Diskusjon om åpent filter på T7

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: Diskusjon om åpent filter på T7

Legg inn av doo-kie » 23 jun 2008, 16:09

Er det egentli noen som har fått motorras pga sportsfilter her????
Om ingen har fått noen større havari pga sportsfilter kan jo umuli disse bilene gå for magert? Dere som er så skeptisk bør jo bare kjøre med papp så kjører de som tør å kjøre med sportsfilter gjøre det :D
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Brukeravatar
Timon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 646
Registrert: 20 des 2007, 16:59
Medlemsnummer: N1234
Navn: Kristian Selås
Bil: M95 9000 CS 2,3t
Sted: Vestfossen
Kontakt:

Re: Diskusjon om åpent filter på T7

Legg inn av Timon » 23 jun 2008, 16:14

Ole-P-N154 skrev:Min har gått 180k snart. Og med open air hele tiden.
Det er et under at ikke den bilen er død forlengst!
Godt at bilen ikke kan lese, for da ville den jo forstått at den ikke skal starte og gå i det hele tatt!!
Hele diskusjonen går vel ut på hva som er den mest ideelle løsningen, og ikke hva som får bilen til å gå fremover. Viss du bare skulle hatt en bil som gikk fremover så hadde du vel ikke kjøpt Saab i utgangspunktet? 8)
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"

1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro

Brukeravatar
Jon Erling N1383
Innlegg: 16
Registrert: 29 feb 2008, 21:05
Medlemsnummer: N1383
Navn: Jon Erling Hustadnes
Bil: Saab OG9-3 2,0LTT 02
Sted: Ålesund
Kontakt:

Re: Diskusjon om åpent filter på T7

Legg inn av Jon Erling N1383 » 23 jun 2008, 18:50

Saab går jo fint framover de ;) :sprint:

Brukeravatar
Kristine
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 679
Registrert: 31 okt 2006, 16:06
Medlemsnummer: 1387
Navn: Kristine
Sted: Sandnes

Re: Diskusjon om åpent filter på T7

Legg inn av Kristine » 23 jun 2008, 22:04

Jon Erling N1383 skrev:Saab går jo fint framover de ;) :sprint:
Hvor lenge de går, er en annen sak ;)
SAAB 9000 CSE -97
SAAB 900 -87
SAAB 90 -86
SAAB 99 -84
SAAB 95 -76

Brukeravatar
Bent N208
Overload!!!
Innlegg: 1807
Registrert: 07 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N208
Navn: Bent Andresen
Bil: VW Scirocco TSI
Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
Kontakt:

Re: Diskusjon om åpent filter på T7

Legg inn av Bent N208 » 23 jun 2008, 22:28

Kristine skrev:
Jon Erling N1383 skrev:Saab går jo fint framover de ;) :sprint:
Hvor lenge de går, er en annen sak ;)
Hei Kristine.

Vi SPN har kunder som har kjørt nesten 200.000 km med Open Air på 95 - 93 ss - 93 se uten krøll, disse bilene går fortsatt så km ruller på. Mener ikke å si at det ikke kan gå en LMM i ny og ne på SAAB med t7-t8, men jeg er helt sikker på at hvis dette hadde vært et så stort problem som det er blåst opp til hadde det vært side opp og side ned her på forumet med LMM og SAAB t7-t8 som har raset etter bruk av Open Air.

Men som vialle vet, ryker desverre disse LMM også på originalbiler :cry: litt synd syntes jeg at sportluft skal få så mye skyld for egentlig så lite problemer de måtte skape.

