må vel være den teiteste måten å spare penger på jeg har hørt om! Om du havner i en ulykke så risikerer du regress, det vil si at forsikringsselskapet kan nekte utbetaling og kreve deg for utbetaling de har hatt til motparten! Tenk om både du og motparten blir uføre i en ulykke, da står du der med milliongjeld og uten erstatning for egen skade!rambraut skrev: Selvsagt er jeg klar over at det er ulovlig, men den vil bli godkjent med det samme jeg har nok penger til og betale forsikringen på bilen med turbo.
Men nå skal jeg uansett undersøke med en hel del flere forsikringsselskaper ang. priser så får vi se. Mulig jeg skaffer en
Saab 900 Turbo for og ha til åkerbil også. Fant en komplett bil til 2.500
But still, hold dere on-topic da folkens!
Dere kan også komme med andre forslag til en Saab turbobil som førstebil, men husk, makspris er foreløpig 14.000,- NOK.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
2007 BMW 525da LCI
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1263
- Registrert: 29 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N 88
- Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
- Sted: Levanger
Re: Saab 900 - bytte motor
Ang forsikring da, da jeg ble 18 kjøpte jeg en 900Turbo, en 82mod. Hadde delkasko, betalte 6600 inkl ungdomstillegg hos Gjensidige. Fikk 20% startbonus siden jeg var familiemedlem i NAF..
Har sikkert gått opp på 10 år, men verdt å sjekke ut Fikk tilbake ungdomstillegget etterpå også, det var jo greit..
Har sikkert gått opp på 10 år, men verdt å sjekke ut Fikk tilbake ungdomstillegget etterpå også, det var jo greit..
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
- Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Re: Saab 900 - bytte motor
Det var billigtMorten N88 skrev:Ang forsikring da, da jeg ble 18 kjøpte jeg en 900Turbo, en 82mod. Hadde delkasko, betalte 6600 inkl ungdomstillegg hos Gjensidige. Fikk 20% startbonus siden jeg var familiemedlem i NAF..
Har sikkert gått opp på 10 år, men verdt å sjekke ut Fikk tilbake ungdomstillegget etterpå også, det var jo greit..
Men skal ta noen telefoner rett før jeg går for et eventuelt kjøp
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
2007 BMW 525da LCI
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Re: Saab 900 Turbo - forsikring
Her betaler jeg vel 4200,- ca. (hvis jeg ikke tar helt feil) med 50% bonus inkl. reise og innbo-forsikring (total-kunde kan lønne seg). Men det blir jo billigere den dagen man fyller 23 eller 24 også da, avhengig av forsikrings-selskap. Har du noen i familen som har full bonus så ville jeg satt bilen på en av de istedet for å komme unna det rimeligere når man skal ha bil med turbo, men kommer man i kontakt med et ok forsikrings-selskap så er saab veldig billig å forsikre.
Når det kommer til bil igjen, så som jeg sa tidligere, vil anbefale deg å skaffe en 88 eller nyere med en gang som har 16 ventiler og turbo når det gjelder OG900, hvis du ikke gjør det så finner du ut at du vil ha det senere og det blir mye styr og jobb senere med å få byggd om. 8 ventiler og mekanisk innsprøytning med kombinasjon turbo er noe jeg skal holde meg langt unna så fort jeg får igang min hvite ihvertfall..
Når det kommer til bil igjen, så som jeg sa tidligere, vil anbefale deg å skaffe en 88 eller nyere med en gang som har 16 ventiler og turbo når det gjelder OG900, hvis du ikke gjør det så finner du ut at du vil ha det senere og det blir mye styr og jobb senere med å få byggd om. 8 ventiler og mekanisk innsprøytning med kombinasjon turbo er noe jeg skal holde meg langt unna så fort jeg får igang min hvite ihvertfall..
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
- Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Re: Saab 900 Turbo - forsikring
Okei, skal se meg etter noen 88 modeller
Hvis det er noen her som skal selge til en rimelig penge ta kontakt, jeg har listet opp 14.000 som maks pris, men den er tøyelig til en viss grad
Hvis det er noen her som skal selge til en rimelig penge ta kontakt, jeg har listet opp 14.000 som maks pris, men den er tøyelig til en viss grad
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
2007 BMW 525da LCI