Diskusjon om åpent filter på T7

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Re: Diskusjon om åpent filter på T7, igjen...

Legg inn av Petter 900 T » 22 jun 2008, 18:37

Ja, og dette beviser eller tilbakeviser hva?

Mulig jeg er dum, men de filmene ga meg ingenting...

Det jeg leser i Racecar Engineering derimot, det skjønner jeg.

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 588
Registrert: 16 des 2007, 05:50
Medlemsnummer: N1236
Bil: Saab900SEturbo94'
Sted: Oslo (Tromsø)

Re: Diskusjon om åpent filter på T7, igjen...

Legg inn av Haaka » 22 jun 2008, 18:41

noname skrev:Så det vil i realiteten si at bensinforbruket vil gå opp med ett åpent filter som slipper igjennom mere luft enn det orginale :?:
Forbruket går ned når motoren strever mindre for økt fyllingsgrad, om du belaster motoren med den økte fyllingsgraden ved å trå på gassen, må systemet følgelig anrike mer bensin, i forhold til bruk av filter med lavere gjennomstrømning, og forbruket går opp. Ergo forbruket går ned pr. samme belastning, men styres i siste rekke av deg og foten din :wink:

Filmene viser jo et ganske tydelig fenomen under kontrollerte former, hvordan dynamiske strømninger ikke lenger er ensrettet, uniform, og derfor vanskeliggjør målingen av masse i en LMM.. Eller hur? :wink: Disse strømningene framstilles ved å øke hastigheten gjennom røret, og viser turbulens i seg selv. Dette fenomenet vil også forekomme i enda større grad i soner hvor høy og lavhastighetsstrømmer møtes. Som i luftfilterets innføring til LMM. Orginalt strekker man ut denne distansen, fordeler det over en stor filterflate, og ledes gjennom et venturi for å videre stabilisere luftstrømmen...

Jeg prøver jo bare å konstatere en problemstilling, som det hevdes bla. at 'går helt fint'... Nei sier jeg :roll:

Brukeravatar
Liebak
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 596
Registrert: 15 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 673
Navn: Daniel Liebak
Bil: saab 99
Sted: Elverum

Re: Diskusjon om åpent filter på T7, igjen...

Legg inn av Liebak » 22 jun 2008, 19:00

det med pappfilter i rallycross har hvertfall ikke noe med pris å gjøre! heller ikke regler siden det er snakk om div.1.

det jeg heller tror er at siden det er baner med grus/sand så blir det masse fint støv. dette er som kjent skadelig for motor og dem koster jo utrolig mye i dette sirkuset. et pappfilter filterer så fint støv bedre og sparer dermed motor under disse forhold! om det er mere motstand i et sånn flilter kan godt hende, men hvis dem da heller går opp på dim. sånn at filteret har en stor nok flate så er vel det problemet løst...
SAAB SPORT & RALLY

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Diskusjon om åpent filter på T7, igjen...

Legg inn av Ingvar N629 » 22 jun 2008, 19:36

Hold dere til topic da folkens, og hold dere for gode for personangrep!
Petter 900 T skrev: Jeg lurer på om det foreligger målinger og/eller andre bevis på at turbulensen i en LMM som skapes av ikke standard deler som filter eller rør skaper feil verdier til styreenheten?
Resultatene fra en slik måling ble vist klubbens medlemmer på mjøstreffet. De viser at det passerer en større luftmengde forbi LMM enn styreenheten beregner utifra signalene fra LMM, fordi luftstrømmen ikke lenger oppfører seg slik som de forhåndsprogrammerte verdiene er lagt inn for. LMM fungerer altså fortsatt helt fint med åpent filter, men signalene fra den betyr noe annet etter installasjonen da forutsetningene for målingen er endret.
Petter 900 T skrev: Et pappfilter som utsettes for fuktighet gjentatte ganger vil forandre både struktur og form, og kan bli både tett og skape lekkasjer i og rundt elementet.

Jeg vil vel tro at godt vedlikehold er det viktigste, hva filteret er laget av er vel mindre viktig?
Ja, men LMM vil da fortsatt måle korrekt selv om originalfilteret er vått eller tett. Vedlikehold må jo også til selv om filteret er av papp... Hva filteret er laget av er nok ikke det viktige nei, problemet kommer nok av mangel på luftfilterboks.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Re: Diskusjon om åpent filter på T7

Legg inn av Petter 900 T » 22 jun 2008, 19:51

Ok, så Saab kalibrerer massemåleren sin etter en gitt "turbulens", som de har forsket frem?