Men for de som er usikre bruk for all del pappfilter, dette kan kjøpes såvel hos saab og andre ettermarkeds firmaer :wink:

Mvh
Bent
Close to your saab,closer to you with Speedparts

jan magnus n634
Overload!!!
Innlegg: 1271
Registrert: 16 mar 2006, 18:27
Medlemsnummer: 634
Navn: jan magnus
Sted: Jessheim
Kontakt:

Re: Diskusjon om åpent filter på T7

Legg inn av jan magnus n634 » 23 jun 2008, 22:35

sport-innsatsfilter er jo et alternativ..
Jan magnus
9-3SS "Aero" :-$ :xmasrudolph: edition:
Prosjekt
Tidligere biler
saab 05mod 9-3ss "aero"
Saab 96mod 900"93" cab

Brukeravatar
Bent N208
Overload!!!
Innlegg: 1807
Registrert: 07 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N208
Navn: Bent Andresen
Bil: VW Scirocco TSI
Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
Kontakt:

Re: Diskusjon om åpent filter på T7

Legg inn av Bent N208 » 23 jun 2008, 22:40

jan magnus n634 skrev:sport-innsatsfilter er jo et alternativ..
Ja det er det, forresten utrolig bra lyd i ditt Jan Magnus :mrgreen: :mrgreen: hva het det igjen :roll:

Mvh
Bent
Close to your saab,closer to you with Speedparts

Brukeravatar
ToreN1246
Overload!!!
Innlegg: 1200
Registrert: 28 jan 2008, 17:08
Medlemsnummer: N1246
Navn: Tore
Bil: 9-5 aero -01
Sted: lillehammer
Kontakt:

Re: Diskusjon om åpent filter på T7

Legg inn av ToreN1246 » 23 jun 2008, 22:52

Bent N208 skrev:
Kristine skrev:
Jon Erling N1383 skrev:Saab går jo fint framover de ;) :sprint:
Hvor lenge de går, er en annen sak ;)
Hei Kristine.

Vi SPN har kunder som har kjørt nesten 200.000 km med Open Air på 95 - 93 ss - 93 se uten krøll, disse bilene går fortsatt så km ruller på. Mener ikke å si at det ikke kan gå en LMM i ny og ne på SAAB med t7-t8, men jeg er helt sikker på at hvis dette hadde vært et så stort problem som det er blåst opp til hadde det vært side opp og side ned her på forumet med LMM og SAAB t7-t8 som har raset etter bruk av Open Air.

Men som vialle vet, ryker desverre disse LMM også på originalbiler :cry: litt synd syntes jeg at sportluft skal få så mye skyld for egentlig så lite problemer de måtte skape.

Men for de som er usikre bruk for all del pappfilter, dette kan kjøpes såvel hos saab og andre ettermarkeds firmaer :wink:

Mvh
Bent
Nja jo....
Men slik jeg skjønner det så er det jo bare et spørsmål om det finnes målinger/tester som kan bevise at det ikke forandrer eller forstyrrer den målingen som ingeniørene i utganspunktet hadde planlagt for motoren/motorstyringen.
At noen har kjørt 200.000km med sportsluftfilter beviser jo ikke hva som er spørsmålet.
Hadde motoren skåret seg så kunne en jo ikke hatt dette på noen bil, og ingen ville ha solgt det heller om en var noenlunde seriøs ;) hehe
Men det bunner ut i: Hva er det som skjer kontra orginalt???
Dette mener jeg at BSR burde kunne svare på, i det minste tilfredstille oss ALLE med et fullgodt svar vi kan enes om!!!

Har liten tro på at noen er "ute" for å ta rotta på noen! Vi er fremdeles en gjeng tullete "petrolheads" som digger bil og motor, og det er jo noe av det unike med en slik klubb!!! Her kan alle samles uten å måtte bli mobbet fordi vi ikke tenker på noe annet en neste gang vi kan rive avgårde nedover asfalten....
Tror vi nå alle må begynne å dra i samme retning så ikke vi mister oppslutning! Forskjellige meninger gjør oss alle bare så mye bedre!!!

Tja... En øl og litt skrivekrampe så kommer det mye rart gett



IT'S MILLER TIME BABY ;) [-o<
“Sucking all the marrow out of life doesn’t mean choking on the bone”

9-5 aero

19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing

SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!

