Diskusjon om åpent filter på T7

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Diskusjon om åpent filter på T7

Legg inn av Johan N828 » 19 jun 2008, 23:40

Enig med Ingvar om og skjerme det åpene filteret. Kommer for evig og alltid til og være diskusjon om det er bra eller ikke for biler med T7 til noen kommer med fakta men det vi alle vet er at varm luft er dårligere en kald luft værtfall;)

//Johan
Sist redigert av Johan N828 den 22 jun 2008, 18:58, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Re: Problemer med PPC chipping (Saab 9-3 2,0t SE '02 T7)

Legg inn av matrox N522 » 20 jun 2008, 08:04

Skal ikke være muuulig at slike enveisventiler i plast skal koste 2200 kr :shock:
Da hadde nok jeg gjort en grundig skjekk rundt om kring etter alternativer.
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: Problemer med PPC chipping (Saab 9-3 2,0t SE '02 T7)

Legg inn av Ronny_N169 » 20 jun 2008, 13:33

iceonnet skrev:Det er de 2 blå ventilene som ligger mellom motor og høyreskjermen.
Går fra spjeldhuset til ene slanger til magnetventilen (som du ser på bildet nedenfor).
Det er den ventilen til venstre som er ødelagt hos meg, den vil ikke lukke seg skikkelig.

Det du bør gjør hvis du har chippet bilen og ikke får ladetrykket du skal ha, eller effekten du håpet på (som faktisk er en forskjell fra 150hk/240Nm til 210hk/350Nm) er å sjekke disse ventilene.
Det du gjør da er å løsne clipsene som holder slangene i alle 3 ender, dvs på spjeldhus, T-splitten (den hvite du ser på bildet) og den som går inn på et annen T-split rett under innsugsrøret til turboen.
Så blåser du inn i T-splitten og så suger du.. hvis du merker at det ikke blir tett på sug så holder du på en av endene og suger igjen (andre enden hvis denne er tett).

Hvis du har en ødelagt ventil er bærer det rett til en saab-forhandler. :wink:
Koster altså ca 2200kr.
Bilde

Det går an å erstatte den venstre ventilen med en ny, da slangen inn på innsuget der er i gummi, slik at den er mulig å få av. Ny ventil finnes i VW sitt sortimang for ca 100lappen.Info fra STCS sider, har ikke prøvd selv. Søk på Blå backventiler
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Problemer med PPC chipping (Saab 9-3 2,0t SE '02 T7)

Legg inn av Ingvar N629 » 20 jun 2008, 16:11

Ronny_N169 skrev:Ny ventil finnes i VW sitt sortimang for ca 100lappen.Info fra STCS sider, har ikke prøvd selv. Søk på Blå backventiler
Ja, men den passer ikke rett på, da den har en annen diameter. Og jeg mener å huske at den delen mot innsuget bare er gummibelagt, med hardplast inni #-o men det skal dere ikke ta for god fisk, for jeg husker rett og slett ikke helt.
Johan skrev:Kommer for evig og alltid til og være diskusjon om det er bra eller ikke for biler med T7 til noen kommer med fakta
Fakta finnes, men jorda er fortsatt flat. Enten det, ellers er virkeligheten for komplisert til at folk gidder å bry seg fordi de ikke skjønner den...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
ToreN1246
Overload!!!
Innlegg: 1200
Registrert: 28 jan 2008, 17:08
Medlemsnummer: N1246
Navn: Tore
Bil: 9-5 aero -01
Sted: lillehammer
Kontakt:

Re: Problemer med PPC chipping (Saab 9-3 2,0t SE '02 T7)

Legg inn av ToreN1246 » 20 jun 2008, 17:36

Ingvar N629 skrev:
Johan skrev:Kommer for evig og alltid til og være diskusjon om det er bra eller ikke for biler med T7 til noen kommer med fakta
Fakta finnes, men jorda er fortsatt flat. Enten det, ellers er virkeligheten for komplisert til at folk gidder å bry seg fordi de ikke skjønner den...
JR filter i org.hus da?? er ikke like ille det vel?? Eller er det "cobraen" som er den egentlige sinka på denne siden av turboen??
“Sucking all the marrow out of life doesn’t mean choking on the bone”

9-5 aero

19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing

SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!