Slik at den måler "feil" pga. orginale virvler, men dette vet de og kan kalibrere dette utifra gitte parametere?

Og med Open Air eller tilsvarende uorginale luftfiltere, eller deler så forandrer virvelen seg så mye at dette får innvirkning på motorens og eller LMM's levetid?

Eller er jeg på bærtur?
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Diskusjon om åpent filter på T7

Legg inn av Ingvar N629 » 22 jun 2008, 22:49

Original luftfilterboks og innsugsrør er nok laget for å minimere turbulens, og dermed gjøre nøyaktig måling enklere. Det er iallfall en grunn til at det ser ut som det gjør, og det gjør nok sitt til en homogen flow gjennom LMM.

Om man fjerner hele luftrøret før luftfilterboksen og selve boksen, så vil jo forutsetningene som lå til grunn for kalibreringen fra fabrikk endres, og måleverdiene likeså.

Lambda endrer seg som følge av dette, motoren går magert, dette tas inn av lambdareguleringen, men hva skjer når man gir full gass? Jo, da benytter ikke styresystemet lambdareguleringen lenger, den bruker forhåndsprogrammerte verdier ukorrigert. Samtidig er luftstrømmen gjennom LMM størst på full last, og målefeilen øker.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Diskusjon om åpent filter på T7

Legg inn av Ingvar N629 » 22 jun 2008, 23:02

Jada, det er noe som heter global eller multiplikativ adapsjon, men har man rørdragning som skaper turbulens blir det umulig å få korrekt måling åkke som, da endrer jo forholdene seg med strømningshastigheten.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 588
Registrert: 16 des 2007, 05:50
Medlemsnummer: N1236
Bil: Saab900SEturbo94'
Sted: Oslo (Tromsø)

Re: Diskusjon om åpent filter på T7

Legg inn av Haaka » 22 jun 2008, 23:08

Ingvar N629 skrev:Original luftfilterboks og innsugsrør er nok laget for å minimere turbulens, og dermed gjøre nøyaktig måling enklere. Det er iallfall en grunn til at det ser ut som det gjør, og det gjør nok sitt til en homogen flow gjennom LMM.

Om man fjerner hele luftrøret før luftfilterboksen og selve boksen, så vil jo forutsetningene som lå til grunn for kalibreringen fra fabrikk endres, og måleverdiene likeså.

Lambda endrer seg som følge av dette, motoren går magert, dette tas inn av lambdareguleringen, men hva skjer når man gir full gass? Jo, da benytter ikke styresystemet lambdareguleringen lenger, den bruker forhåndsprogrammerte verdier ukorrigert. Samtidig er luftstrømmen gjennom LMM størst på full last, og målefeilen øker.
Nemmeligen!

Videre er litt av årsaken til at et styresystem har en rekke adapsjonsfunksjoner, er for å korrigere disse analoge instrumentene etter de høyst prioriterte, som feks. oksygensensoren, nettopp fordi en massemåler er en slitedel. Verdiene den gir vil endre seg over tid, og styresystemet vil korrigere dette til det ligger utenfor toleranser for godkjent virkeområde. Feilkode settes, og LMM er defekt. Det øvrige systemet av luftledning og passasje er jo en konstant, helt til man setter på et sportsfilter feks...

Hovedsaken blir kanskje at det ligger en usikkerhet i hvor langt styresystemet vil tilpasse seg disse inputsene, og det som er helt sikkert, er at måleren ikke bare leverer feilverdier, men enda viktigere måler den med en større unøyaktighet. Dette er også litt interessant å se hvilke middelverdier og prefikser styresentralen da vil komme til å jobbe med, og på hvilket tidspunkt, hvor ofte, uten at det nødvendigvis settes en feilkode, eller verdiene er åpenbart utenfor toleranse..?

Igjen syns jeg det blir feil å omtale alle ikkeorginale system som 'open air' det er som oftest sportsfilter. Og sportsfilter bruker man for å bedre ytelser, ikke den totale funksjon av systemet. Og når mye av gjengen hær er både ingeniører, bilmekanikere og øvrige fagfolk på bil, må det gå an å enes om at det utelukkende optimale alternativet ikke inkluderer universal-sportsfiltre. Men heller komplette løsninger, og orginalen for sitt opprinnelige formål..