Brukeravatar
ToreN1246
Overload!!!
Innlegg: 1200
Registrert: 28 jan 2008, 17:08
Medlemsnummer: N1246
Navn: Tore
Bil: 9-5 aero -01
Sted: lillehammer
Kontakt:

Re: Diskusjon om åpent filter på T7

Legg inn av ToreN1246 » 23 jun 2008, 22:54

jan magnus n634 skrev:sport-innsatsfilter er jo et alternativ..
Ahhhh et slikt har jeg også;)
“Sucking all the marrow out of life doesn’t mean choking on the bone”

9-5 aero

19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing

SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!

Brukeravatar
Bent N208
Overload!!!
Innlegg: 1807
Registrert: 07 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N208
Navn: Bent Andresen
Bil: VW Scirocco TSI
Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
Kontakt:

Re: Diskusjon om åpent filter på T7

Legg inn av Bent N208 » 23 jun 2008, 23:08

Hey Tore :lol:


Så enig så enig, la oss holde roen her er jeg helt for ja... :mrgreen: :mrgreen:

Petroheads ja absolut, men hos oss lukter det spylerveske om dagen " powerbeast " går på E85 så mulig det er det som har skylda for min skrivekrampe....he he :mrgreen:

Kjør med filterløsning som dere alle er tilfreds med, for det gjør i hverfall jeg :rofl: :rofl:

Ellers får vi alle lade opp til STCN landstreffet,og møte opp med et smil om munen alle sammme og fremtre som en klubb med SAAB freaks =D> :mrgreen: :wink:

Nå er det natti natti for meg i hvertfall

Mvh
Bent
Close to your saab,closer to you with Speedparts

Brukeravatar
ToreN1246
Overload!!!
Innlegg: 1200
Registrert: 28 jan 2008, 17:08
Medlemsnummer: N1246
Navn: Tore
Bil: 9-5 aero -01
Sted: lillehammer
Kontakt:

Re: Diskusjon om åpent filter på T7

Legg inn av ToreN1246 » 23 jun 2008, 23:15

Bent N208 skrev:Hey Tore :lol:


Så enig så enig, la oss holde roen her er jeg helt for ja... :mrgreen: :mrgreen:

Petroheads ja absolut, men hos oss lukter det spylerveske om dagen " powerbeast " går på E85 så mulig det er det som har skylda for min skrivekrampe....he he :mrgreen:

Kjør med filterløsning som dere alle er tilfreds med, for det gjør i hverfall jeg :rofl: :rofl:

Ellers får vi alle lade opp til STCN landstreffet,og møte opp med et smil om munen alle sammme og fremtre som en klubb med SAAB freaks =D> :mrgreen: :wink:

Nå er det natti natti for meg i hvertfall

Mvh
Bent
Jepp, men som sagt: vi må få et svar fra BSR om det som plager oss!!!
Er dette noe du/dere kan få tak i fra BSR???
Ser ikke noe om dette på sidene deres, men nå kan det jo hende jeg er blind da...
“Sucking all the marrow out of life doesn’t mean choking on the bone”

9-5 aero

19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing

SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!

Brukeravatar
Bent N208
Overload!!!
Innlegg: 1807
Registrert: 07 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N208
Navn: Bent Andresen
Bil: VW Scirocco TSI
Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
Kontakt:

Re: Diskusjon om åpent filter på T7

Legg inn av Bent N208 » 23 jun 2008, 23:26

Hei igjen..

BSR svar ... hm , sportluft og openair står som alternativer på http://www.bsrab.se" onclick="window.open(this.href);return false; :lol:

Jeg vet og er helt klar i talen på at BSR og Speedparts sin trim tar høyde for sportluft. Dette på lik linje med mange andre svenske trim firmaer som kan SAAB tuning til fingerspissene.

Jeg vet at SAAB og andre ikke er begeistret for disse filterløsninger, men det må de jo få lov til å være eller hva :mrgreen: Selvsagt har det vært skrekkeksempler hos saab på skader med sportluft osv, tenker da på de som dypper filteret i olje osv uten å tenke på det, eller de som kjører 30-40 eller som vi har sett opptil 60.000 km uten å rense dette. Men dette er rimelig selvforskyld etter min mening.