borken
Innlegg: 10
Registrert: 22 apr 2008, 16:32
Medlemsnummer: n1313
Bil: 9-5 99 BSR steg 1
Sted: Trondheim

Re: Problemer med PPC chipping (Saab 9-3 2,0t SE '02 T7)

Legg inn av borken » 20 jun 2008, 19:10

Gi ett vink når du har fått delene er du snill, sliter litt med det samme selv. PPC- trimmet 2,3t.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Problemer med PPC chipping (Saab 9-3 2,0t SE '02 T7)

Legg inn av Ingvar N629 » 20 jun 2008, 20:03

ToreN1246 skrev: JR filter i org.hus da?? er ikke like ille det vel?? Eller er det "cobraen" som er den egentlige sinka på denne siden av turboen??
Hei Tore!

Innsatsfilter i original boks har jeg vondt for å tro at kan gjøre noe, men det er hva jeg tror!

"Cobraen" er vel røret på trykksida, mens det folk kaller "saksofonen" er røret rett før turbo. Bytter du det og bytter ut røret inn til luftfilterboksen med røret fra 3,0 TiD så merkes det, også på lyden!

Men nå er vi waaaay off topic! Om noen vil diskutere dette videre, så får vi skille det ut i en egen tråd!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Ole N26
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 408
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 26
Sted: "i reserbilen"
Kontakt:

Re: Problemer med PPC chipping (Saab 9-3 2,0t SE '02 T7)

Legg inn av Ole N26 » 20 jun 2008, 21:13

Ingvar N629 skrev:
ToreN1246 skrev: JR filter i org.hus da?? er ikke like ille det vel?? Eller er det "cobraen" som er den egentlige sinka på denne siden av turboen??
Hei Tore!

Innsatsfilter i original boks har jeg vondt for å tro at kan gjøre noe, men det er hva jeg tror!

"Cobraen" er vel røret på trykksida, mens det folk kaller "saksofonen" er røret rett før turbo. Bytter du det og bytter ut røret inn til luftfilterboksen med røret fra 3,0 TiD så merkes det, også på lyden!

Men nå er vi waaaay off topic! Om noen vil diskutere dette videre, så får vi skille det ut i en egen tråd!
Ingvar: Helt enig at dette er offtopic, men vær vennelig å ikke lag enda en tråd med håpløse diskusjoner ang open air. Virker som om målet ditt er å "skremme" folk fra å bruke open-air uten å vite hva du prater om. Skal ikke uttale meg om alle trim produsenter, men vet som sagt at SP/BSR funker knirkefritt med open air. Slutt å skrem SP/BSR kundene med din synsing. Ser ikke noen grunn til å diskutere dette videre med deg da vi aldri kommer til å bli enige.

Iceonnet: Ingen grunn til bekymring med open air, men en liten skjerming av filteret kan være lønnsomt :wink: .
Ellers kan du alltids bare ringe oss å spørre hvis du lurer på noe :D
SPEEDPARTS
M96 900 661hk/651Nm "extremebilen"
M05 Saab 93SS "konebilen"
M04 VW T5 Hvit og kort "bruks/trekkbilen"
"Den som gir seg er en dritt..."

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Diskusjon om åpent filter på T7, igjen...

Legg inn av Ingvar N629 » 20 jun 2008, 21:52

Ole N26 skrev: Virker som om målet ditt er å "skremme" folk fra å bruke open-air uten å vite hva du prater om. Skal ikke uttale meg om alle trim produsenter, men vet som sagt at SP/BSR funker knirkefritt med open air. Slutt å skrem SP/BSR kundene med din synsing. Ser ikke noen grunn til å diskutere dette videre med deg da vi aldri kommer til å bli enige.
Makan! Dette er et forum for folk som har samme hobby, hvor vi forsøker å hjelpe hverandre, og hvor det bør være lov å dele både meningsytringer og fakta! Jeg prøver ikke å skremme en kjeft, jeg DRITER i hvor folk kjøper trimmen sin, det er ikke min sak! Men jeg må få lov til å kommentere ting som dere selger like mye som når folk spør om andre ting!