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Navn: Per Arne Ralle
Bil: 05`95 Estate 2.2TiD Vector
Sted:

Re: Diskusjon om åpent filter på T7

Legg inn av Surbotaab N369 » 22 jun 2008, 23:32

Jeg foreslår:

Støvsuger, luftmengdemåler (analog), LMM, "open air", org boks med snorkel samt multimeter....

da kan en se om det er noen betydlig forskjell....

kjipt om en bil går for magert, men en skulle tro at det er større kilder til feil enn forskjellen mellom open air og std. luftfilter..... (katalysator, potter mm...) Tenk hadde gutta i utlandet som kjører med hevy modda HW og std programmvare lest dette? hadde ikke turt å starta bilen engang de da!
Per Arne Ralle
N369

"My drinking team has a racing problem"

05`95 Estate 2,2TiD Vector
85`900 2d Sedan Bruksveteran
83`99 2d Nostalgiprosjekt
69`Rekord 1700

Brukeravatar
biggs
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 88
Registrert: 16 mar 2008, 09:37
Medlemsnummer: N1366
Bil: 9-3 2.0T '00 Steg 3
Sted: Bergen for et år

Re: Diskusjon om åpent filter på T7

Legg inn av biggs » 23 jun 2008, 12:06

Min går litt magert...Uvisst om det er på grunn av sportsfilter, eller om det har sammenheng med feilkodene på "liten lekkasje i kullfiltersystemet".
9-3 2.0T -00
PIRI!

Ole-P-N154
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 994
Registrert: 05 mar 2003, 01:00

Re: Diskusjon om åpent filter på T7

Legg inn av Ole-P-N154 » 23 jun 2008, 15:46

Min har gått 180k snart. Og med open air hele tiden.
Det er et under at ikke den bilen er død forlengst!
Godt at bilen ikke kan lese, for da ville den jo forstått at den ikke skal starte og gå i det hele tatt!!
Hilsen Ole-P. N-154

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: Diskusjon om åpent filter på T7

Legg inn av doo-kie » 23 jun 2008, 16:09

Er det egentli noen som har fått motorras pga sportsfilter her????
Om ingen har fått noen større havari pga sportsfilter kan jo umuli disse bilene gå for magert? Dere som er så skeptisk bør jo bare kjøre med papp så kjører de som tør å kjøre med sportsfilter gjøre det :D
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Brukeravatar
Timon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 646
Registrert: 20 des 2007, 16:59
Medlemsnummer: N1234
Navn: Kristian Selås
Bil: M95 9000 CS 2,3t
Sted: Vestfossen
Kontakt:

Re: Diskusjon om åpent filter på T7

Legg inn av Timon » 23 jun 2008, 16:14

Ole-P-N154 skrev:Min har gått 180k snart. Og med open air hele tiden.
Det er et under at ikke den bilen er død forlengst!
Godt at bilen ikke kan lese, for da ville den jo forstått at den ikke skal starte og gå i det hele tatt!!
Hele diskusjonen går vel ut på hva som er den mest ideelle løsningen, og ikke hva som får bilen til å gå fremover. Viss du bare skulle hatt en bil som gikk fremover så hadde du vel ikke kjøpt Saab i utgangspunktet? 8)
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"

1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro

Brukeravatar
Jon Erling N1383
Innlegg: 16
Registrert: 29 feb 2008, 21:05
Medlemsnummer: N1383
Navn: Jon Erling Hustadnes
Bil: Saab OG9-3 2,0LTT 02
Sted: Ålesund
Kontakt:

Re: Diskusjon om åpent filter på T7

Legg inn av Jon Erling N1383 » 23 jun 2008, 18:50

Saab går jo fint framover de ;) :sprint:

Brukeravatar
Kristine
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 679
Registrert: 31 okt 2006, 16:06
Medlemsnummer: 1387
Navn: Kristine
Sted: Sandnes

Re: Diskusjon om åpent filter på T7

Legg inn av Kristine » 23 jun 2008, 22:04

Jon Erling N1383 skrev:Saab går jo fint framover de ;) :sprint:
Hvor lenge de går, er en annen sak ;)
SAAB 9000 CSE -97
SAAB 900 -87
SAAB 90 -86
SAAB 99 -84
SAAB 95 -76

Svar