Kan ikke gi noe annet svar en at det står oppført som alternativer på våre leverandører sine websider og disse leverandører har stor kompetanse på tuning av spesielt SAAB.

Så da får det bare være opptil enhver hvilket filter du vil bruke, vi har alle varianter i sport og papp... bare å velge på øverste hylle :mrgreen: :mrgreen:

Hender faktisk også at vi får spørsmål ifra kunder med SAAB trim om openair, da er besjeden ta kontakt med leverandør om dette før du kjøper - monterer " ærlighet tror jeg varer lengst " :lol:

Mvh
Bænt
Close to your saab,closer to you with Speedparts

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Re: Diskusjon om åpent filter på T7

Legg inn av matrox N522 » 24 jun 2008, 07:51

Gjelder Saab 9-3, med T7 motorstyring og openair.

Hva anbefaler dere? Og er programvaren deres laget for openair til T7, eller for orginal luftfilterboks?
Vil motoren gå for magert om man bruker open air?

Mvh
Eskil Bjerke

BSR: 2008-06-22 18:43
Hej Eskil Bjerke,

Motorn kommer inte att gå för magert med "Open Air" då det sitter en luftmassemätare på T7 som mäter inkommande luftflöde oavsett om luften flödar genom ett öppet filter eller genom originalfilterboxen.

Med vänliga hälsningar /BSR

Da vet vi hva BSR mener :wink:

Men jeg har også sett målinger med og uten openair som viser at motoren faktisk går magrere. Men hvilken betydning dette har å si i det lange løp har jo ingen faktisk håndfaste bevis på, etter hva jeg har fått med meg.
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Brukeravatar
Bent N208
Overload!!!
Innlegg: 1807
Registrert: 07 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N208
Navn: Bent Andresen
Bil: VW Scirocco TSI
Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
Kontakt:

Re: Diskusjon om åpent filter på T7

Legg inn av Bent N208 » 24 jun 2008, 08:21

Hei og god morgen alle sammen.

Ja da vet dere i hvertfall hva BSR mener :lol: Og som leverandør av noen produkter ifra BSR støtter vi oss til denne forklaringen, samt har full tillit til hva BSR måtte å målt ut.

Eskil, til ditt spørsmål om hva vi anbefaler :lol: Her lar vi dere alle få velge fritt i hva som måtte passe best for hver enkelt :lol:

Håper da at svaret er i tråd med hva som forventes ifra en så seriøs leverandør som BSR, og at videre spekulasjoner om at ikke dette er målt ut hos BSR kan legges dødt en gang for alle :mrgreen: :mrgreen:

Ellers får dere ha en fortreffelig dag alle sammen

Mvh
Bent
Close to your saab,closer to you with Speedparts

Brukeravatar
Vidar O. N463
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 34
Registrert: 16 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 463
Navn: Vidar Olstad
Bil: SAAB 9-5 05 Estate
Sted: Trondheim

Re: Diskusjon om åpent filter på T7

Legg inn av Vidar O. N463 » 24 jun 2008, 08:39

SPEEDPARTS...

For en tid tilbake gikk en diskusjon på forumet som gjorde at dere fikk massiv kritikk fra folk i det ganske land.

Etter dette skulle man kanskje tro at dere hadde tatt litt lærdom....Ydmykhetpasser best for de aller aller fleste av oss, også dere...

Jeg har bil med orginalt montert Hirsch trim, og er av SAAB lokalt frarådet på det sterkeste å montere sportluftsfilter eller lignende. Det forholder jeg meg til, det går sikkert bra om jeg hadde satt inn ett også.
Men som kundemotaker sa; " Får bilen motorhavari og det kan spores tilbake til dårlig rensing av innsugsluft, ja da blir det dyrt for deg... "

Innlegg her viser at det går bra, men hva er det egentlig godt for SP ? Effektøkning ? BEdre respons ? Lavere forbruk ? SP har her kun reklamert for at det fungerer godt sammen med vår trim ....

Svar