At et åpent filter gjør at motoren får mer luft inn enn LMM måler er ikke noe jeg sitter her og finner på, om du tror det. Jeg, og mange flere i klubben, har sett målinger som viser dette. Jeg har tidligere spurt SAKLIG om dette er korrigert for i trimprogramvaren dere selger, og da fått til svar at jeg kunne fortsette på pm istedenfor å KRANGLE! Noe jeg da gjorde, sendte et SAKLIG pm til deg med samme spørsmål, helt enkelt fordi jeg lurer! Ikke noe svar! Så jeg vet fortsatt ikke om dette er korrigert for i trimmen dere selger, og det vet dere tydeligvis ikke selv heller, men det som er sikkert er at det ikke er korrigert for åpent filter i originalt program!

Man kan montere blåkran også, motoren trenger ikke rase for det, slett ikke, men det blir samme effekt av det, motoren får mer luft enn styresystemet vet. Om man ønsker å gjøre det på den måten får være opp til hver enkelt, men det må da for pokker være lov til å kommentere det slik at folk vet hva som skjer.

EDIT: Deler denne tråden, så vi ikke ødelegger for trådstarter. Skilt ut fra denne: viewtopic.php?f=12&t=21528&p=147145#p147145" onclick="window.open(this.href);return false;
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Bent N208
Overload!!!
Innlegg: 1807
Registrert: 07 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N208
Navn: Bent Andresen
Bil: VW Scirocco TSI
Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
Kontakt:

Re: Diskusjon om åpent filter på T7, igjen...

Legg inn av Bent N208 » 20 jun 2008, 22:02

Makan! Dette er et forum for folk som har samme hobby, hvor vi forsøker å hjelpe hverandre, og hvor det bør være lov å dele både meningsytringer og fakta! Jeg prøver ikke å skremme en kjeft, jeg DRITER i hvor folk kjøper trimmen sin, det er ikke min sak! Men jeg må få lov til å kommentere ting som dere selger like mye som når folk spør om andre ting!

At et åpent filter gjør at motoren får mer luft inn enn LMM måler er ikke noe jeg sitter her og finner på, om du tror det. Jeg, og mange flere i klubben, har sett målinger som viser dette. Jeg har tidligere spurt SAKLIG om dette er korrigert for i trimprogramvaren dere selger, og da fått til svar at jeg kunne fortsette på pm istedenfor å KRANGLE! Noe jeg da gjorde, sendte et SAKLIG pm til deg med samme spørsmål, helt enkelt fordi jeg lurer! Ikke noe svar! Så jeg vet fortsatt ikke om dette er korrigert for i trimmen dere selger, og det vet dere tydeligvis ikke selv heller, men det som er sikkert er at det ikke er korrigert for åpent filter i originalt program!

Man kan montere blåkran også, motoren trenger ikke rase for det, slett ikke, men det blir samme effekt av det, motoren får mer luft enn styresystemet vet. Om man ønsker å gjøre det på den måten får være opp til hver enkelt, men det må da for pokker være lov til å kommentere det slik at folk vet hva som skjer.
_______________________________________________________________________________________________________

Jeg blir helt matt av dette, at en bilklubb skal la en moderator få utfolde sin eder og galle på denne måten spesielt rettet imot oss SP er for meg helt absurd :(

Syntes nå at noen bør få en stopp på dette #-o En moderator skal vel være en nøytral person som skal i vareta alle medlemmers rettigheter eller hva :roll: Dette er ikke første gangen vi blir korsfestet av denne moderator som tydeligvis setter sin posisjon over alt og alle i STCN :|

Mvh
Bent
Close to your saab,closer to you with Speedparts

Brukeravatar
Ole N26
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 408
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 26
Sted: "i reserbilen"
Kontakt:

Re: Diskusjon om åpent filter på T7, igjen...

Legg inn av Ole N26 » 20 jun 2008, 22:21

Ingvar N629 skrev:
Ole N26 skrev: Virker som om målet ditt er å "skremme" folk fra å bruke open-air uten å vite hva du prater om. Skal ikke uttale meg om alle trim produsenter, men vet som sagt at SP/BSR funker knirkefritt med open air. Slutt å skrem SP/BSR kundene med din synsing. Ser ikke noen grunn til å diskutere dette videre med deg da vi aldri kommer til å bli enige.
Makan! Dette er et forum for folk som har samme hobby, hvor vi forsøker å hjelpe hverandre, og hvor det bør være lov å dele både meningsytringer og fakta! Jeg prøver ikke å skremme en kjeft, jeg DRITER i hvor folk kjøper trimmen sin, det er ikke min sak! Men jeg må få lov til å kommentere ting som dere selger like mye som når folk spør om andre ting!

At et åpent filter gjør at motoren får mer luft inn enn LMM måler er ikke noe jeg sitter her og finner på, om du tror det. Jeg, og mange flere i klubben, har sett målinger som viser dette. Jeg har tidligere spurt SAKLIG om dette er korrigert for i trimprogramvaren dere selger, og da fått til svar at jeg kunne fortsette på pm istedenfor å KRANGLE! Noe jeg da gjorde, sendte et SAKLIG pm til deg med samme spørsmål, helt enkelt fordi jeg lurer! Ikke noe svar! Så jeg vet fortsatt ikke om dette er korrigert for i trimmen dere selger, og det vet dere tydeligvis ikke selv heller, men det som er sikkert er at det ikke er korrigert for åpent filter i originalt program!

Man kan montere blåkran også, motoren trenger ikke rase for det, slett ikke, men det blir samme effekt av det, motoren får mer luft enn styresystemet vet. Om man ønsker å gjøre det på den måten får være opp til hver enkelt, men det må da for pokker være lov til å kommentere det slik at folk vet hva som skjer.

EDIT: Deler denne tråden, så vi ikke ødelegger for trådstarter. Skilt ut fra denne: viewtopic.php?f=12&t=21528&p=147145#p147145" onclick="window.open(this.href);return false;

Har før fortalt deg at vår trimvare takler open air uten problemer. Dette er som sagt testet ut :D .
Syntes du kansje bør vurdere oppførselen din litt i slike sammenhenger [-X .
SPEEDPARTS
M96 900 661hk/651Nm "extremebilen"
M05 Saab 93SS "konebilen"
M04 VW T5 Hvit og kort "bruks/trekkbilen"
"Den som gir seg er en dritt..."

Brukeravatar
Vegars
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 811
Registrert: 10 jan 2006, 23:17
Medlemsnummer: N631
Navn: Vegar

Re: Diskusjon om åpent filter på T7, igjen...

Legg inn av Vegars » 20 jun 2008, 22:32

Bent N208 skrev: Jeg blir helt matt av dette, at en bilklubb skal la en moderator få utfolde sin eder og galle på denne måten spesielt rettet imot oss SP er for meg helt absurd :(

Syntes nå at noen bør få en stopp på dette #-o En moderator skal vel være en nøytral person som skal i vareta alle medlemmers rettigheter eller hva :roll: Dette er ikke første gangen vi blir korsfestet av denne moderator som tydeligvis setter sin posisjon over alt og alle i STCN :|

Mvh
Bent
Det er vel ingen som kan være helt nøytral i alle spørsmål som oppstår!?
Som moderator bør man jo også kunne få si sin mening...
Ellers hagler det ikke akkurat av kritikk mot SP her på forumet, så litt må dere nesten tåle!
(Personlig er jeg fornøyd med det jeg har erfart i forbindelse med dere.)
Volvo V60 D5 2017
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Diskusjon om åpent filter på T7, igjen...

Legg inn av Eirik N396 » 20 jun 2008, 22:36

Vel åpent luftfilter eller ikke, jeg tror (og håper!) de fleste ser at diskusjonen ikke handler om noe firma, det være seg SP/BSR/(andre som måtte føle seg tråkket på). Som med så mange ting er det uenigheter om hva som er "best", og det blir sannsynligvis aldri full enighet om verken det ene eller andre. Men å gå så langt og antyde (og det ganske tydelig) en personlig agenda med hensikten å rette "eder og galle" spesielt mot SP, virker tullete. Jeg er overbevist om at dette hadde vært et like hett tema uansett hvilket trimfirma som brukte forumet mest. SP er vel det trimfirmaet som oftest blir diskutert på forumet. Derfor er det ikke annet enn naturlig at luftfilterdiskusjoner ofte følger med i disse trådene. Men tro ikke dermed at det kun handler om SP. Det handler enkelt og greit om åpne luftfiltre generelt.

Jeg regner med flertallet forstår problematikken rundt bruk av åpent luftfilter. Hva en velger får være opp til hver enkelt, men samtidig må da hver enkelt, uansett posisjon, ha lov til å uttrykke personlige meninger. Flertallet vil forhåpentligvis sette pris på å bli opplyst om de betenkeligheter som finnes rundt dette, det må da være bedre å kjenne til det, selv om en velger å ikke bry seg. Ingen kan da mene at noen skal være nødt til å holde tilbake informasjon som kunne vært til hjelp, for at alle skal være fornøyde?

Brukeravatar
Bent N208
Overload!!!
Innlegg: 1807
Registrert: 07 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N208
Navn: Bent Andresen
Bil: VW Scirocco TSI
Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
Kontakt:

Re: Diskusjon om åpent filter på T7, igjen...

Legg inn av Bent N208 » 20 jun 2008, 22:57

Eirik N396 skrev:Vel åpent luftfilter eller ikke, jeg tror (og håper!) de fleste ser at diskusjonen ikke handler om noe firma, det være seg SP/BSR/(andre som måtte føle seg tråkket på). Som med så mange ting er det uenigheter om hva som er "best", og det blir sannsynligvis aldri full enighet om verken det ene eller andre. Men å gå så langt og antyde (og det ganske tydelig) en personlig agenda med hensikten å rette "eder og galle" spesielt mot SP, virker tullete. Jeg er overbevist om at dette hadde vært et like hett tema uansett hvilket trimfirma som brukte forumet mest. SP er vel det trimfirmaet som oftest blir diskutert på forumet. Derfor er det ikke annet enn naturlig at luftfilterdiskusjoner ofte følger med i disse trådene. Men tro ikke dermed at det kun handler om SP. Det handler enkelt og greit om åpne luftfiltre generelt.

Jeg regner med flertallet forstår problematikken rundt bruk av åpent luftfilter. Hva en velger får være opp til hver enkelt, men samtidig må da hver enkelt, uansett posisjon, ha lov til å uttrykke personlige meninger. Flertallet vil forhåpentligvis sette pris på å bli opplyst om de betenkeligheter som finnes rundt dette, det må da være bedre å kjenne til det, selv om en velger å ikke bry seg. Ingen kan da mene at noen skal være nødt til å holde tilbake informasjon som kunne vært til hjelp, for at alle skal være fornøyde?
Hei og takk for et objektivt innlegg " Eirik "

Vi er ikke så hårsåre skjønner du, men etter igjentatte diskusjoner på alt dette med openair og vår trim med denne moderator begynner faktisk begeret å fylles helt opp.

Selvsagt skal vi ikke fredes, men som tidligere sagt kan man vel som moderator holde seg såpass i skinnet,at det ikke skal såes tvil på alt vi i SP sier om Open Air og vår trim :) For denne moderator er vel ikke engang bilmekanikker eller ? :?

Mvh
Bent / selger hos Speedparts
Ole / Bilmekanikker med tenisk leder
Close to your saab,closer to you with Speedparts

Brukeravatar
Ole N26
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 408
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 26
Sted: "i reserbilen"
Kontakt:

Re: Diskusjon om åpent filter på T7, igjen...

Legg inn av Ole N26 » 20 jun 2008, 23:01

He, he, joda, vi tåler kritikk :wink: . Problemet er at det alltid er de samme personene som uttaler seg negativt om dette uten å kjenne produktet det er snakk om. Har aldri holdt tilbake informasjon ang open air/trim. Dette er som sagt problemfritt med våre produkter. Har ofte svart på dette med open air og våre produkter. Syntes bare det er hyggelig å hjelpe folk som lurer på ting, men lar vær å svare på spørsmål som angår andre trimleverandørers kompabilitet til open air og andre hardware oppgraderinger.

Da dette er viktige ting for at en motor skal "trives" eller ikke, syntes jeg de respektive trim leverandørene bør svare, og ikke la en tråd skli ut i masse svada.

Ergo: Dere som kjører med SP/BSR trim: kjør med open air og kos dere med lyden :mrgreen:
Dere som kjører med annen type trim, hør med deres leverandør ang kompabilitet med open air.
SPEEDPARTS
M96 900 661hk/651Nm "extremebilen"
M05 Saab 93SS "konebilen"
M04 VW T5 Hvit og kort "bruks/trekkbilen"
"Den som gir seg er en dritt..."

Svar